InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Beugel, sturing van je tanden

Beugel, sturing van je tanden

Een beugel beinvloedt de tanden of stuurt deze bij waardoor ze op de goede plek komen te staan. Voor ieder gebit wordt eerst een plan gemaakt voordat een orthodontist (= de beugelzetter, om het zo maar even te noemen) de beugel plaatst. De tanden staan immers in ieder gebit op een andere verkeerde manier.

Plan

Een orthodontist maakt eerst een plan voordat er een beugel geplaatst gaat worden. Het woord orthodontist komt uit het Grieks. ‘Orthos’ is recht en ‘odontos’ is tand. Er worden eerst röntgenfoto’s gemaakt van het gebit van de patiënt. Met behulp van een röntgenfoto kunnen zelfs niet doorgekomen tanden en kiezen worden bekeken. Nadat de foto’s gemaakt zijn moet de patiënt ‘happen’. Bij dit ‘happen’ moet de patiënt de tanden en kiezen op elkaar bijten waarna de orthodontist er een goedje, alginaat genaamd, bijdoet. Na enkele seconden wordt dit spul hard en wordt het uit de mond gehaald. Van de afdruk die gemaakt is wordt een gipsafdruk gemaakt. Zo is duidelijk te zien wat er moet gaan gebeuren.

Soorten beugels

Er zijn verschillende soorten beugels, met ieder hun eigen functie. Beugels passen bij een bepaald gebit en kunnen daarom slechts éénmalig worden gebruikt. Hier volgt een korte opsomming van enkele beugels:
  • Vaste beugel of blokjesbeugel. Dit is de bekendste beugel. Op iedere tand zit een blokje die met elkaar verbonden zijn door een ijzeren draad. Deze draad oefent druk uit op de tanden waardoor ze naar achter worden geduwd. Soms zitten er elastiekjes tussen de boven- en onderkaak
  • Plaatbeugel. In tegenstelling tot een blokjesbeugel, kun je een plaatbeugel er uit halen. Met deze beugel kun je tanden en kiezen alleen kantelen. Meestal wordt deze beugel in de bovenkaak tegen het gehemelte gedragen,maar soms ook in de onderkaak.
  • Buitenboordbeugel. Deze beugel beinvloedt de groei van de bovenkaak en brengt de bovenkiezen naar achteren. Aan deze beugel zit een band die je in je nek moet dragen. Zo trekt de beugel de kiezen naar achteren.
  • Retentiebeugel. Dit is een beugel die meestal na de vaste beugel wordt gebruikt. Hij moet ervoor zorgen dat de tanden en kiezen in de nieuwe stand vastgroeien.

Het plaatsen van een beugel

Tegenwoordig is het plaatsen van een beugel een fluitje van een cent. Bij een vaste beugel worden d tanden ingesmeerd met een plakkerig goedje waar de blokjes op worden geplaatst. De lijm waarmee de blokjes op de tanden zit moet even drogen. Na dit drogingproces worden de blokjes door middel van een ijzeren draad met elkaar verbonden. In het begin is dit een dun draadje omdat de tanden nog aan de druk moeten wennen. Na enkele weken wordt deze draad vervangen door een dikkere zodat de druk op de tanden groter wordt.

Nadelen

Na de behandeling staan de tanden weer stevig, netjes op elkaar. Tijdens de behandeling, die gemiddeld ruim 2 jaar duurt, zit er wel behoorlijk wat ijzer in de mond. Bijkomend nadeel is dat de lijm waarmee de blokjes van een blokjesbeugel vastzitten niet goed tegen zoetigheid kunnen. Toffees, kauwgom en koolzuurhoudende drank moeten worden vermeden. Een glas cola of andere koolzuurhoudende drank mag slechts met mate, maximaal 1 `a 2 keer per week worden gedronken. Mocht de lijm loslaten dan is het raadzaam het losgelaten blokje snel weer vast te laten zetten.

Verzorging

Een beugel dekt de tanden voor een groot gedeelte af. Daarnaast is de kans groot dat er etensresten achter de blokjes blijven haken. Een beugel en de tanden moeten dan ook op een speciale manier worden schoongemaakt: eerst moet er aan de bovenkant van de blokjes worden gepoetst. Vervolgens de onderkant, gevolgd door de zijkanten van de tanden. Daarna goed achterin de kiezen en tot slot van voren. Een poetsbeurt moet minstens 3 minuten duren voor een goed resultaat. Er zijn speciale tabletjes die je kunt innemen om te controleren of alle tanden goed schoon zijn. Na het innemen van een tabletje moet er op worden gebeten, goed worden gekauwd en daarna worden gespoeld. De tanden die rood kleuren zijn niet goed schoon.
© 2007 - 2019 Bartw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Een beugel op latere leeftijd?Een beugel op latere leeftijd?Als je ontevreden bent met de stand van je gebit, of als er een medische noodzaak is, kan het zijn dat je op latere leef…
De werking, kosten en vergoeding van een beugelDe werking, kosten en vergoeding van een beugelTegenwoordig hebben steeds meer volwassenen en kinderen een beugel. Dit gaat gepaard met de nodige kosten. Welke type be…
Geschiedenis van de OrthodontieGeschiedenis van de OrthodontieOrthodontie vroeger en nu: hoe is de beugel ontstaan en wie was de grondlegger van de huidige orthodontie? We zoeken het…
Specialist: de orthodontistEen orthodontist is een tandenspecialist. Hij heeft verstand van de groei van tanden en de vorm van de kaak. In de meest…
Volwassen en een beugel?Volwassen en een beugel?Vaak wordt gedacht dat een beugel iets voor kinderen is, maar het tegendeel is waar. Het gebeurt steeds vaker dat ook vo…

Reageer op het artikel "Beugel, sturing van je tanden"

Reacties

Tineke Pover, 25-06-2012 13:59 #3
Kronen en bruggen beschadigen die niet door een vaste beugel? Op mijn bruggen zitten ook aan iedere brug een valse opvulkies. Graag reactie. Vr. Groet Tineke

Selina van den Brand, 31-12-2011 17:53 #2
Hallo,
bij mijn onderkaak staat de voorste tand schuin naar achter en ben bang dat ik een buitenboord beugel moet. mijn vraag is nu wat voor een beugel moet ik om de ene tand recht naar voor te zetten?
ondanks dat er geen plaats is moeten alle andere tanden naar achter om ruimte te maken met welke beugel kan dat?

Victorho (infoteur), 04-03-2008 11:09 #1
Zometeen een tentamen over deze stof, spannend hoor! :-)

"Tegenwoordig is het plaatsen van een beugel een fluitje van een cent"
De orthodontist is een professional en als je naar zijn handelingen kijkt lijkt het inderdaad makkelijk (daarom is die ook een prof), maar probeer het zelf maar eens!

Infoteur: Bartw
Gepubliceerd: 07-02-2007
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!