InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De papegaaienziekte bij dier en mens

De papegaaienziekte bij dier en mens

De papegaaienziekte bij dier en mens Als u een vogel aan wilt schaffen is het altijd verstandig deze eerst apart te houden en te laten testen op de papegaaienziekte om een risico uit te sluiten. Een ander woord voor de papegaaienziekte is ook wel Psittacose. Deze ziekte is een bacterie die van dier op mens kan worden overgedragen. In dit artikel leest u meer over de Papegaaienziekte.

Papagaaienziekte bij vogels

De papegaaienziekte komt niet enkel voor bij papegaaien maar ook bijvoorbeeld bij de parkietachtigen, duiven en kippen. De papegaaienziekte is besmettelijk van dier tot mens. Zo kan mogelijk uw vogel het oplopen dankzij het tegenkomen van andere vogels op bijvoorbeeld een beurs of bij de dierenarts. Vogels laten niet snel merken dat zij zich ziek voelen. De tijd dat de vogel de bacterie draagt tot de tijd dat de vogel echt ziek wordt duurt ongeveer 42 dagen. De tijd waarin een die een bacterie draagt tot het dier echt ziek wordt heet de incubatietijd. Het kan dus voorkomen dat uw vogel al langere tijd besmet is, maar dat u dit niet door heeft. Dit maakt de papegaaienziekte tot een gevaarlijke sluipziekte waarbij er tijd genoeg is om het virus aan andere door te geven. De vogel zal pas merken dat zij ziek is als deze ook echt erg ziek is, in dit geval zal de vogel:
  • minder eetlust vertonen
  • bol gaan zitten
  • diarree
  • oogontsteking
  • minder mooi verenkleed

Vogels kunnen besmet raken door direct en/of indirect contact. Direct contact houdt bijvoorbeeld in dat de bacterie kan worden overgedragen door het direct inhaleren van de lucht die besmet is dankzij een andere vogel of door contact met uitscheidingen van een besmette vogel zoals snot of feces. Indirect kan uw vogel besmet worden door iets aan te raken wat een andere besmette vogel heeft aangeraakt zoals een voerbak of zelfs via een gastheer zoals luizen. Dit heet ook wel kruisbesmetting.

Behandeling voor de vogel

Soms krijgt een vogel helemaal geen last van de bacterie en zal de bacterie het lichaam verlaten via feces. Dit gebeurd echter niet vaak en als men er achter komt zal men een bezoekje aan de dierenarts moeten brengen. Dankzij een test kan de dierenarts te weten komen of het gaat om de papegaaienziekte. De vogel zal vervolgens behandeld worden met antibiotica, dit wordt geïnjecteerd om het goed te laten werken en hiermee kan het zijn dat de vogel er binnen 24 uur al van af is. De behandeling wordt wel nog een tijd herhaald om er zeker van te zijn dat alle bacteriën het lichaam hebben verlaten. De vogel zal gescheiden gehouden moeten worden en u zult het hok eventueel schoon moeten maken met behulp van handschoenen en een mondkapje.

Papegaaienziekte bij de mens

De papegaaienziekte is een zoönose, dit houdt in dat de ziekte van dat een dier een mens er mee kan besmetten. Omdat de ziekte niet altijd direct merkbaar is bij een vogel kan het zijn dat u eerder last krijgt van de ziekte dan uw vogel. Een mens draagt de bacterie gemiddeld 10 dagen voor dat hij/zij echt ziek wordt. Klachten kunnen onder andere zijn:
  • koude rillingen
  • spierpijn
  • hoesten
  • braken
  • koorts
De ziekte zal eerst lijken op een verkoudheid, maar kan over gaan tot de symptomen van een erge griep tot aan longontsteking. Als u vermoed dat u de papegaaienziekte heeft is het dus noodzakelijk een arts te raad plegen.

Behandeling voor de mensen

Net als bij vogels wordt ook de mens behandeld met antibiotica. De ziekte is enkel van dier op mens overdraagbaar en niet van mens tot mens. U hoeft dus niet bang te zijn dat u andere besmet. Wees er wel altijd op tijd bij zodat de behandeling wat lichter wordt en beter behandelbaar is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sandid, Pixabay

Reageer op het artikel "De papegaaienziekte bij dier en mens"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 15-11-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!