InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kanker: teelbalkanker

Kanker: teelbalkanker

Teelbalkanker is een redelijk zeldzame vorm van kanker, die ongeveer 4 op de 100.000 mannen treft. De kanker begint meestal in de zaad-producerende cellen (kiemcellen), en verspreidt zich vanuit daar over de rest van de teelbal.

Oorzaak

Hoewel de oorzaak van teelbalkanker niet bekend is, zijn er wel factoren bekend die het risico op teelbalkanker verhogen. Mensen die familieleden met (teelbal)kanker hebben, lopen een verhoogd risico. Ook mensen waarvan een teelbal niet is ingedaald lopen een verhoogd risico.

Symptomen

  • Een bobbel op de testikel
  • Ongewone gevoeligheid (pijn)
  • Verlies van seksuele activiteit en interesse
  • Pijn onderaan de rug
  • Pijn in de onderbuik en/of kruis
  • Bloed in sperma
  • Een moe en lusteloos gevoel in het algemeen

De vier stadia van teelbalkanker

  1. De ziekte zit alleen in de teelbal
  2. De ziekte zit in de teelbal, en in de lymfeklieren onder het middenrif
  3. De ziekte zit in de teelbal, en in de lymfeklieren onder en boven het middenrif
  4. De ziekte is ook uitgezaaid naar andere organen

Naarmate de ziekte vordert, komt hij in een hoger stadium. Hoe hoger het stadium, des te kleiner de kans op genezing.

De behandeling

De behandeling van teelbalkanker bestaat uit de operatieve verwijdering van de zieke bal. Na de operatie zal de patiënt nog enkele maanden bloedonderzoeken moeten ondergaan, om te kijken of er geen uitzaaiingen zijn. Als er geen uitzaaiingen zijn, is er geen verdere behandeling nodig. Als er wel uitzaaiingen zijn gevonden, is een verdere behandeling nodig. Dit kan door onder andere bestraling, chemotherapie en het operatief verwijderen van de uitzaaiingen.

De prognose

De prognose voor mannen met teelbalkanker is vrij goed. Van de patiënten zonder uitzaaiingen, overleeft meer dan 90% de ziekte, en van de patiënten mét uitzaaiingen, overleeft ongeveer 80%. Het kan zijn, dat de vruchtbaarheid van de man wordt aangetast door de chemotherapie/bestraling, en daarom krijgen mannen vaak de keuze om sperma in te laten vriezen voor de behandeling, zodat ze later alsnog kinderen kunnen krijgen.
© 2009 - 2019 Jaspervg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Teelbalkanker, oorzaken, symptomen en behandelingTeelbalkanker (testiscarcinoom) is de meest voorkomende soort kanker bij mannen jonger dan 35 jaar. Ongeveer 0,004% van…
Teelbalkanker zelf opsporen, symptomen en behandelingTeelbalkanker zelf opsporen, symptomen en behandelingIedere man dient vanaf zijn vijftiende levensjaar zijn teelballen regelmatig te controleren. Vanaf deze leeftijd is het…
Pijn teelbal: symptomen, oorzaken & behandeling teelbalpijnPijn teelbal: symptomen, oorzaken & behandeling teelbalpijnPijn aan de teelbal kan voor een man erg hinderlijk zijn en een reden voor ongerustheid. Hoewel pijn aan de teelballen i…
Chemotherapie bij kanker: behandeling en bijwerkingen chemoChemotherapie bij kanker: behandeling en bijwerkingen chemoBij de behandeling van kanker met chemotherapie krijgt de patiënt medicijnen om de snel vermenigvuldigde kankercellen te…
Kanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapieKanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapieNaast de chirurgie en de chemotherapie is de radiotherapie een belangrijke methode om kanker te bestrijden. De bedoeling…

Reageer op het artikel "Kanker: teelbalkanker"

Reacties

Romeo, 17-09-2014 23:39 #5
Mijn zoon kreeg 6 jaar geleden teelbalkanker, hij had sowieso maar 1 teelbal nog en 1 prothese. De teelbal is direct verwijderd maar bleek flinke methastase te hebben in de buikholte. Heeft een "BEP-kuur" gehad, 2 jaar later weer uitzaaiingen, heeft toen een "FLIP-kuur" gehad, 2 jaar daarna wéér uitzaaiingen, heeft nu afgelopen Dec. 2013/Jan.2014 een stamcelbehandeling gehad. Nu een half jaar verder blijkt weer een achterblijvende tumor (1 v/d 3) aan het groeien te zijn!
Al die jaren is/wordt hij in het L.U.M.C. behandeld.
Ik wil graag weten, als moeder, wat is zijn prognose nu nog grofweg en is er ergens hier of in het buitenland nog wel een kliniek of ziekenhuis die hem nog kunnen behandelen. Bij het L.U.M.C. krijg ik de indruk dat zij een beetje met de rug tegen de muur staan.
De metastase die nu weer groeiend is, zit achter het sleutelbeen en is, naar wat ik gehoord heb, niet operabel omdat de plaats te risicovol is!
Wie-o-wie (?) kan en durft mij hier een antwoord op te geven. Mijn zoon wil het allemaal niet weten, hij doet liever de "struisvogelpolitiek", logisch… dat is zijn overlevingshouding maar, wij willen graag elke strohalm aangrijpen dus wellicht dat iemand dit leest en weet dat er nog een ziekenhuis in België of Duitsland is? Of… dat er iemand uit ervaring kan spreken, dat ik de hoop kan/moet opgeven?
Een wanhopige moeder.

Anoniem, 31-01-2014 17:22 #4
Ik heb een bobbel aan de achterkant van mijn zaadbal, hij doet pijn als ik erop druk maar ik heb geen andere symptomen van balkanker, wat kan dit zijn?

Marianne, 22-05-2012 02:12 #3
Verschrikkelijk voor degene die het mee moeten maken. Helaas zie je steeds vaker dat het hele jonge jongens zijn. Ook heel erg voor de ouders van die jongens om dit mee te moeten maken. Voor iedreen die hiermee te maken heeft… heel veel sterkte!

Karin, 03-05-2012 17:11 #2
Me vriend heeft een knobbel in zijn scrotum, niet op zijn bal. Wat kan dit zijn?

Molder Te, 21-01-2012 11:23 #1
Geachte hr, vlg de uroloog heb ik in de balzak een met water gevulde follikel, zo groot als de teelbal, niet kwaadaardig, hij zal niet kleiner worden, alleen groter, ik heb er nog niet echt last van. Wat kan ik het beste doen? Laten verwijderen(misschien is het toch kwaadaardig) of laten zitten en de uroloog vertrouwen, met de kans dat bij kwaadaardig ik een lagere levenskans heb.

Infoteur: Jaspervg
Gepubliceerd: 02-08-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!