InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Meest voorkomende kinderziekten

Meest voorkomende kinderziekten

In dit artikel vind je korte informatie terug over de volgende kinderziekten: rodehond, roodvonk, waterpokken, bof, mazelen en kinkhoest.Behalve roodvonk en kinkhoest, worden de kinderziekten veroorzaakt door een virus. Dit betekend dat er weinig helpt tegen deze infectieziekten. De symptomen kunnen vrijwel alleen behandeld worden met tijd en veel rust. Om de infectieziekten te voorkomen worden de kinderen na 14 maanden ingeënt tegen mazelen, bof en rodehond.

Rodehond

Bij rodehond is er sprake van een virusinfectie en deze wordt overgebracht door direct contact met een besmet persoon. De incubatietijd (tijd tussen besmetting en uitbraak ziekte) is twee tot drie weken. Er zijn een aantal klachten die optreden. Het begin veelal met keelpijn en verkoudheid. Opvallend aan deze ziekte zijn de roze vlekjes die na een paar dagen ontstaan. Ze breiden zich uit van het gezicht, via de romp naar de armen en benen. De ziekte houdt ongeveer vijf dagen aan.

Roodvonk

Deze ziekte is een uitzondering als het gaat om de oorzaak. De oorzaak is bij roodvonk een besmetting door bacteriën. Door direct of indirect contact met een besmet persoon kan deze besmetting plaats vinden. De incubatietijd is ongeveer twee tot zes dagen. Een aantal symptomen die in het begin verschijnen zijn misselijkheid, braken, koorts en keelpijn. Na een aantal dagen volgt er een huiduitslag. Het zijn spikkels die zich over het hele lichaam verspreiden, behalve de omgeving rond de neus en mond.

Waterpokken

De veroorzaker is een virus en kan opgelopen worden door direct of indirect contact met een besmet persoon. Wat bij waterpokken belangrijk is, is dat de kans op besmetting zeer groot is. Een dag voor de blaasjes zichtbaar worden, is er al kans op besmetting, de ziekte blijft besmettelijk tot alle blaasjes zijn ingedroogd. De incubatie tijd bij waterpokken is twee tot drie weken. Enkele eerste symptomen zijn: zich niet lekker voelen, wat koortsig en hoofdpijn. Hierna volgen de blaasjes die over het hele lichaam verschijnen. De blaasjes zitten vol vocht en drogen na enige tijd op of barsten open. De ziekte duurt één tot twee weken en daarna is het kind voor de rest van zijn leven immuun voor deze ziekte.

Bof

Voor verspreiding van deze virus is er direct contact nodig met een besmet persoon. De ziekte wordt overgedragen via druppeltjes uit de adem. De eerste symptomen zijn: de slechte eetlust, zich niet lekker voelen, koorts en hoofdpijn. Wat opvallend is aan deze ziekte, zijn de zwellingen onder de oren, waardoor de kaaklijn als het ware verdwijnt. Door dit verschijnsel kan vastgesteld worden dat het om bof gaat. Bof duurt ongeveer 10 tot 14 dagen. Alle kinderen worden voor deze ziekte ingeënt, omdat de complicaties zeer ernstig kunnen zijn.

Mazelen

Net als bof, wordt ook de mazelen veroorzaakt door een virus via druppeltjes in de adem van een besmet persoon. Daarom is ook deze ziekte erg besmettelijk. De incubatietijd is ongeveer 14 dagen en de besmetting is aanwezig van een paar dagen voordat de ziekte uitbreekt tot een aantal dagen na het uitbreken van de ziekte. Bij mazelen is het bekend dat er rode vlekken ontstaan die bij het oor beginnen. In de mond kun je huiduitslag ontdekken gepaard met witte stippen op het wangslijmvlies. Maar voordat het zover is, zijn er eerst andere symptomen: droge hoest, opgezette slijmvliezen, koorts, rode ogen en een loopneus. De ziekte houdt ongeveer twee weken aan. Vanwege de ernstige complicaties die kunnen optreden worden kinderen tegenwoordig voor mazelen ingeënt.

Kinkhoest

Door contact met een besmet persoon kan kinkhoest worden overgedragen. De incubatietijd van deze ziekte is één tot twee weken. De symptomen zijn eerst neusverkoudheid en hoesten. Na een tijdje komen hier hevige hoestaanvallen bij, met soms gierende inademing en ademstilstand. Dit kan leiden tot een hersenbeschadiging door het zuurstoftekort. Kinkhoest kan bij zuigelingen voorkomen, omdat het kind nog geen antistoffen heeft voor deze ziekte. Alle kinderen worden ingeënt voor kinkhoest, maar ook na inenting kunnen kinderen de ziekte nog krijgen. Een behandeling met antibiotica is noodzakelijk om de ziekte te laten verdwijnen.
© 2007 - 2019 Ellenm87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Meest voorkomende kinderziekten"

Infoteur: Ellenm87
Gepubliceerd: 04-03-2007
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!