InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Rodehond of rubella, symptomen en behandeling

Rodehond of rubella, symptomen en behandeling

Rodehond of rubella is een ziekte die veroorzaakt wordt door een virus. Aangezien ze vaak voorkomt bij kleine kinderen kunnen we bij rode hond spreken over een echte kinderziekte. Ze is ongevaarlijk maar vereist wel enkele acties om het kind in goede omstandigheden te laten genezen.

Rodehond

Wat is rodehond of rubella?

Rodehond is een voor jonge kinderen vrij onschuldige aandoening. De ziekte wordt veroorzaakt door een virus, namelijk het rubellavirus. Net als bof of roodvonk is ook rodehond een typische kinderziekte.

Wie kan rodehond of rubella krijgen?

Rodehond of rubella is een typische kinderziekte en zal dan ook meestal voorkomen bij kinderen. Er bestaan echter ook gevallen waarbij volwassen personen geïnfecteerd geraken door het virus en ziek worden. Sommige mensen zijn immuun voor het virus en zullen nooit ziek worden ervan. Kinderen die wel ziek worden hoeven niets te vrezen, alles is totaal ongevaarlijk. Zwangere vrouwen dienen wel op hun hoede te zijn, afwijkingen bij de ongeboren baby zijn niet uit te sluiten.

Besmettelijk

Rodehond of rubella is een besmettelijke ziekte. Aangezien ze echter geen kwaad doet aan de volksgezondheid is het niet nodig om het kind op te sluiten. Naar school gaan is geen enkel probleem. Wel is een kleine waarschuwing ter attentie van de school of het kinderdagverblijf aangeraden. De andere kinderen lopen trouwens ook het risico om besmet te geraken.

Is rodehond of rubella besmettelijk?

Sommige mensen mensen zijn immuun voor deze onschadelijke aandoening, anderen niet. Wanneer niet immune zwangere vrouwen tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap besmet geraken met rodehond ontstaat er echter gevaar. Er is dan 80% meer kans dat de pasgeborene daar last van zal ondervinden. Baby's die in deze omstandigheden geboren worden kunnen geboren worden met verschillende beperkingen zoals:
  • Blindheid of misvorming aan de ogen
  • Een zwak of misvormt hart
  • Doofheid of misvormde oren

Wat zijn de symptomen van rodehond of rubella?

De ziekte begint vaak als een gewone verkoudheid. Pas drie weken nadat het virus ingeslagen is komen de eerste symptomen tevoorschijn zoals:
  • Opgezwollen lymfeklieren.
  • Plotse roze uitslag die zich verspreidt van het gezicht tot over het hele lichaam.
  • Soms koorts
  • Blindvliesontsteking
  • Zwelling van de gewrichten

Over het algemeen worden de meeste mensen amper ziek. De voorgaande symptomen zullen vaak an ook erg miniem zijn en van erg korte duur.

Kan rodehond of rubella ook complicaties veroorzaken?

De ziekte heeft geen tot zéér zelden complicaties. Enkel zwangere vrouwen kunnen het virus doorgeven aan het ongeboren kind wat voor afwijkingen kan zorgen. Voor de rest hoeft niemand rodehond te vrezen

Hoe wordt rodehond of rubella behandeld en genezen?

Zonder vaccinatie

Wanneer het kind niet gevaccineerd is tegen rodehond is het vanzelfsprekend dat het kind immuun is voor de ziekte. Wanneer dat niet het geval is hoeft men niet te panikeren. Vooral veel water drinken is de boodschap. Het virus moet gewoon enkele dagen zijn werk kunnen doen, daarna zal het zonder problemen het lichaam weer verlaten. Nadien merk je niets meer van de ziekte.

Vaccinatie

Er bestaat ook een vaccin dat kinderen immuun maakt voor de ziekte. Niet enkel rodehond zal hiermee niet kunnen toeslaan, maar ook mazelen en bof. Het vaccinatieschema ziet als volgt uit:
  • 15 maanden: drie vaccins.
  • 6 jaar: controle op werking vaccin.
  • 11 jaar: tweede dosis vaccinaties.

De vaccinatie van kinderen gaat de verspreiding van de ziekte tegen waardoor ook het risico voor zwangere vrouwen en hun baby's vermindert. Vrouwen die zwanger zijn en nooit een vaccin gekregen hebben of de ziekte gehad hebben worden aangeraden tijdens de eerste 3 maanden contact op te nemen met hun huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rodehond (rubella): Huiduitslag gezicht, romp, armen, benenRodehond (rubella): Huiduitslag gezicht, romp, armen, benenRodehond is een infectie waarbij de patiënt een rozerode uitslag heeft op de huid die gaat van het gezicht naar de romp…
Mazelen: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakMazelen: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakDe kinderziekte mazelen is wereldwijd nog altijd een groot probleem. De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat 50 tot 60…
Meest voorkomende kinderziektenIn dit artikel vind je korte informatie terug over de volgende kinderziekten: rodehond, roodvonk, waterpokken, bof, maze…
Rubella, Rode hond, klachten, beloop en behandelingIn het Nederland wordt Rubbela, Rode hond genoemd. In andere landen heeft het weer andere namen zoals in het Engels; Ger…
Kinderziektes: oorzaken en gevolgenKinderziektes: oorzaken en gevolgenDe meeste mensen kennen ze wel, de zes kinderziektes: mazelen, rode hond, waterpokken, bof, de vijfde en de zesde ziekte…
Bronnen en referenties
  • Gezondheid.be
  • Wikipedia.org

Reageer op het artikel "Rodehond of rubella, symptomen en behandeling"

Reactie

Afshar, 27-08-2011 12:53 #1
Beste,
Bovenstaande informaties zijn zeer interessant. Ik zoek wat extra informatie voor mijn zus die in Afghanistan woont en heeft Rodehond ziekte.
Ze is 30 jaar, zwanger van 7 maanden, heeft Rodehond.
Tijdens haar eerste zwangerschap(18maanden geleden) heeft zij ook Rodehond gehad. Ze heeft ook een kindje, besmet met Rodehond syndroom gehad die is vorige maand overleden aan Rodehond syndroom overleden.
Ze is weer zwanger van 7 maanden, ook heeft Rodehond & hoog waarschijnlijk niet geboren baby'tje is besmet met Rodehond. Zij krijgt allerlei behandeling & medicamenten (met name zware Antibiotica dosis) om het ziekte te bestrijden, helaas geen positieve resultaat.
Door gebrek aan Gynaecologen in Afghanistan, wordt zij van een Arts naar andere gestuurd & krijgt verkeerde informatie & heeft zij my ter hulp gevraagd.
Zou dat mogelijk zijn dat wij samen een oplossing kunnen vinden om het leven van een onschuldige kleine baby to kunnen reden. Ik reken op u & wacht op een mogelijke antwoord van uwerzijds.
Met vriendelijke groeten,

Afshar te Deurne-België

Infoteur: Harrys
Laatste update: 15-03-2011
Subrubriek: Ziekten
Special: Kinderziektes
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!