InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Symptomen van een verhoogde bloeddruk (hypertensie)

Symptomen van een verhoogde bloeddruk (hypertensie)

Symptomen van een verhoogde bloeddruk (hypertensie) Een verhoogde bloeddruk komt bij een behoorlijk deel van de Nederlanders voor. Velen weten echter niet dat zij last hebben van een te hoge bloeddruk (ook wel hypertensie) omdat zij hun bloeddruk niet regelmatig (kunnen) controleren. Er zijn een aantal verschijnselen van een verhoogde bloeddruk. Deze symptomen van een verhoogde bloeddruk worden in dit artikel besproken.

De normale bloeddruk

Dé normale bloeddruk bestaat niet. Welke bloeddruk normaal is, is afhankelijk van diverse factoren. Een van deze factoren is de leeftijd. Pasgeboren baby's hebben een overdruk van 70 à 80. De overdruk stijgt in de puberteit tot ongeveer 110, en eindigt in de volwassenheid met circa 120 à 135. Een normale onderdruk op volwassen leeftijd is 80 à 95. Andere factoren die de ideale bloeddruk bepalen zijn ras, woongebied en klimaat en het geslacht. Het is niet helemaal duidelijk waar de grens tussen een normale en een verhoogde bloeddruk ligt, omdat verschillende instanties verschillende definities hanteren. De American Heart Association spreekt van prehypertensie bij een overdruk van 120 tot 139 en een onderdruk van 80-89. Van een verhoogde bloeddruk wordt volgens hen gesproken wanneer de overdruk tussen de 140 en 159 ligt en de onderdruk tussen de 90 en 99. De Nederlandse hartstichting spreekt van een verhoogde bloeddruk bij een overdruk van 140 of hoger en een onderdruk van 90 of hoger.

Symptomen van een verhoogde bloeddruk

Er zijn diverse verschijnselen die op een verhoogde bloeddruk wijzen. Veel mensen staan niet dagelijks stil bij hun bloeddruk en hoe deze beïnvloed wordt. Het is daarom belangrijk om - naast het indien mogelijk regelmatig controleren van de bloeddruk - te letten op de zogenaamde verschijnselen van een verhoogde bloeddruk.

Hoofdpijn

Hoofdpijn door een verhoogde bloeddruk kan zich in diverse vormen presenteren. Bij de meeste mensen uit het zich echter in achterhoofdspijn. Dit is een drukkende en soms ietwat kloppende pijn. Men heeft het gevoel dat er een strak verband om het hoofd zit, of dat het hoofd elk moment uit elkaar kan barsten. Kenmerkend voor hoofdpijn veroorzaakt door een te hoge bloeddruk is dat de hoofdpijn in de ochtend het ergst is, en in de loop der dag wat afneemt.

Lichaamstemperatuur

Veel mensen met een verhoogde bloeddruk hebben opvallendheden wat betreft de lichaamstemperatuur. Zo heeft men het bijvoorbeeld altijd koud en is men erg rillerig, of heeft men juist vaak last van zweethanden en heeft men het erg snel warm. Veel mensen met een verhoogde bloeddruk hebben een wat bleek gezicht, hoewel ook een hoogrode kleur van de wangen met een zweempje blauw voor kan komen.

Duizeligheid en oorsuizen

Een ander verschijnsel dat vaak optreedt is duizeligheid. Dit komt met name voor bij oudere mensen met een verhoogde bloeddruk. Meestal is de duizeligheid van voorbijgaande aard en lijkt men last te hebben van aanvallen van duizeligheid. Deze duizeligheidsaanvallen kunnen gepaard gaan met oorsuizen.

Misselijkheid

Wanneer de bloeddruk plotsteling flink stijgt, kan men erg misselijk worden. Dit komt met name voor bij vrouwen die aan het einde van hun zwangerschap zijn. Vaak gaat de misselijkheid gepaard met zichtstoornissen. Wanneer men zowel erg misselijk is (eventueel met braken) en het zicht sterk achteruit gaat, is het verstandig onmiddellijk medisch advies in te schakelen.

Bloedneus

Bloedneuzen komen nogal eens voor bij mensen met een verhoogde bloeddruk. Deze neusbloeding verschilt echter vaak van een onschuldigde neusbloeding, in die zin dat medische hulp dikwijls noodzakelijk is omdat de bloed uit in het achterste gedeelte van de neus ontstaat en dichtknijpen van de neus vaak niet helpt.

Hartkloppingen en pijn op de borst

Hartkloppingen en pijn op de borst komt ook dikwijls voor bij een verhoogde bloeddruk. Het hart moet harder werken en dit uit zich in hartkloppingen en pijn in de hartstreek.

Kortademigheid

Wanneer men inspanning verricht, kan de te hoge weerstand bij de bloedoorstroming te veel voor het hart zijn, waardoor kortademigheid ontstaat. Bij inspanning kan men name het linkerdeel van het hart overbelast raken, waardoor er te veel bloed in de bloedvaten van de longen lijft zitten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypertensie: gevaren en behandelingHypertensie: gevaren en behandelingHypertensie is vaak aanwezig, zonder dat het meteen wordt opgemerkt. Als hoge bloeddruk langdurig aanwezig is, kan dat o…
Zwangerschap en hoge bloeddrukZwangerschap en hoge bloeddrukHet hart pompt bloed in de bloedvaten door zich afwisselend samen te trekken en te ontspannen en dat gebeurt ongeveer 60…
Bronnen en referenties
  • http://www.hartstichting.nl/risicofactoren/hoge_bloeddruk/wat_is_hoge_bloeddruk/
  • http://www.heart.org/HEARTORG/Conditions/HighBloodPressure/AboutHighBloodPressure/Understanding-Blood-Pressure-Readings_UCM_301764_Article.jsp
  • Nieuwe medische encyclopedie: ziekten voorkomen en herkennen. Lekturama Rotterdam

Reageer op het artikel "Symptomen van een verhoogde bloeddruk (hypertensie)"

Reactie

Henri Schoonbrood, 05-04-2013 12:32 #1
Als men bij hoge bloeddruk praat over onderdruk, dan is mijn vraag:
Wat is onderdruk? Mijn bloeddruk is op dit moment 110 X 70

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 13-03-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hartaanval vrouw
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!