InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Baby laten doorslapen

Baby laten doorslapen

Baby laten doorslapen Iedere jonge ouder krijgt ermee te maken. Wanneer slaapt mijn baby door de nacht? De ene baby is de andere niet. Maar iedere ouder kijkt ernaar uit.

Algemeen

De weken na de geboorte van een baby vragen veel van de ouders. De baby moet in het begin om de drie uur gevoed worden. Dit houdt vaak in, dat de ouder van de nachtrust gaat genieten nadat de baby gevoed is. Dan volgen die nacht nog twee onderbrekingen. Sommige babies zijn snel, maar gebruikelijk is dat na vier maanden er nog één voeding nodig is.

Dilemma

De overgang naar een voedingsvrije nacht kan moeizaam zijn. Het slaappatroon van uw baby verloopt in een golfpatroon met pieken en dalen. Als de wave op een piek komt, slaapt uw kind licht en is de kans dat het wakker wordt groot. Zeker als de ontwaking beloont wordt met een voeding. De maag regeert de slaap. Juist deze fase moet overwonnen worden.

De oplossingsmethoden

Op het consultatiebureau wordt veel informatie gegeven. Maak hier gebruik van en probeer de adviezen uit. Een methode is om de voeding minder aantrekkelijk te maken. Dit kan door de baby water te geven waaraan een beetje melk is toegevoegd. Dit is minder aantrekkelijk en een goede stimulans om het verlangen naar een voeding in de slaappiek te verkleinen. De meer spartaanse methode is om te stoppen met de voedingen. Als op het consultatiebureau aan u wordt gezegd, dat u kunt stoppen met de nachtvoeding, kunt u deze methode toepassen. Het is vrij eenvoudig. Als uw baby wakker wordt, krijgt hij een aai over de bol om het weer tot rust te krijgen. Als uw kind een fop heeft, kunt u die ook weer in het mondje stoppen. Na een paar avonden slaapt uw kind door! De laatste methode is uw kind gewoon te laten huilen. Deze methode moet u liggen, omdat dit door merg en been gaat. Het effect is wel sneller.

De keuze

De keuze van de methoden hangt geheel van uw leefstijl en gewoonten af. U moet de methode gebruiken die u het beste ligt. De keuze om te blijven voeden is af te raden omdat dit veel energie van u vergt.

Het resultaat

Het resultaat is in iedere situatie dat u weer 'normale ' nachten krijgt. Dit is voor iedere ouder een geweldig moment. Het geeft u weer de energie die u weer sterker maakt.

Veel succes!!!
© 2007 - 2019 Opgelost, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tips om baby te laten doorslapenTips om baby te laten doorslapenOuders met pasgeboren baby’s zijn vaak op zoek naar manieren om hun baby langer te laten doorslapen. Het kan heel vermoe…
Het consultatiebureauIn ons land worden baby's en peuters ongeveer veertien keer gevraagd om naar het consultatiebureau te komen. Het is erg…
Bed- en slaaptijd voor baby's en dreumesen van 0-2 jaarBed- en slaaptijd voor baby's en dreumesen van 0-2 jaarIeder jong kind (baby, of dreumes) heeft een eigen slaapritme. Sommige baby's kunnen gerust zestien uur slapen op een da…
Gezond gewicht bij baby's, dreumesen en kleutersGezond gewicht bij baby's, dreumesen en kleutersGezonde voeding en voldoende bewegen vinden veel ouders belangrijk wanneer het om hun kind(eren) gaat. Want overgewicht…
Pasgeboren baby tot 2 maanden oudPasgeboren baby tot 2 maanden oudDe ontwikkeling van een baby gedurende zijn eerste levensjaar gaat razendsnel. Eerst is hij nog een hulpeloos wezentje w…

Reageer op het artikel "Baby laten doorslapen"

Reacties

Bibi, 24-04-2013 11:26 #4
Dit is allemaal wel leuk en aardig… maar over hoe veel weken… maanden hebben we het eigenlijk? Een baby van een paar weken oud, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar ons dochtertje is bijna 7 maanden en drinkt nog steeds 1 a 2 keer per nacht!

Judith, 04-11-2011 09:22 #3
Ik vind het erg raar dat op een gezondheidssite wordt aangeraden niet door te gaan met de nachtvoedingen omdat dit veel energie van jezelf vergt. Daarbij wordt even heel erg voorbij gegaan aan alle gezondheidsvoordelen die dit wel biedt aan een kind, de nachtvoedingen zijn door de natuur geregeld, houden de melkproductie op peil en het heeft voordelen voor de hersenontwikkeling van een jong kind. Erg naar dat ouders worden gestimuleerd te stoppen in plaats van gemotiveerd om door te gaan en een hart onder de riem wordt gestoken!

Sonja, 03-11-2011 19:41 #2
Dit meen je niet! Wat een belachelijk zwart-witte, harteloze 'methode'! Ben het helemaal eens met Tamara!

Tamara, 02-01-2011 14:16 #1
De schrijver houdt er bij de oplossingmethodes mi. een dubieuze visie op na. Wanneer een mens honger heeft, is voeding gewenst. De schrijver onthoudt zichzelf hopelijk ook gene voeding wanneer hij/zij honger heeft. Derhalve zijn mi dergelijke omschreven technieken van pre-historische aard. Men laat een jong mens gene honger lijden omdat u als volwassene ZELF wil slapen. Een ander ritme bij een baby hoort er eerste periode gewoon bij. Wanneer u dit niet zint, had/dient u niet aan kinderen te beginnen.
Uw projecties/wil opleggen aan een pasgeborene getuige van onkunde, onbegrip en ongeduld.

Infoteur: Opgelost
Gepubliceerd: 26-03-2007
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!