InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Het consultatiebureau

Het consultatiebureau

In ons land worden baby's en peuters ongeveer veertien keer gevraagd om naar het consultatiebureau te komen. Het is erg belangrijk om op deze uitnodiging te verschijnen, want er wordt gekeken naar de gezondheid en ontwikkeling van het kind. Bovendien kunnen ouders met al hun onzekerheden, vragen en opmerkingen wat betreft hun kind bij het consultatiebureau terecht.

Wat is een consultatiebureau?

Het consultatiebureau is een praktijk, waar een arts en één of meerdere wijkverpleegkundigen aanwezig zijn. Zij zorgen ervoor dat zuigelingen en peuters uitgenodigd worden om deel te nemen aan de periodieke controleonderzoeken en vaccinaties. Het doel van de controleonderzoeken op het consultatiebureau is ziekten en ontwikkelingsstoornissen zo vroeg mogelijk te herkennen, zodat ze op tijd kunnen worden behandeld en het kind daar geen blijvende gevolgen van ondervindt.

De functies van de arts en wijkverpleegkundige op het consultatiebureau:

Ongeveer vier weken na de geboorte gaan de ouders met de baby voor het eerst naar het consultatiebureau. Daar wordt het gewogen en gemeten. De gegevens worden uitgezet in een groeidiagram, dat bestaat uit een gewichtscurve en een lengtecurve.
Op het consultatiebureau zijn één of meerdere wijkverpleegkundigen en een arts aanwezig. (De ene keer bezoekt de ouder met kind de verpleegkundige en de andere keer beiden.)

Bij elke controle komen de volgende punten aan bod:
  • het groeidiagram (hoe verhouden lengte en gewicht zich tot elkaar/ groeit de baby wel genoeg?)
  • de psychomotorische ontwikkeling (hoe reageert het op geluiden/ kan het al dingen pakken?)
  • het bespreken van eventuele vragen van de ouder(s)

De wijkverpleegkundige bespreekt met de ouder(s) vooral de voeding, de dagelijkse verzorging en het gedrag van de baby. De arts verricht het lichamelijk onderzoek, volgt de geestelijke en lichamelijke ontwikkelingen en bespreekt met de ouder(s) de dingen die invloed kunnen hebben op de groei en de ontwikkeling van het kind (bijv. een erfelijke aandoening, complicatie tijdens de bevalling enz.)

Op het consultatiebureau worden ook vaak de inentingen gegeven, volgens een vast vaccinatieschema. De ouder(s) krijgen van het rijksvaccinatieprogramma een bewijs van vaccinatie toegestuurd met de oproepen. Dat moet meegenomen worden bij de inentingen en bij een bezoek aan de E.H.B.O. of huisarts bij verwondingen. De arts of wijkverpleegkundige controleert bij elk bezoek aan het consultatiebureau of het kind de noodzakelijke inentingen wel heeft gekregen. Tussen de "verplichte"controleonderzoeken zijn er vaak de inloopspreekuren. De ouder(s) kunnen hun kind vrijblijvend wegen en meten en eventueel vragen stellen aan de dienstdoende wijkverpleegkundige.
© 2008 - 2019 Brie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek: Kind en gezondheid www.jongegezinnen.nl

Reageer op het artikel "Het consultatiebureau"

Infoteur: Brie
Gepubliceerd: 18-10-2008
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!