InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gezondheid: Erectiestoornis

Gezondheid: Erectiestoornis

Gezondheid: Erectiestoornis Het zit nog teveel in de taboesfeer, mannen praten er niet over. Maar strikt genomen hebben relatief veel mannen er, om uiteenlopende redenen, last van. Maar in de meeste gevallen is er wat aan te doen. Moet wel eerst de oorzaak achterhaald worden. Daar kan je, anoniem, in de thuissituatie al het nodige van achterhalen en schroom niet hulp in te roepen van buitenaf.

De erectie

De erectie bij een man wordt veroorzaakt door twee zwellichamen. Voorafgaand aan de werking van de zwellichamen komen de spieren in de bekkenbodem in actie. Deze staan onder in vloed van de zenuwvlecht in het bekken. Seksuele prikkels leiden via zenuwsignalen tot activiteiten van de spieren, belemmering van de bloedtoevoer en de eerder genoemde vulling van de twee zwellichamen. De penis verstijft. Het hormoon testosteron zorgt voor het libido (de seksuele drift) en de potentie.

Oorzaak erectiestoornis

Om het probleem op te lossen, is het belangrijk om de oorzaak te achterhalen. De oorzaak kan zijn basis vinden in:
  • psychische problemen
  • lichamelijke problemen
  • relationele problemen

De psychische problemen liggen vaker in de sfeer van indruk willen maken of de vraag die je jezelf constant stelt of je het wel goed doet. Als het gaat om lichamelijke problemen moet je eerder denken aan hart- en vaatziekten, diabetes of een urologisch probleem. Tenslotte kunnen ook relationele problemen een erectiestoornis teweegbrengen. Dit kan redelijk uiteenlopend zijn, maar te denken valt aan jaloezie, onzekerheid, boosheid, onmacht etc.

Oplossing erectiestoornis

Alvorens de huisarts direct te raadplegen, welke mogelijk eerst dezelfde vragen stelt, is het goed in een vertrouwde setting te achterhalen wat de oorzaak kan zijn.
Als je als man met masturberen geen problemen hebt of een ochtenderectie krijgt, is de kans dat het een lichamelijke oorzaak is, al een stuk kleiner.
Proberen eens te vrijen zonder de noodzaak voor het klaarkomen, spreek het ook zo uit naar elkaar, en probeer in een meer ontspannen setting hoe ver je komt.

Huisarts of seksuoloog raadplegen

Als je verschillende zaken geprobeerd hebt en je boekt geen resultaat is het goed de huisarts of seksuoloog te raadplegen. Leg de situatie voor aan de man of vrouw waar je vertrouwen in hebt. Enerzijds is het bekende van de huisarts vertrouwend, maar kan ook juist obstakels opwerpen. In dat geval is de seksuoloog direct raadplegen wellicht zinvoller. Maar langer door blijven modderen (de pogingen die gedaan zijn moeten wel serieus zijn) kan mogelijk alleen nog maar meer frustreren en het probleem vergroten.

Mesoloog proberen?

Relatief nieuw of in ieder geval onbekend is de mesoloog. Meso betekent 'midden'. De mesologie plaatst zich tussen wetenschap en empirie. Dat wil zeggen in het midden tussen reguliere en alternatieve (natuurgerichte) gezondheidszorg. Deze functionele vorm van geneeskunde maakt evengoed gebruik van de reguliere geneeskunde als van de Traditionele Chinese Geneeskunde. Maar ook Ayurveda, homeopathie, ortho-moleculaire geneeskunst en zelfs voedingsleer. Verder komt er ook psychologie en filosofie. Er zijn inmiddels mooie resultaten geboekt met deze vorm. Zie het als ‘the best of both worlds’.

Weetjes over erectiestoornis

  • Ruim 30% van de mannen van 45 jaar en ouder heeft last van erectiestoornissen (niet permanent). Bij het 70ste levensjaar loopt dit op naar zo’n 50%.
  • De behandeling van HIV geïnfecteerde geeft een verhoogde kans op erectiestoornis.
  • Ziekten van hersenen of zenuwbanen (bijvoorbeeld multiple sclerose) leiden ertoe dat prikkels niet meer kunnen worden doorgegeven.
  • Zware alcoholisten kunnen last hebben van vrouwelijke borstvorming en verkleining van de zaadballen.
  • Medicijnen (bijvoorbeeld betablokkers en antidepressiva) kunnen ook erectiestoornissen veroorzaken.

Tot slot

Er mee rond blijven lopen is niet nodig, er is in veel gevallen wat aan te doen. Zet de mogelijke gene opzij en onderneem actie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Erectieproblemen door overgewichtErectieproblemen door overgewichtEr zijn vele mannen in Nederland die last hebben van erectieproblemen. Mannen met overgewicht lopen meer risico op een e…
ErectieproblemenErectieproblemenVeel mannen hebben wel eens last gehad van erectieproblemen. In Nederland heeft bijna veertig procent van de mannen wel…
ErectiestoornisMet erectiestoornis wordt bedoeld dat het niet lukt om een erectie te krijgen, geen volledige erectie te krijgen of geen…
Micropenis (een zeer kleine penis): oorzaak en behandelingMicropenis (een zeer kleine penis): oorzaak en behandelingBij een micropenis is er sprake van een kleine penis die bij een volwassen man kleiner is dan 3,8 centimeter en bij een…
De Fysieke en Mentale oorzaken van impotentieDe oorzaken van impotentie zijn in te delen in 2 categorieën, namelijk lichamelijke en mentale oorzaken. In bijna alle g…

Reageer op het artikel "Gezondheid: Erectiestoornis"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 10-09-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!