InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Het behandelen van borstkanker bij vrouwen

Het behandelen van borstkanker bij vrouwen

Het behandelen van borstkanker bij vrouwen Borstkanker is een woekering van kwaadaardige cellen die zich ontwikkelen uit normale borstcellen. Borstkanker die alleen in de borst zit, is niet dodelijk. Wanneer het zich verspreidt naar de rest van het lichaam kan het wel dodelijk zijn. Als het gezwel niet behandeld wordt, zullen de kankercellen zich verder doordringen in het gezonde borstweefsel. Kankercellen kunnen zich verspreiden via het lymfestelsel, maar ook door het bloed.

Wat is de oorzaak van borstkanker?

In de meeste gevallen is er geen duidelijke oorzaak. Er zijn enkel belangrijke factoren die de kans op borstkanker vergroten.
  • Het geslacht: het risico op borstkanker is voor een vrouw is veel groten dan voor een man.
  • Leeftijd: het risico stijgt met ouder te worden. Drie vierden van de borstkankers komt voor bij vrouwen die ouder zijn dan 50 jaar. Erfelijkheid: moeder, zus of dochter met borstkanker voor hun 50 jaar.
  • Hormonale invloeden: Uw eerste maandstonden voor uw 12 jaar of menopauze pas na uw 55ste, wanneer u geen kinderen heeft of als u uw eerste kind na uw 35ste kreeg.
  • Ongezond leven: veel vet en weinig vezels eet, overmatig alcoholgebruik, weinig lichaamsbeweging.

Symptomen

Meestal is de 1ste klacht een voelbare knobbel in de borst, die meestal niet pijnlijk is. Soms kan er uitvloei uit de tepel ontstaan of is de tepel ingetrokken. Het eerste teken van borstkanker kan ook een verandering van de huid van de borst of bij de tepel zijn. Wanneer u een knobbel in de borst voelt, is de kans op een kwaadaardige kanker groter wanneer de huid boven de knobbel ingetrokken is, wanneer de knobbel aan de huid vastzit (niet beweeglijk is) en wanneer de knobbel slecht afgrensbaar aanvoelt en de vorm onregelmatig is.

Diagnose

Met een lichamelijk onderzoek, een mammografie, een echo of een biopsie kan men al vermoeden wat er aan de hand is, maar de diagnose kan pas gesteld worden door een patholoog, wanneer die het borstweefsel onderzoekt door middel van een microscoop. Door een onderzoek wordt de borstkanker ingedeeld in een bepaalde soort en categorie en wordt eveneens het stadium van de borstkanker bepaald. Dit is belangrijk om een mededeling te kunnen doen over de prognose en te bepalen welke behandeling noodzakelijk is.

Behandeling

De meest voorkomende behandelingen zijn een operatie, chemotherapie, bestraling en hormoontherapie. De arts zal meestal een combinatie van deze methoden aanraden, afhankelijk van de aard en plaats van de tumor, de uitgebreidheid, het stadium, de conditie en de leeftijd van de patiënt.

Vermijden

U kan borstkanker vermijden door regelmatig te bewegen, zeker voor vrouwen na de menopauze. Doe elke dag minstens een half uur fysieke inspanningen zoals bijvoorbeeld wandelen of fietsen. Voor borstkanker is nog niet bewezen of de voeding het risico doet dalen, maar een gezonde voeding is toch aan te raden, omdat het samen met beweging, overgewicht voorkomt. Overgewicht, vooral na de menopauze, verhoogt het risico op borstkanker.

Bij mannen

Borstkanker is bij mannen een zeldzame aandoening. Minder dan 1% van alle borstkankergevallen doen zich voor bij mannen. De verhouding is: 150 vrouwen tegenover 1 man. Omdat het zo zeldzaam is, is borstkanker bij mannen weinig bestudeerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verminder de kans op borstkanker en beweeg meer!Verminder de kans op borstkanker en beweeg meer!Borstkanker gaat uit in het melkklierweefsel in de borst. Het is de meest voorkomende kanker bij vrouwen, 22% van alle k…
Borstkanker bij mannen, diagnose en behandelingBorstkanker bij mannen, diagnose en behandelingBij borstkanker wordt meestal gelijk gedacht aan een typische aandoening voor vrouwen. Niets is minder waar. Ook bij man…
Borstkanker bij mannenBij vrouwen is borstkanker de meest voorkomende soort van kanker. Van alle vrouwen die overlijden aan kanker staat ook b…
Borstkanker bij vrouwenBorstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. Van alle vrouwen die overlijden aan kanker overlijden e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het behandelen van borstkanker bij vrouwen"

Reactie

Carina Groot, 22-01-2018 17:10 #1
Hallo. Na het lezen van de gevolgen van alcohol drinken en borstkanker heb ik besloten om helemaal geen alcohol meer te drinken. Bij mij was de borstkanker hormoongevoelig. Of eigenlijk is dat nog steeds zo. Wel al gelukkig 8 jaar verder! Vraag: binnenkort gaan mijn man en ik op vakantie. Zou ik dan een uitzondering kunnen maken door 1 glaasje Sangria te nemen? Loop ik veel risico? Als u antwoord Ja is. Heel jammer maar dan stop ik voor goed met alcohol.

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 21-06-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!