De buikgriep voorkomen, enkele tips tegen de buikgriep!

De buikgriep voorkomen, enkele tips tegen de buikgriep! De buikgriep voorkomen, kan dat? Steeds meer en meer mensen zoeken naar oplossingen, niet om ziektes te genezen, maar ook om ziektes te voorkomen. De griep, en de buikgriep in het bijzonder, is daar geen uitzondering op. Vele ziektes en aandoeningen kunnen voorkomen door rekening te houden met enkele dingen, denk maar aan een dikke jas aandoen in de winter of zonnecrème smeren in de zomer. Voor de buikgriep is dat echter niet zo evident. Al zijn er natuurlijk wel een aantal dingen waar we rekening mee kunnen houden.

Inhoud

Kan buikgriep voorkomen worden?

Men kan proberen om alle mogelijke oorzaken van de buikgriep uit te sluiten, maar men zal echter nooit 100% zeker uitsluitsel kunnen geven. De buikgriep wordt veroorzaakt door een virus, met name het norovirus. Probleem is echter dat slechts 50% van de gevallen veroorzaakt worden door dit virus. Er zijn ook nog enkele andere gekende virussen, maar het is onmogelijk om alle virussen uit te sluiten omdat er ook onbekenden tussen zitten. We kunnen dus besluiten dat we de buikgriep kunnen proberen te voorkomen, maar dat dat geen uitsluitsel zal bieden. Volg onderstaande tips om zo weinig mogelijk kans te maken om een virus op te lopen.

Tip 1: De juiste handhygiëne

Mensen die regelmatiger hun handen wassen maken minder kans om besmet te geraken met een buikgriepvirus. Zomaar even de handen onder stromend water steken is echter niet voldoende om eventuele virussen te verwijderen van de handen. Gebruik handzeep met minstens alcohol in plaats van klassieke handzeep waar meestal gewoon geen alcohol in zit. Vervolgens dienen de handen minstens vijftien seconden lang gewassen te worden. Wanneer er niet meteen stromend water ter beschikking is kan een handdesinfecter met alcohol soelaas bieden. Deze gel dient enkele seconden lang ingewreven te worden in de handen om ze te ontsmetten.

Tip 2: Elimineer de virussen

In het huis van een persoon die onlangs de maaggriep gehad heeft dwalen ontelbaar veel bacteriën en virussen rond. Daarom dient het huis grondig gedesinfecteerd te worden nadat de persoon genezen is. Tijdens deze desinfectie dient men best plastic handschoenen te dragen en bleekmiddel of javel te gebruiken voor een optimale desinfectie. Tijdens deze taak dient men extra aandacht te schenken aan dingen die vaak aangeraakt worden zoals deurknoppen, lichtschakelaars en andere handvaten en knoppen. De doeken waarmee de objecten gereinigd zijn dienen na gebruik best gewoon weggegooid te worden.

Tip 3: Weet wat je eet

Ook voedsel is een rijke bron aan bacteriën en virussen. Jaarlijks lopen naar schatting meer dan 9 miljoen mensen een darmgriep op nadat ze geïnfecteerd voedsel gegeten hadden. Daardoor is het ook afgeraden om voedsel te eten van mensen die ziek zijn of onlangs ziek geweest zijn. Wie zijn voedsel zelf klaarmaakt kan beter vermijden om dat rauw op te eten of dient het minstens erg goed te reinigen.

Tip 4: Vermeid contact met besmette kleding

Het buikgriepvirus kan zichzelf makkelijk verplaatsen via de kleding van de besmette persoon, naar de kleding van iemand anders. Probeer daarom het contact tussen beide te vermeiden door ze bijvoorbeeld zeker niet samen te wassen en al helemaal niet samen te laten luchten. Kleding van besmette patiënten dienen apart met erg warm water en eventueel zelfs bleekmiddel gewassen te worden.

Tip 5: Vermijd besmette personen

Het zal niet altijd even makkelijk zijn, maar vooral kinderen en zwangere vrouwen dienen contact te vermeiden met besmette personen. Indien mogelijk dienen ook gezonde mensen zo weinig mogelijk in contact te komen met mensen die de buikgriep hebben. Wie toch vaak in contact komt met deze persoon dient zichzelf te beschermen door het dragen van bijvoorbeeld een schort, mondmasker, handschoenen en een haarmasker. Wanneer die persoon dat niet doet en nadien in contact komt met een kind is het risico voor dat kind veel groter.

Tip 6: Beter voorkomen dan genezen

Wacht nooit totdat iemand besmet is met het virus, probeer steeds alle nodige dingen in het werk te stellen om een besmetting te vermijden. Het is dan ook aangeraden om steeds rekening te houden met deze tips zodat de kans op een besmetting niet geëlemineerd wordt, maar toch drastisch verkleint.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.ingelicht.be/buikgriep-voorkomen
  • http://www.buikgriep.com/

Reageer op het artikel "De buikgriep voorkomen, enkele tips tegen de buikgriep!"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 17-02-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!