InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Teelbalkanker zelf opsporen, symptomen en behandeling

Teelbalkanker zelf opsporen, symptomen en behandeling

Teelbalkanker zelf opsporen, symptomen en behandeling Iedere man dient vanaf zijn vijftiende levensjaar zijn teelballen regelmatig te controleren. Vanaf deze leeftijd is het namelijk mogelijk dat de zeldzame teelbalkanker voorkomt. Hoewel hij wel zeldzaam is, is het de meest voorkomende kanker voor mannen tussen de 15 en 44 jaar. Steeds vaker duikt de ziekte op, vandaag lijden reeds dubbel zoveel mannen aan de ziekte in tegenstelling tot in de jaren '90. Hoog tijd om te ontdekken hoe je de kanker zelf kan vaststellen.

Inhoud

Wat is de oorzaak van teelbalkanker?

De oorzaak van het ontstaan van teelbalkanker is vooralsnog onduidelijk. Wel is geweten dat mannen bij wie de teelballen laat of zelfs niet zijn ingedaald een hoger risico lopen. Ook wanneer iemand reeds te maken kreeg met de ziekte in het verleden heeft hij een grotere kans om opnieuw teelbalkanker te krijgen. Teelbalkanker zit soms in de familie, het gebeurt namelijk dat verschillende mensen binnen eenzelfde familie te maken krijgen met de ziekte. Of de ziekte erfelijk is kon men echter nog niet bewijzen. In tegenstelling tot wat sommigen beweren is zelfbevrediging of masturbatie zeker geen oorzaak van teelbalkanker. Ook dient teelbalkanker niet gezien te worden als een geslachtsziekte of zelfs een SOA (seksueel overdraagbare aandoening). Zo is het ook dat teelbalkanker helemaal niet besmettelijk is. De partner hoeft zich dus geen zorgen te maken wanneer zijn of haar wederhelft lijdt aan teelbalkanker, zelfs niet wanneer er sperma in haar of hem komt tijdens het vrijen.

Hoe weet ik wanneer ik teelbalkanker heb?

Nagaan of je teelbalkanker hebt kan men gemakkelijk zelf doen. De ideale omstandigheden om dit na te gaan is na of eventueel tijdens een warme douche of bad. Omdat de huid van de balzak of scrotum ontspannen is na een warme douche of bad valt het zo veel beter na te gaan of men teelbalkanker heeft. Wanneer de balzak ontspannen is neemt men de teelballen in de palm van de hand en dient op de grootte, vorm en het gewicht gelet te worden. Wanneer de ene teelbal wat groter is dan de andere dient er niet meteen paniek geslagen te worden, dat is compleet normaal. Nadat de zaadballen in de palm van de hand liggen kunnen ze afzonderlijk onderzocht worden tussen vingers en duim. Wanneer dit gebeurt kan de bijbal of epididymis gevoeld worden, een langwerpig orgaan bovenaan de zaadballen. Alertheid dient geboden wanneer volgende symptomen opduiken na het zelfonderzoek:
  • Een hard en klein maar pijnloos knobbeltje ter grootte van een erwt in één van de teelballen.
  • Een teelbal voelt harder en/of zwaarder dan bij eerdere controles.
  • Een teelbal is groter van formaat dan bij eerdere controles.
  • Doffe pijn in de liesstreek
  • Doffe pijn in de onderbuik
  • Een pijnlijke zaadbal

Teelbalkanker is echter niet de enige bestaande kanker. Om erachter te komen of u kanker hebt is er meer nodig dan de voorgaande controles uit te voeren.

Hoe wordt teelbalkanker onderzocht?

Men dient niet meteen te panikeren wanneer men uit de zelftest concludeert dat één van de voorgaande waarnemingen kloppen. Een huisarts dient nog steeds uitsluitsel te geven. Wanneer de huisarts gecontacteerd wordt door een man met één van de voorgaande klachten zal deze het lichaam persoonlijk onderzoeken. De arts zal bij dit onderzoek meestal speciaal aandacht besteden aan de genoemde klachten en zal dan ook meteen kunnen vaststellen of er inderdaad een knobbeltje aanwezig is. Ook zal de arts meestal meteen kunnen zeggen of het knobbeltje afkomstig is van teelbalkanker, een hernia, een cyste, spataderen of een infectie. Indien nodig kan de huisarts de patiënt doorverwijzen naar de uroloog voor eventuele verdere onderzoeken zoals:

Echografie:

Door behulp van geluidsgolven wordt een echografie genomen van de teelballen. Een erg simpel onderzoek dat bijna 100% zekerheid kan geven.

Bloedonderzoek:

Wanneer er merkstoffen van een tumor aanwezig zijn in het bloed kan dat wijzen op teelbalkanker of uitzaaiingen. Deze stoffen worden echter niet opgespoord bij een standaard bloedonderzoek. Dit dient speciaal nagevraagd te worden bij de arts.

Weefselonderzoek:

Weefselonderzoek kan met 100% zekerheid vaststellen of het om teelbalkanker gaat of niet. Voor dit onderzoek is het echter wel noodzakelijk dat de teelbal, bijbal en de zaadstreng operatief verwijderd worden via de lies. Het verwijderen van één teelbal lijdt niet tot een lager libido, erectiestoornissen of impotentie.

Verdere onderzoeken:

Om uitzaaiingen na te gaan wanneer het effectief om teelbalkanker gaat zijn nog verdere onderzoeken nodig zoals een röntgenonderzoek, een CT-scan en een botscan.

Hoe wordt teelbalkanker behandeld of genezen?

Wanneer teelbalkanker vroeg ontdekt wordt kan de ziekte in zo goed als alle gevallen genezen worden. Zelfs wanneer er al uitzaaiingen zijn is de ziekte goed te bestrijden door een operatieve ingreep en radio- of chemotherapie. Een operatieve ingreep doet zich voor in de vorm van het verwijderen van de aangetaste teelbal. Daarna dient men soms ook nog een radiotherapie of chemotherapie te ondergaan, afhankelijk van het type kanker en in welk stadium de ziekte zich bevindt. Vooraleer men radiotherapie of chemotherapie start zal men vaak het sperma van de man in bewaring nemen. Erectiestoornissen of impotentie zijn namelijk niet uit te sluiten na zo'n behandeling.
Gerelateerde artikelen
Kanker: teelbalkankerTeelbalkanker is een redelijk zeldzame vorm van kanker, die ongeveer 4 op de 100.000 mannen treft. De kanker begint mees…
Teelbalkanker, oorzaken, symptomen en behandelingTeelbalkanker (testiscarcinoom) is de meest voorkomende soort kanker bij mannen jonger dan 35 jaar. Ongeveer 0,004% van…
Teelbalkanker of zaadbalkanker: symptomen, behandelingTeelbalkanker of zaadbalkanker: symptomen, behandelingBij teelbalkanker/zaadbalkanker is er sprake van een kwaadaardig gezwel van de teelbal. Teelbalkanker komt niet vaak voo…
Pijn teelbal: symptomen, oorzaken en behandeling teelbalpijnPijn teelbal: symptomen, oorzaken en behandeling teelbalpijnPijn aan de teelballen kan voor een man erg hinderlijk zijn en een reden voor ongerustheid. Hoewel pijn aan de testikels…
Niet ingedaalde teelballen: operatie en vruchtbaarheidNiet ingedaalde teelballen: operatie en vruchtbaarheidNiet ingedaalde teelballen duidt erop dat tijdens de ontwikkeling van het kind in de baarmoeder, de teelballen (soms één…

Reageer op het artikel "Teelbalkanker zelf opsporen, symptomen en behandeling"

Reacties

Fles, 11-01-2016 16:19 #7
Hallo mensen,
Vorig jaar april heb ik een bijbalontsteking gehad. Dat is verholpen dacht ik, maar als ik mijn ontlasting op hou dan kreeg ik steken in mijn scrotum. Op het laatst werd erger en nu continu een apart gevoel in mijn scrotum. Dus ben toen naar de dokter gegaan en had me door gewezen naar ziekenhuis voor echo. Is over twee weken pas. Maar ik heb soms een raar gevoel in mijn onderbuik, in mijn lies soms steken/zeurend gevoel. Maar aan mijn ballen kan ik niet iets zien. Merk wel wat standaard is het verschil tussen groot en klein van me ballen. Ze Zijn zeer gevoelig als ik er aan zit, maar ook met staan, lopen, zitten met alles. Heeft iemand hierover raad?

Aart, 08-03-2015 22:14 #6
Mensen, stap gewoon naar de huisarts, al schaam je je ervoor, je moet gewoon een knop omzetten, wat heb je liever? Dat je niet naar de huisarts gaat, en je krijgt een ernstige vorm van de ziekte, of dat je wel naar de huisarts gaat, en je bent op tijd voor de bestrijding, of je gaat opgelucht naar huis omdat je het niet hebt.

Luc, 10-01-2015 00:07 #5
Hallo ik maak me zorgen omdat er een bobbeltje op me rechter bal zit.maar ik heb geen last van lies steken of last aan de onderkant van mijn buik. En schaam me best om naar de dokter te gaan mvg luc en ij ben 17 jaar

Anymous, 16-10-2014 21:38 #4
Ik ben 12 jaar en mijn ene bal is groter dan de ander. Ik heb geen knobbeltje ofzo maar ik wil zeker zijn en schaam me voor een huisarts.
Maar ik wil weten of je ontvruchbaar bent als je teelbalkanker hebt gehad
Dankjewel alvast

Anoniem, 22-11-2013 11:31 #3
Mijn linker testikel hangt hoger en is minder bewegelijk bij aanraking; is dit normaal? Ik heb een vrij stressvol leven en heb in het verleden een keer geëxperimenteerd met speed ( 2 heftige nachten ). heeft dit invloed op mijn vruchtbaarheid?

Alvast bedankt.

Anoniem, 15-10-2013 22:39 #2
Wat kan het zijn als de ene teelbal groter is dan de ander maar er geen bobbeltje wordt gevoeld?

Stefan, 16-01-2013 11:42 #1
Beste lezer

Ik wil toch wat meer weten over teelbal kanker. De laatste tijd heb ik nog al last van symtomen die hier boven beschreven worden. Kunt u mij hierover meer vertellen?

mvg Stefan

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 25-02-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!