InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Bof, parotitis epidemica of dikoor, symptomen en behandeling

Bof, parotitis epidemica of dikoor, symptomen en behandeling

Bof, parotitis epidemica of dikoor is een virusinfectie die men slechts éénmaal kan oplopen. De infectie komt vrijwel altijd met kinderen en adolescenten voor, soms is een volwassen persoon echter ook slachtoffer. Aangezien het om een virus gaat verdwijnt de ziekte vanzelf, een goede behandeling is echter wel aangewezen.

Inhoud

Wat is bof of dikoor?

Bof of parotitis epidemica is een infectie veroorzaakt door een virus. Net als bij mazelen kan een mens maar éénmaal besmet worden met het virus. Bof of dikoor is een onschuldige virale ziekte veroorzaakt door het paramyxovirus dat ook de mazelen veroorzaakt.

Wie kan bof of dikoor krijgen?

Bof of dikoor komt in de meeste gevallen enkel bij kinderen of adolescenten voor. Per uitzondering kunnen ook volwassene personen getroffen worden. Toen er nog geen vaccin tegen de ziekte bestond kreeg vrijwel ieder kind bof of dikoor. Sinds de komst van het vaccin in de jaren '80 van de vorige eeuw zijn er 90% minder gevallen van de ziekte bekend.

Is bof of dikoor besmettelijk?

Bof of dikoor is erg besmettelijk. Het virus kan overgedragen worden door het inademen van vochtdruppeltjes die een geïnfecteerd persoon verlaten hebben, bijvoorbeeld wanneer die hoest of niest. Wanneer het virus het lichaam binnengedrongen is zal het echte nog niet meteen toeslaan, pas 14 tot 21 dagen later zullen de eerste symptomen zichtbaar zijn. Het virus is overdraagbaar van zes dagen voor dat de symptomen de kop op steken tot negen dagen nadat ze verdwenen zijn.

Wat zijn de symptomen van bof of dikoor?

Bof of dikoor kan twee weken lang enkele vervelende veranderingen aan het lichaam teweegbrengen zoals:
  • Pijn in het aangezicht
  • Gezwollen oorsmeer klier, aan de hoek van de kaak
  • Gezwollen slapen
  • Hoofdpijn
  • Spierpijn
  • Keelpijn
  • Algemene pijn wanneer men kauwt
  • Lichte en soms zelfs hoge koorts

Kan bof of dikoor ook complicaties veroorzaken?

Bof of dikoor kan ook enkele serieuze complicaties veroorzaken. Deze gevolgen komen slechts in enkele zeer zeldzame gevallen herkent men als:
  • Hersenvliesontsteking
  • Ontstoken teelballen
  • Ontstoken eierstokken
  • Ontstoken alvleesklier
  • Ontstoken schildklier
  • Ontstoken hart
  • Ontstoken lever
  • Gewrichtspijn
  • Verstoorde werking van de nierfunctie
  • Miskraam tijdens zwangerschap

Hoe wordt bof of dikhoor behandeld en genezen?

Preventief

Sinds de jaren '80 van de vorige eeuw is er een vaccinatie beschikbaar dat 90% van de kinderen beschermt voor het virus. Datzelfde vaccinatie wordt ook gebruikt voor de mazelen en rubella. Het vaccin bestaat uit drie dosissen toegediend dienen te worden wanneer het kind 15 maanden oud is. Wanneer het kind 12 jaar is krijgt het een tweede vaccinatie toegediend.

Behandeling bij ziekte

Aangezien bof of dikoor een virusinfectie is kunnen antibiotica niet helpen. Dat hoeft geen probleem te zijn aangezien de ziektesymptomen meestal verdwenen zijn binnen de twee weken. Een goede behandeling van een besmet persoon is evenwel nodig, niet om de genezing te bevorderen maar om de symptomen te verlichten. Dit kan in de vorm van:
  • Warme doekjes op de zwellingen leggen
  • Geen inspanningen doen
  • Veel drinken
  • Geen zware kost eten

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kans op genezing: kan je definitief van kanker genezen?Kans op genezing: kan je definitief van kanker genezen?Bij mensen die van kanker genezen zijn is het steeds een delicate zaak om van een definitieve genezing te spreken. Dokte…
Kanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezingKanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezingKanker is een ziekte die zich als een lopend vuurtje in je lichaam kan verspreiden. Kanker kan zo snel toeslaan dat er g…
Hoe lang duurt het voor een botbreuk om te genezen?Hoe lang duurt het voor een botbreuk om te genezen?De duur van het genezingsproces van botbreuken is afhankelijk van de leeftijd van de patiënt en het soort breuk. Mensen…
Is diabetes toch te genezen?Immunoloog dr. Bart Roep is bezig met de genezing van diabetes type 1. Hij wordt op dit vakgebied beschouwd als één van…
Waterwratjes bij kinderenWaterwratjes zijn wasachtige papels die in het midden een indeuking hebben. Een andere benaming voor waterwratjes is kin…
Bronnen en referenties
  • Gezondheid.be
  • Wikipedia.org
  • Gezondheid.nl

Reageer op het artikel "Bof, parotitis epidemica of dikoor, symptomen en behandeling"

Infoteur: Harrys
Laatste update: 15-03-2011
Subrubriek: Ziekten
Special: Kinderziektes
Medische informatie…
Schrijf mee!