InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Buikgriep, wat zijn de verschijnselen?

Buikgriep, wat zijn de verschijnselen?

Buikgriep, wat zijn de verschijnselen? Buikgriep, wat zijn de verschijnselen? Buikgriep heeft verschillende symptomen. Zo komt bijvoorbeeld diarree, braken en koorts voor, maar ook misselijk zijn, moe zijn en spierpijn hebben, hoofdpijn, misselijkheid en een slap futloos gevoel kunnen erbij horen. Buikgriep is niet ongevaarlijk, met name voor zuigelingen, kleine kinderen, ouderen en zieken. Buikgriep komt relatief vaak voor. Wat is buikgriep en hoe kom je er weer vanaf? Meestal wordt buikgriep veroorzaakt door een virus. Buikpijn, darmkrampen, misselijkheid en overgeven en waterige diarree zijn de meest voorkomende verschijnselen. Ook koorts en spierpijn worden veel gemeld bij buikgriep. Meestal heeft de zieke minder trek in eten, maar iets eten is echter wel gewoon toegestaan. De virussen en bacteriën die wereldwijd frequent buikgriep veroorzaken zijn:
  • Astrovirus
  • Adenovirus
  • Rotavirus
  • Norovirus (berucht bij bejaarden en anderen met een verzwakte weerstand)
  • Salmonella (bacteriën)
  • Shigella (bacteriën)
  • Yersiniae (bacteriën)
  • Campylobacter (bacteriën)
  • Parasieten
  • Overige

Oorzaken van buikgriep

Buikgriep kan ook veroorzaakt worden door virussen (vaak) en bacteriën (soms) en door parasieten. Buikgriep is de benaming voor klachten die voortkomen uit maag-darm ontstekingen of gastro-enteritis. Vaak wordt de ontsteking veroorzaakt door een infectie, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Soms zijn namelijk, zoals eerder genoemd, parasieten, of eencelligen (zoals bijvoorbeeld amoebe-dysenterie), de boosdoeners. In landen waar de Salmonella bacterie vaak de veroorzaker is, overlijden jaarlijks veel mensen aan de besmetting, met name kinderen. Zij sterven aan buikgriep door uitdroging en/of hoge koorts. In ons land komt het veel minder voor dankzij schoon drinkwater, gezonde voeding, goede hygiëne en goede medische verzorging.

Buikgriep met diarree, wat nu?

Heftige dunne diarree wil het lichaam zo snel mogelijk weer kwijtraken. Op die manier kunt u ook snel verlost zijn van het probleem, daarom wordt niet snel aangeraden een stoppend middel te slikken. Overleg met uw arts wat het beste is. Voldoende drinken, licht verteerbaar voedsel (beschuitjes met slappe thee) en gezond eten gebruikenů Vermijd te vet, te zoet en te gekruid eten. Meestal heeft de zieke niet zoveel trek in eten. Bij kleine kinderen en oude mensen moet extra opgelet worden dat zij niet uitdrogen, omdat via de darmen veel vocht verloren kan gaan. Buikgriep is besmettelijk, dus goede hygiëne is van belang. Houd de wc goed schoon en was na elk toiletbezoek de handen. Was voor de maaltijd extra goed de handen.

Kleine kinderen met diarree

Met kleine kinderen moet u extra opletten dat ze niet uitdrogen. Kleine kinderen drogen sneller uit dan volwassenen. Regelmatig drinken is belangrijk. Wil het kind niet drinken, of zijn er andere klachten die opvallen, neem dan contact op met de huisarts. Ook als de diarree aanhoudt. Als er koorts is, braken, en/of algehele malaise, overlegt u met een arts. Kinderen die niet actief zijn, en/of kinderen die kreunen, en/of niet goed drinken, en/of hoge koorts hebben, moeten door een arts beoordeeld worden. Ook als u het niet vertrouwt neemt u contact op met een arts. De toestand van een ziek kind kan snel verslechteren dus neem geen risico.

Ouderen en diarree

Ook ouderen drogen sneller uit. Ook kunnen stoffen in het lichaam ontregeld raken door diarree, en medicijnen kunnen daardoor minder goed worden opgenomen.

Diarree en koorts

Diarree en koorts gaan vaak samen. Bij kinderen en zwakken let u extra goed op. Is de zieke nog tierig en drinkt hij/zij goed? Is de zieke niet tierig/levendig maar juist slap en zwakjes, neem dan altijd contact op met uw huisarts. Bij twijfel kunt u ook altijd beter met een arts bellen.

Wanneer de dokter bellen?

Diarree en buikgriep moet in de regel snel overgaan. Binnen 24 uur. Meestal is het hele probleem na 1 tot 5 dagen over. De toestand moet snel verbeteren in plaats van verslechteren. Als er koorts bijkomt moet deze niet oplopen en niet lang aanhouden. Overleg als er koorts is even met een arts. Altijd vocht aanvullen door middel van voldoende drinken, omdat veel vocht het lichaam verlaat bij diarree. Een bacteriële infectie wordt in dien noodzakelijk, met medicijnen bestreden. Maakt u zich zorgen, bel dan ook altijd een arts en neem geen risico, met name niet met kinderen en ouderen. Kleine kinderen en baby's kunnen snel uitdrogen. Als zij verschijnselen hebben van buikgriep kunt u het beste de dokter bellen voor overleg. Voordat u de dokter belt is het verstandig om eerst even de koorts op te meten. De dokter zal u namelijk vragen of het kind ook koorts heeft. Ook voor ouderen en door ziekte of (bepaalde medische) behandelingen verzwakte mensen (zoals bijvoorbeeld chemo) geldt dat ze extra kwetsbaar zijn o.a. voor uitdroging.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Buikgriep, wat zijn de verschijnselen?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 05-09-2017
Subrubriek: Ziekten
Special: Griep
Medische informatie…
Schrijf mee!