InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat is het norovirus?

Wat is het norovirus?

Norovirussen zijn piepkleine, zeer besmettelijke virussen. Het norovirus veroorzaakt veel buikpijn, misselijkheid, braken en diarree.

Hoe ontstaat het norovirus?

Norovirussen zorgen voor een ontsteking van het slijmvlies van het maag-darmkanaal. Het komt voornamelijk in de winter voor.
Je kunt norovirussen niet zien. De aanwezigheid van het virus op voedsel leidt niet tot het bederven van het voedsel, daarom worden veel mensen besmet met het virus via voedsel.

Het norovirus wordt overgedragen via ontlasting en braaksel, dat meestal via de handen in de mond terecht komt. Het is een kwestie van onhygiënisch te werk gaan, veel mensen wassen niet of niet goed de handen na een bezoek aan het toilet. Het norovirus kan overgedragen worden door het aanraken van kranen en deurklinken. Ook kan je het oplopen door iemand een hand te geven die het virus heeft.

De symptomen zijn braken en diarree. Als je bent besmet met het virus zul je dat binnen 15 tot 48 uur gaan merken. Het overgeven is vaak heftig. Verder zijn hoofdpijn, maagkrampen, buikpijn en spierpijn ook veelvoorkomende symptomen.

Jaarlijks worden zo'n 500.000 mensen ziek van het norovirus. Ongeveer 70.000 tot 90.000 mensen worden ziek door het virus wat via voedsel is overgebracht.

Voorkomen van verspreiding.

Het norovirus voorkomen is erg lastig.
Is er iemand in je omgeving met het norovirus, of heb je het zelf? Probeer een verspreiding te voorkomen.

  • Was regelmatig je handen, minstens 15 seconden. Was hierbij goed tussen de vingers, en was ook je polsen.
  • Was rauwe groenten altijd voordat je ze eet. Het norovirus ontstaat vaak door voedsel wat niet goed is schoon gemaakt.
  • Werk je in de ouderenzorg en heerst er het norovirus? Bescherm jezelf! Draag handschoenen, een mondkapje, en een schort bij het verzorgen van iemand met het norovirus.
  • Iemand in je omgeving met het norovirus? Laat hem of haar de eerste paar dagen niet in huis. Is dit wel gebeurd, desinfecteer stoelen, deurklinken en wc's zodat het virus geen kans meer heeft. Draag hierbij handschoenen, een schort en eventueel een mondkapje.
  • Heb je zelf last van het norovirus, dan is het verstandig om niet teveel in de buurt te komen van andere mensen. Het is verstandig je een aantal dagen ziek te melden van het werk of van school.

Behandeling norovirus

Er bestaat geen behandeling voor het norovirus. De meeste mensen hebben 4 dagen last van het virus, en zijn het dan kwijt. Het is dus goed uitzieken, en niet met teveel andere mensen in aanmerking komen, omdat je het dan makkelijk kan overdragen. Veel drinken is aangeraden om uitdroging te voorkomen.

Als een besmet persoon voedsel bereidt, kan het virus ook in het eten terecht komen. Ook als een besmet persoon moet braken, kan het virus via de lucht verspreid worden. Ook als je zelf niet ziek bent geworden van het virus, kunnen de virussen nog wel in je lichaam zitten, en kun je er anderen mee infecteren. Geïnfecteerde personen zijn 3 tot 4 dagen voor en na de uitbraak besmettelijk.

Eten en drinken bij buikgriep.

Drink zoveel vocht als mogelijk, verdeeld over kleine porties. Denk hierbij aan thee, water, sappen en bouillon.
Omdat je met buikgriep veel last hebt van braken en diarree, moet je het eten weer wat opbouwen. Begin met zetmeelproducten, zoals witte rijst of witbrood. Gekookte groente is ook een goede keuze, wortelpuree en appelmoes zijn effectief tegen diarree. Mager vlees zoals kalkoen, kipfilet, kalfsvlees en vis kun je ook eten.
Vergroot langzaamaan je maaltijden.
© 2014 - 2019 Stacey, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Buikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijnBuikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijnBuikpijn met misselijkheid, overgeven, diarree en gebrek aan eetlust duidt vaak op een maag-darminfectie, veroorzaakt do…
Buikgriep, wat zijn de verschijnselen?Buikgriep, wat zijn de verschijnselen?Buikgriep, wat zijn de verschijnselen? Buikgriep heeft verschillende symptomen. Zo komt bijvoorbeeld diarree, braken en…
Buikgriep met diarree: symptomen en behandelingBuikgriep met diarree: symptomen en behandelingBuikgriep is een frequent voorkomende ziekte. Ongeveer 20% van de Nederlandse en Belgische bevolking krijgt er jaarlijks…
Buikgriep: het norovirusBuikgriep: het norovirusHet norovirus wordt ook wel buikgriep genoemd. Buikgriep, niet te verwarren met de gewone griep, kan erg plotseling optr…
Buikgriep door norovirus: symptomen, oorzaak en behandelingBuikgriep door norovirus: symptomen, oorzaak en behandelingBuikgriep door norovirus, wat te eten bij buikgriep, wat is de duur van buikgriep en hoe besmettelijk is buikgriep? Buik…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/goede-stoelgang-en-spijsvertering/het-norovirus-wat-is-dat

Reageer op het artikel "Wat is het norovirus?"

Infoteur: Stacey
Gepubliceerd: 12-08-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!