InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Beugel voor volwassenen

Beugel voor volwassenen

Beugel voor volwassenen Een beugel bij een volwassene: het is iets dat steeds meer gezien wordt. De volwassene kan soms erg onzeker zijn over zijn of haar scheef gebit, of last ondervinden van een niet rechtstaand gebit. De behandeling bij de orthodontist kan voor een volwassene langer duren dan voor een kind. Ook de kosten vallen vaak wat anders uit.

Volwassen en een beugel

In de 20e eeuw was orthodontie vooral op kinderen gericht, een volwassene zag je er zelden. In het begin was een beugel bedoeld om de stand van de kiezen en tanden te verbeteren wanneer dit problemen met zich mee bracht. Later werd een beugel ook ingezet om het aanzien te verbeteren. Een mooi recht gebit staat immers voor een gezond uiterlijk.

Vanaf de 21e eeuw kwamen de volwassenen bij de orthodontist opdraven. Het uiterlijk bij volwassene is de laatste tijden steeds belangrijker geworden, waarbij ook een verzorgd en recht gebit hoort. Maar ook kan een gebit dermate scheef staan, dat dit voor ontstekingen kan zorgen. Ook na een val kan een gebit scheef komen te staan. Daarbij is er steeds meer mogelijk binnen de orthodontie, wat de drempel ook lager maakt.

Verschillende beugels

De volwassene heeft een gedeeltelijke keuze in het soort beugel. Uiteraard maakt de orthodontist de eerste keuze, want niet iedere beugel is hetzelfde. Bij een volwassene zal in de meeste gevallen gekozen worden voor een vaste beugel, een slotjesbeugel. Deze beugel is voorzien van slotjes (brackets) die op iedere tand en kies apart worden geplakt. Door de slotjes gaat een metalen draad, die iedere maand wordt vervangen of aangepast. Op deze manier kan men iedere tand of kies apart verschuiven of verdraaien.

Bij een slotjesbeugel wordt veelal gebruik gemaakt van de normale slotjesbeugel met grijze slotjes. Er zijn echter ook witte of doorzichtige slotjes met een witte draad, deze vallen minder snel op. Wel moet opgemerkt worden dat de witte slotjes duurder zijn en wat sneller aan slijtage onderhevig zijn. Daarnaast kan men kiezen uit verschillende kleuren elastiekjes.

Voor mensen die minder willen opvallen is er de linguale beugel, deze beugel bevindt zich aan de binnenkant van het gebit. Hierdoor is de beugel voor buitenstaanders niet op te merken. Deze techniek is ingewikkelder, waardoor de behandeling langer duurt.

De onzichtbare beugel, de Invisalign, maakt geen gebruik van slotjes. Er wordt gebruik gemaakt van een serie van doorzichtige hulsjes. Er wordt een hele serie van beugels gemaakt, die telkens twee weken gedragen wordt. Na twee weken vervangt men de beugel zelf door een nieuwe beugel. Op deze manier worden de tanden en kiezen beetje bij beetje verschoven. De Invisalign past nauwsluitend om het gebit heen en is doorzichtig, waardoor deze niet opvalt. De beugel wordt alleen uitgedaan om te eten, te drinken en de tanden te poetsen.

Behandeling van een volwassene met beugel

De behandeling van een volwassene verloopt in de meeste gevallen hetzelfde als bij kinderen. Wel kunnen er een aantal aanpassingen nodig zijn die moeizamer verlopen. Zo is het verbreden van de kaak bij een volwassene vaak niet meer mogelijk met behulp van een beugel en zal de kaakchirurg in moeten grijpen. Dit komt omdat de kaak bij een volwassene uitgegroeid is.

Ook de behandeling op zich duurt vaak langer. Het gebit van een volwassene is ten opzichte van een kindergebit veel vaster, en zal daardoor langere tijd met zich meebrengen om zich te laten verplaatsen. Wanneer een volwassene kiest voor een korte behandelingsduur, moet men er rekening mee houden dat het resultaat vaak niet blijvend is. Beter is om het advies van de orthodontist op te volgen. Deze heeft er de beste kijk op.

De pijn die een volwassene ervaart bij het dragen van een vaste beugel, is vaak niet veel anders dan de pijn die een kind voelt. De eerste tijd kan het eten en praten wat moeizamer gaan. De druk neemt echter snel weer af waardoor ook pijnklachten verminderen.

De kosten van een beugel

De kosten van een slotjesbeugel zijn voor de gehele behandelperiode tussen de € 2.000 en € 2.500 euro. Dit is inclusief het maken van afdrukken, foto's, het plaatsen en verwijderen van de beugel, de beugel zelf en de maandelijkse behandeling. Een slotjesbeugel met witte slotjes en draad is iets duurder: reken op tien euro extra per tand/kies. De totale kosten komen dan uit tussen de € 2.300 en € 2.800.

De onzichtbare beugel is duur vanwege de Amerikaanse techniekkosten. De totale kosten komen tussen de € 3500,- en € 4500 te liggen, maar is mede afhankelijk van de behandelingsduur.

Het duurste is de linguale beugel. De kosten komen uit op ongeveer vijfduizend euro. De nadeel van deze beugel is overigens dat etensresten makkelijk achter de beugel blijven hangen en niet opgemerkt worden. Ook de behandeling is veel langer dan bij een normale slotjesbeugel. Voor sommigen is deze beugel dan ook een minder goede optie.

De vergoeding door de zorgverzekeraar is vaak heel anders dan de beugel bij kinderen. Bij een volwassene wordt er weinig vergoedt, ook niet vanuit de aanvullende verzekering. De meeste kosten zullen dus door de volwassene zelf betaald moeten worden. Informeer hiervoor tijdig bij uw zorgverzekeraar.
Gerelateerde artikelen
Een beugel op latere leeftijd?Een beugel op latere leeftijd?Als je ontevreden bent met de stand van je gebit, of als er een medische noodzaak is, kan het zijn dat je op latere leef…
Specialist: de orthodontistEen orthodontist is een tandenspecialist. Hij heeft verstand van de groei van tanden en de vorm van de kaak. In de meest…
Damon System Braces: beugel zonder extractiesDamon System Braces: beugel zonder extracties‘Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden’, zegt de orthodontist nadat hij een paar tanden heeft verwijderd. Een mooi gebit b…
Lumineers: perfecte (witte) tanden zonder beugel krijgen?Je wil rechte tanden, maar echt geen beugel dragen? Met Lumineers is dat een mogelijkheid. In dit artikel beschrijf ik w…
Werken als orthodontistWerken als orthodontistWie orthodontist wil worden moet eerst de opleiding tandheelkunde volgen. Daarna is er nog een aparte specialisatie nodi…
Bronnen en referenties
  • http://www.orthodontiekliniek.nl/index.php?page=1

Reageer op het artikel "Beugel voor volwassenen"

Reactie

Bouchra, 30-05-2015 15:37 #1
Kan ik naar een orthodontist zonder toestemming van een tandarts?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 18-07-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!