InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Haaruitval bij vrouwen dikwijls te verhelpen

Haaruitval bij vrouwen dikwijls te verhelpen

Haaruitval bij vrouwen dikwijls te verhelpen Haarproblemen, zoals een dunner wordende haardos, vanwege haarverlies of afbrekende haren komen vaak voor en menige man berust er in. Of hij maakt van de nood een deugd door z'n schedel volledig kaal te scheren. Voor vrouwen ligt het verliezen van een mooie haardos, vaak bij de overgang, veel gevoeliger. Gelukkig is haaruitval bij vrouwen vaak te verhelpen. Een simpel voedingssuplement, dat verkrijgbaar is bij de drogist, verricht soms al wonderen.

Een typische mannenkwaal

Bij mannen is de haaruitval een onontkoombaar probleem, dat uiteindelijk bij 70% leidt tot een bepaalde vorm van kaalheid. De veroorzaker is bij mannen doorgaans het hormoon testosteron. De haargroeicyclus raakt verstoord indien testosteron zich omzet in dihydrotestosteron. De haarwortel stopt daardoor met het produceren van haren.

Haaruitval bij vrouwen

Vaker dan vroeger krijgen tegenwoordig ook vrouwen met een vorm van haaruitval te maken. Deskundigen gaan er van uit dat het haarverlies te maken kan hebben met:
  • Stress, roken, hormonen in vlees, anticonceptiepil of te weinig vitaminen en proteïne.
  • Minder vrouwelijke hormonen (oestrogenen) en meer mannelijke (testosteron) in het bloed (zoals tijdens de menopauze).
  • Diabetes, medicijnen (cholesterol- en bloeddrukverlagers).
  • Slecht werkende schildklier of een schommelende hormoonhuishouding.

Wat kun je als vrouw tegen haaruitval doen

Een vrouw met haarverlies is geen prettige combinatie, je kunt je er behoorlijk ongelukkig bij voelen. Maar als vrouw hoef je niet te berusten in haarverlies, want er zijn nog wel mogelijkheden die de kaalheid tegengaan. De behandelingsmogelijkheden zijn de laatste jaren sterk verbeterd.
  • Het meest simpele is een voedingssupplement te proberen, zoals HaarVitaal van Kruidvat.
  • Er zijn geneesmiddelen (voor mannen pillen) en haargroeilotions die de haaruitval remmen.
  • Ook wordt mesotherapie of een combinatie daarvan toegepast. Mesotherapie is nieuw en veelbelovend. Het houdt in dat er met een speciaal ontworpen apparaat via een serie micro-injecties bouwstoffen in de hoofdhuid worden geïnjecteerd.
  • Preventieve verzorging is ook belangrijk: speciale shampoo/conditioner, goede borstel, bij föhnen eindigen met koude lucht. Kwetsbaar haar niet verven of permanenten, en (natuurlijke) vitamines nemen.
  • De effecten van een dalende oestrogeenspiegel schijnen bestreden te kunnen worden d.m.v. de stof fyto-cafeïne, verwerkt in een nieuw type shampoo. Deze stof is o.a. verwerkt in de shampoo Plantur-39 en beschermt volgens de fabrikant de haarwortels tegen door hormonen veroorzaakte uitputting.

Transplantatie

Een haartransplantatie is wellicht effectiever. Transplantatie wil zeggen dat er huid met gezond haar, op het hoofd wordt verplaatst naar de kale plekken. Onder plaatselijke verdoving wordt een reepje huid met gezond haar weggehaald. Vervolgens wordt dat reepje in stukjes gesneden en gescheiden in afzonderlijke haarzakjes. In voorgeprepareerde gaatjes worden die haarzakjes daarna op de kale plekken van het hoofd (vaak de bovenkant) teruggeplaatst. De bedoeling is dat daarna die geïmplanteerde haren lekker beginnen te groeien en de kaalheid gaan wegnemen. De geïmplanteerde haren gaan levenslang mee. Tien tot vijftien procent van alle transplantaties wordt bij vrouwen gedaan.

Alternatieve oplossing

Streng gelovige Joodse vrouwen, moeten vanwege hun geloof hun haren bedekt houden. Dat doen ze vaak door hun haren kort te knippen en daarover een (vaak sexy) pruik te dragen.

Hoopvol feit

Kaalheid is vaak erfelijk en komt meestal van moederszijde, maar het kan een generatie overslaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Haaruitval of haarverlies kan komen door verschillende oorzaken zoals stress, verkeerde medicijnen, langdurige ziekte,..…
Wat te doen tegen haaruitval? Van minoxidil tot cortisoneWat te doen tegen haaruitval? Van minoxidil tot cortisoneIeder mens verliest elke dag wel wat haar, maar bij de meesten groeit dit ook weer meteen aan. Haarverlies wordt pas abn…
Oplossingen haaruitvalOplossingen haaruitvalDe gemiddelde mens verliest zo'n honderdtal haren per dag. Indien je er meer verliest, lijd je aan haaruitval. Dringend…
Haaruitval, wat kan je er tegen doen?Haaruitval, wat kan je er tegen doen?Iedereen verliest per dag tot 100 haren als gevolg van het natuurlijke regeneratieproces. Vallen er echter duidelijk mee…
Haaruitval tijdens en na de zwangerschap: wat te doen?Haaruitval tijdens en na de zwangerschap: wat te doen?Veel vrouwen krijgen tijdens of na de zwangerschap te maken met (soms extreme) haaruitval. Dit kan een lastig probleem z…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Haaruitval bij vrouwen dikwijls te verhelpen"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 16-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vrouwenlichaam
Medische informatie…
Schrijf mee!