InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De werking, kosten en vergoeding van een beugel

De werking, kosten en vergoeding van een beugel

De werking, kosten en vergoeding van een beugel Tegenwoordig hebben steeds meer volwassenen en kinderen een beugel. Dit gaat gepaard met de nodige kosten. Welke type beugels zijn er? Wat is de duur van een beugelbehandeling? Wat zijn de kosten van een beugel? En wat wordt gedekt door de verzekering? Lees hieronder alles over de type beugels en de financiering van beugels.

Over beugels

De term beugel heeft meerdere betekenissen. In de tandheelkunde is een beugel een middel om correcties aan het gebit uit te voeren. Er zijn verschillende type en soorten beugels. Hieronder staan deze types genoemd.
  • Uitneembare beugel. De uitneembare beugel is meestal de eerste beugel die men krijgt in het traject. De beugel heeft als voornaamste taak de overbeet - de ruimte tussen boven- en onderkaak - te verkleinen. De uitneembare beugel is zoals de naam doet vermoeden uitneembaar. Naarmate de behandeling vordert hoeft de patiënt de beugel steeds minder vaak te dragen.
  • Buitenbeugel. De buitenbeugel is ook uitneembare beugel. De buitenbeugel wordt ook wel buitenboordbeugel genoemd. Een groot deel van de beugel bevindt zich namelijk buiten de mond. Zo kunnen er krachten op de bovenkaak worden uitgevoerd, waardoor de groei ervan wordt beïnvloed. Slechts een klein deel van de patiënten hoeft een buitenboordbeugel.
  • Vaste apparatuur. Na de uitneembare beugels krijgt men vaste apparatuur toegediend in de mond. Dit zijn de zogenaamde slotjes. De slotjes zijn metalen plaatjes die op de tanden worden geplaatst. Tussen deze slotjes worden ijzerdraadjes geplaatst. Deze ijzerdraadjes kunnen op sterkte worden gezet, waardoor men zeer nauwkeurig druk uit kan oefenen op verschillende delen van het gebit.
  • Retentiebeugel. Retentiebeugels zijn de beugels die er na afloop van een beugelbehandeling voor moeten zorgen dat het resultaat van de behandeling gewaarborgd blijft. De meest gangbare retentiebeugel is het zogenaamde spalkje. Een spalkje is een ijzerdraadje dat permanent achter de tanden geplaatst wordt. Het is volledig onzichtbaar. Als het spalkje afbreekt moet men direct naar de tandarts of orthodontist toe gaan. Het resultaat van de beugelbehandeling kan namelijk verloederen als het spalkje ontbreekt. Een andere retentiebeugel is de plaatbeugel. Dit is een plaatje die meestal alleen 's nachts in de mond gedragen hoeft te worden.

Behandeling

Een beugelbehandeling houdt in dat je een of meerdere van bovenstaande type beugels krijgt. Welke je krijgt wordt door de orthodontist bepaald. Dit gebeurt aan de hand van röntgenfoto's en het zogenaamde happen. Happen houdt in dat er een gipsmodel van je gebit wordt gemaakt door met je gebit in een stuk gips te happen. Zo krijgt de orthodontist een goed beeld van je gebit. Tijdens de beugelbehandeling moet men regelmatig de beugel laten controleren en bijstellen. Een beugelbehandeling neemt gemiddeld drie jaar in beslag, maar kan ook maar een jaar duren of zelfs vijf jaar.

Kosten

De totale kosten van een beugelbehandeling zijn nooit exact te bepalen. De totale kosten hangen namelijk af het aantal type beugels dat de patiënt nodig heeft en de lengte van de beugelbehandeling. Er kan echter wel een schatting gemaakt worden van de gemiddelde kosten per beugelbehandeling. Globaal gezien kost de totale behandeling tussen de €2800 en €3500. Dit is inclusief alle extra kosten zoals bijvoorbeeld de kosten bij een defecte beugel. De prijsbepaling is gebaseerd op een driejarig beugeltraject met een maandelijkse beugelcontrole. Van deze kosten is ongeveer €2000 geraamd voor de vaste beugel. De vaste beugel komt nagenoeg altijd in het beugeltraject voor. Ongeveer €60 per maand is voor de maandelijkse controle. Het gehele bedrag wordt dus nooit direct gefactureerd. Het is van belang te realiseren dat dit slechts indicaties zijn. De exacte kosten kunnen mede door de lengte van het traject en de type beugels flink afwijken van deze indicatie.

Verzekering

Het verschilt per verzekeraar hoeveel er wordt vergoed van de totale beugelkosten. Sommige verzekeraars dekken vrijwel alle kosten die gemaakt worden en anderen dekken veel minder. Bij de meeste verzekeraars wordt een behandeling bij de orthodontist niet gedekt door de basisverzekering. Er is dus een aanvullende verzekering nodig. Voor kinderen, of jonge volwassenen tot 22 jaar is dit vrij goed te verzekeren. Er geldt hierbij dat 80 tot 100% van alle kosten worden gedekt door de aanvullende verzekering. Bij volwassenen gaat dit wat lastiger. Er wordt bij volwassenen in het algemeen ook minder gedekt. De Vereniging van Orthodontisten heeft zijn eigen website: www.orthodontist.nl. Hierop is duidelijk na te lezen hoeveel er wordt vergoed door de verschillende zorgverzekeraars, voor zowel kinderen als volwassenen.
© 2012 - 2019 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een beugel op latere leeftijd?Een beugel op latere leeftijd?Als je ontevreden bent met de stand van je gebit, of als er een medische noodzaak is, kan het zijn dat je op latere leef…
Volwassen en een beugel?Volwassen en een beugel?Vaak wordt gedacht dat een beugel iets voor kinderen is, maar het tegendeel is waar. Het gebeurt steeds vaker dat ook vo…
Beugels: de meest voorkomende soortenVeel mensen hebben er last van: tanden die scheef staan, een spleetje tussen de voortanden, overbeet of andere gebitprob…
Voor- en nadelen van de beugel BHVoor- en nadelen van de beugel BHDe beugel BH is mateloos populair en hoewel er ook vrouwen zijn die BH’s met en zonder beugel in huis hebben, is er ook…
Zoenen met een beugel. Kan dat?Zoenen met een beugel. Kan dat?Zoenen met een slotjesbeugel of een andere beugel, lukt dat? Gelukkig hoeft dat helemaal geen problemen op te leveren ti…
Bronnen en referenties
  • http://www.orthodontiepraktijkdrachten.nl/Verzekering-en-vergoeding/toonitem/5685/54282/Wordt-een-beugel-vergoed%3F.html
  • http://www.orthocenter.nl/tarieven/kosten-van-een-beugel/

Reageer op het artikel "De werking, kosten en vergoeding van een beugel"

Infoteur: B-bbergkamp
Laatste update: 08-08-2012
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!