InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Buikgriep, maagdarminfectie: symptomen en behandeling

Buikgriep, maagdarminfectie: symptomen en behandeling

Buikgriep, maagdarminfectie: symptomen en behandeling Een buikgriep is iets heel naars om mee te maken. Vaak lig je uren over te geven en stroomt daarnaast de diarree er aan de achterkant letterlijk uit. Wat een buikgriep heet, is eigenlijk een maagdarminfectie. Die wordt veroorzaakt door een virus, bacterie of parasiet.

De meest voorkomende symptomen

  • Misselijkheid
  • Weinig eetlust
  • Diarree
  • Overgeven
  • Hevige buikkrampen
  • Pijn in de buik

Virussen, bacteriën of parasieten beschadigen de ‘muur’ van de darm. De vloeistof die in de darm wordt geproduceerd om de spijzen te verteren wordt bijna niet door het lijf geabsorbeerd. Dat zorgt voor klachten als overgeven en diarree. Daardoor loopt het lijf veel zout en vocht mis. Buikgriep gaat vanzelf weer over.

Oorzaken

Een buikloop kan verschillende oorzaken hebben. Heel besmettelijk zijn norovirussen. Een andere bekende veroorzaker is de E.colibacterie die verantwoordelijk is voor de zogenaamde reizigersdiarree. Ook een bekende bacterie die verantwoordelijk is voor overgeven en diarree is de salmonellabacterie die vaak voorkomt in onder meer vlees van kippen en eieren. Parasieten zijn vaak verantwoordelijk voor chronische diarree.

Diagnose

Een arts kan weinig doen bij een maagdarminfectie. Wel is het belangrijk om bij aanhoudende diarree en braken een dokter te raadplegen om uitdroging te voorkomen. Kenmerken van een uitdroging zijn sufheid, diepliggende ogen, weinig drinken en een huidplooi op de buik die bij het vastpakken niet gelijk terugglijdt in de oorspronkelijke vorm, maar er langer overdoet.

Behandeling

Een maagdarminfectie geneest doorgaans binnen een paar dagen tot een paar weken. Wel is het belangrijk dat uitdroging wordt voorkomen. Het lichaam verliest bij hevige diarree en vaak braken veel vocht. U merkt dat u aan het uitdrogen bent wanneer u nog maar weinig plast en dorst krijgt. De plas krijgt een donkere kleur. Voor de patiënt is het belangrijk om voortdurend kleine beetjes te drinken. Neem niet te grote hoeveelheden in. Anders is de kans groot dat u alles weer uitbraakt. Het is belangrijk om na het overgeven water te blijven drinken. Om meer vocht vast te houden helpt het om zakjes met Oral Rehydration Solution (ORS) te gebruiken. Dit poeder lost u op in water en drinkt u op. Kleine kinderen en baby’s krijgen steeds een theelepel ORS. Deze zakjes zijn te koop bij elke apotheek en drogist. Ook antidiarreemiddelen kunnen helpen, doordat de darmen platgelegd worden. De diarree zal dan veel minder worden. Antidiarreemiddelen zoals loperamide kunnen wel bijwerkingen hebben. Jonge kinderen mogen (van nul tot zeven) mogen deze middelen niet slikken. Patiënten waarbij de klachten langer dan een week aanhouden dienen een arts te raadplegen. Bij baby’s en kleine kinderen is het belangrijk tijdig een dokter te raadplegen, zo nodig na een dag al.

Ernstige uitdroging

Bij ernstige uitdroging volgt een ziekenhuisopname. De patiënt krijgt dan via een infuus vocht en knapt dan doorgaans snel weer op. Kinderen krijgen in het ziekenhuis een sonde in de neus waar de ORS door heen gaat.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Buikgriep, maagdarminfectie: symptomen en behandeling"

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 03-12-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!