InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kosten van een beugel

Kosten van een beugel

Kosten van een beugel Een beugel kost doorgaans tussen de 2000 en 2500. Maar de prijs van een beugel kan sterk verschillen. Dat heeft niet alleen te maken met wat jouw gebit nodig heeft. Het is ook sterk afhankelijk van wat de orthodontist voorschrijft. De prijzen voor orthodontie behandelingen worden vastgesteld door de NZA. Maar orthodontisten hebben wel de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende soorten beugels en behandelingen. Door aan het begin een offerte te vragen weet je wat voor kosten je kunt verwachten. Orthodontisten zijn verplicht een offerte op te stellen. Beugels kunnen zowel gezet worden door orthodontisten als door tandartsen. In prijs is daarbij geen verschil. Een beugel is een flinke kostenpost. Meestal ben je tussen de 2000 en 2500 kwijt. Maar het kan ook zijn dat je voor minder dan 1000 klaar bent. Andere mensen zijn meer dan 3000 kwijt voor een beugel. De prijzen lopen dus nogal uiteen.

Het prijsverschil wordt allereerst bepaald door wat jouw gebit nodig heeft. Zo maakt het nogal een verschil of je alleen een beugel nodig hebt voor de onderkaak of de bovenkaak, of dat er op beide kaken een beugel wordt geplaatst. Het verschil tussen een enkele en een dubbele beugel is al snel 500. Ook zijn er prijsverschillen tussen verschillende soorten beugels. De meeste mensen die een beugel nodig hebben krijgen een blokjesbeugel, maar in sommige gevallen is een losse beugel (zonder blokjes) of een buitenboordbeugel beter. Ook wordt er nog weleens gebruikgemaakt van een combinatie van verschillende soorten beugels.

Prijzen van beugels liggen vast

In Nederland worden de prijzen voor beugels vastgesteld door de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA). Deze stelt ieder jaar maximumtarieven vast voor verschillende categorieën beugels en verschillende soorten behandelingen en consulten. Deze tarieven zijn openbaar en kan iedereen bijvoorbeeld op internet opzoeken. Het gaat dus om maximum bedragen, maar in de praktijk hanteren de meeste orthodontisten dit als standaard bedragen, of ze gaan er een klein beetje onder zitten. Er wordt weinig geconcurreerd op basis van prijs.

Tarieven verschillen sterk tussen orthodontisten

Toch kunnen de bedragen erg verschillen tussen wat je bij de ene orthodontist kwijt bent, en wat je bij de andere moet betalen. Dat heeft te maken met de beugel en de behandelingen die zij voorschrijven. Met hetzelfde gebit kun je bij de ene orthodontist honderden euro's meer kwijt zijn dan bij de andere, omdat die je een hogere categorie beugel verkoopt. En die hogere categorie beugel hoeft niet altijd beter te zijn.

Het is lastig om als consument te bepalen welke orthodontist voordeliger is. Rondvragen bij cliënten van verschillende praktijken is vaak de beste optie. Ook kun je op internet op zoek gaan naar reviews.

Houd de prijs van de beugel vanaf het begin in de gaten

Het is belangrijk om vanaf het begin de kosten van de beugel te monitoren. Vaak is er voordat een behandeling begint moeilijk te zeggen wat een gebit nodig heeft, en dus wat de totale kosten zullen zijn. Maar na het eerste consult moet er een goede schatting te maken zijn door de orthodontist. De orthodontist maakt normaal gesproken na het eerste consult een behandelingsplan en kan daarbij aangeven wat de kosten per onderdeel ongeveer zullen zijn. Die kosten worden niet altijd duidelijk besproken, terwijl een orthodontist dat wel zou moeten doen. Voor alle behandelingen die meer kosten dan 250 zijn orthodontisten verplicht een offerte op te stellen.

Een beugel bij de tandarts of de orthodontist

In Nederland hoef je voor een beugel niet per se naar de orthodontist. Het is ook mogelijk om een beugel te laten zetten door een tandarts. Een orthodontist heeft echter doorgeleerd voor orthodontie. Je mag verwachten dat die bekwamer is in het zetten van beugels. Qua prijs maakt het geen verschil. Over het algemeen hanteren tandartsen dezelfde prijzen als orthodontisten.

Een beugel voor kinderen of een beugel voor volwassenen

In Nederland wordt 75% van de beugels gezet bij kinderen. Het grootste deel daarvan is tussen de 10 en 15 jaar. Een kwart van de behandelingen wordt dus uitgevoerd bij volwassenen. Wat prijs betreft maakt dit geen verschil. Het bedrag bij volwassenen met een beugel is nagenoeg hetzelfde als bij kinderen met een beugel. Wel is het zo dat de zorgverzekering meestal een hogere vergoeding geeft voor een beugel bij kinderen.

Vergoeding van een beugel door de zorgverzekering

De kosten van een beugel kunnen deels vergoed worden door de zorgverzekeraar. Orthodontie valt onder de aanvullende verzekering of de tandartsverzekering; dat is afhankelijk van bij welke zorgverzekeraar je verzekerd bent. Verzekering van orthodontie bij kinderen valt onder de zorgverzekering van hun ouders. Ook in dat geval is een aanvullende zorgverzekering of tandartsverzekering nodig. Voor kinderen geldt een hogere vergoeding dan voor volwassenen. Bij kinderen ligt het verzekerde bedrag vaak op 1500.

Verzekering van orthodontie bij volwassenen kent vaak een vergoeding tussen de 300 en 1000. Of het de moeite loont om (extra) premie te betalen voor deze verzekering verschilt per geval. Verzekeren bij volwassenen is lang niet altijd voordelig. In veel gevallen is alles zelf betalen goedkoper.

Een voorbeeld van de kosten van een beugel

Hieronder wordt een grove opzet gegeven van de kosten van een beugel. Er is een schatting gemaakt op basis van een reguliere behandeling, uitgaande van de tarieven die gesteld worden door de Nederlandse Zorg Autoriteit (2015). Het gaat om een hele ruwe schatting. In werkelijkheid is elke behandeling anders en kunnen de kosten (veel) hoger of (veel) lager uitvallen.

Intake, onderzoek, foto's, behandelplan250,-
Blokjesbeugel bovenkaak600,-
Blokjesbeugel onderkaak500,-
Controlekosten per keer25,- tot 60,-
Verwijdering van de beugel90,-

Het totaal komt in dit geval uit op ruim 2000.
© 2015 - 2018 Brempie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Welke Beamer beugel kopen?Er zijn verschillende soorten Beamer beugels te koop. U kunt bijvoorbeeld een Beamer beugel voor aan het plafond kopen o…
Een beugel op latere leeftijd?Een beugel op latere leeftijd?Als je ontevreden bent met de stand van je gebit, of als er een medische noodzaak is, kan het zijn dat je op latere leef…
Beugel voor volwassenenBeugel voor volwassenenEen beugel bij een volwassene: het is iets dat steeds meer gezien wordt. De volwassene kan soms erg onzeker zijn over zi…
De werking, kosten en vergoeding van een beugelDe werking, kosten en vergoeding van een beugelTegenwoordig hebben steeds meer volwassenen en kinderen een beugel. Dit gaat gepaard met de nodige kosten. Welke type be…
Tanden rechtzetten zonder beugelTanden rechtzetten zonder beugel wordt steeds meer gedaan, maar is nog zeker niet algemeen geaccepteerd. Tanden rechtzet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Endlesswatts, Pixabay
  • http://www.nza.nl/98174/139255/1036985/TB-CU-7104-01_Orthodontische_zorg.pdf (Nederlandse Zorgautoriteit)
  • http://www.consumentenbond.nl/campagne-content/orthodontie/media/20150421factsheet_Ortho.pdf (Consumentenbond)

Reageer op het artikel "Kosten van een beugel"

Infoteur: Brempie
Gepubliceerd: 12-11-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!