InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Buikgriep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognose

Buikgriep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognose

Buikgriep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognose Een maag-darminfectie of gastro-enteritis noemen we in de volksmond ook wel buikgriep. Het gaat om een ontsteking van het slijmvlies van maag en darmen en in de meeste gevallen is een infectie de oorzaak. Wat zijn de oorzaken en symptomen en hoe wordt een dergelijke infectie behandeld? Hoe is de prognose?

Inhoud artikel

Buikgriep

Andere woorden voor een buikgriep: maag-darminfectie of gastro-enteritis. Een buikgriep begint meestal acuut en veroorzaakt verschijnselen als braken, hele dunne ontlasting en een verhoogde lichaamstemperatuur. Vaak zie je dat een buikgriep een heel gezin treft of uitbreekt in een schoolklas. Veelal geneest iemand van een buikgriep zonder problemen, maar bij ouderen en jonge kinderen moet je heel alert zijn, zij kunnen snel last krijgen van uitdroging.

Bij wie komt een buikgriep voor?

  • Op iedere leeftijd kun je buikgriep krijgen, maar je ziet het vaker bij baby’s en kinderen.
  • Factoren die invloed kunnen hebben, zijn een slechte hygiëne qua voeding en slechte voorzieningen wat betreft sanitair.
  • Geslacht en erfelijkheid zijn geen factoren van belang.

Oorzaken buikgriep

Meestal is een infectie met een virus of bacterie de oorzaak. Je kunt de besmetting oplopen door voedsel of water wat besmet is. Het kan worden verspreid onder mensen die dicht met elkaar in contact staan, met name als het met de omstandigheden qua hygiëne niet zo goed gesteld is. De boosdoener die een virale buikgriep veroorzaakt is in veel gevallen een rotavirus of een astrovirus (met name bij jongen kinderen), bij oudere kinderen en volwassenen is het norovirus meestal de oorzaak. Bacteriën die een buikgriep kunnen teweegbrengen zijn bijvoorbeeld: campylobacter, escherichia coli (E coli), shigella, vibrio chlolerae en salmonella. Parasieten kunnen ook de oorzaak zijn van een buikgriep, ze veroorzaken meer chronische vormen van diarree.

Symptomen buikgriep

  • Verminderde eetlust
  • Een misselijk gevoel
  • Braken
  • Diarree
  • Buikpijn
  • Buikkrampen
  • Spierpijn
  • Duizeligheid
  • Koorts, die vaak samengaat met hoofdpijn
  • Algehele malaise

Wat kun je zelf doen als je een buikgriep hebt?

Normaal gesproken gaat een buikgriep vanzelf weer over. Hoe lang het duurt hangt af van de veroorzaker en van de weerstand van de zieke. Waar je zeer alert op moet zijn bij een buikgriep is uitdroging! Uitdroging ontstaat als je minder vocht binnenkrijgt dan je verliest. Je zal dan dorstig worden, minder gaan plassen en de urine zal geconcentreerder (donkerder) zijn. Kleine kinderen zullen een droge mond hebben en dorstig worden. Regelmatig kleine beetjes drinken is belangrijk. Drink je grote hoeveelheden dan heb je namelijk meer kans op braken. Bij de apotheek kun je ORS (Oral Rehydration Solution) halen. Dit is een mengsel van suiker en zout. Bij de drogist of apotheek kun je ook antidiarreemiddelen krijgen. Door deze middelen worden de darmen stilgelegd en daardoor wordt de diarree minder frequent. Het middel zorgt niet voor genezing en je mag de middelen nooit gebruiken bij kinderen onder de acht jaar (lees de bijsluiter goed).

Behandeling van een buikgriep door de huisarts

  • Raadpleeg meteen de huisarts als het gaat om een baby jonger dan drie maanden.
  • Bij jonge kinderen en ouderen zeker na een dag de huisarts raadplegen, zij behoren tot een kwetsbare groep en kunnen snel uitgedroogd raken.
  • Behoort iemand niet tot de kwetsbare groep, ga dan in ieder geval als de klachten na drie dagen niet verminderen naar de huisarts.

Wanneer direct de huisarts raadplegen:

  • Als de ontlasting bloed bevat.
  • De urine bloed bevat.
  • De ontlasting slijm bevat.
  • Hoge koorts.
  • Er sprake is van veel pijn.
  • Als iemand suf wordt.
  • Iemand bleek ziet.
  • Als iemand helemaal geen vocht meer kan binnenhouden.
  • Iemand meer dan zes uur niet geurineerd heeft (met name als er sprake is van een chronische aandoening zoals een ziekte van de nieren of suikerziekte).

Waarschijnlijk zal de huisarts vragen om een beetje ontlasting mee te nemen om deze te checken op een infectie. De huisarts zal alleen antibiotica voorschrijven als een bacterie de veroorzaker is. Bij ernstige uitdroging is een ziekenhuisopname noodzakelijk (intraveneuze toediening van vocht, zouten).

De prognose

De meeste mensen zijn vrij snel weer beter na een buikgriep, zonder restverschijnselen. Soms leidt een maag-darminfectie tot het prikkelbaredarmsyndroom. Het kan ook zijn dat het dunnedarmslijmvlies beschadigd raakt, en lactose (het natuurlijk suiker dat in melk zit) voor zekere tijd niet goed wordt afgebroken. Dit komt met name voor bij jonge kinderen en kan als er melk wordt genuttigd diarree veroorzaken. Dit euvel kan een paar dagen duren, maar ook een paar weken. Vraag raad bij de huisarts.
Gerelateerde artikelen
Maagdarmcatarre: ontsteking van het maag-en darmslijmvliesMaagdarmcatarre: ontsteking van het maag-en darmslijmvliesMaagdarmcatarre wordt ook wel gastro-enteritis genoemd. Het is een ontsteking van het maag-darmslijmvlies. Bekende vorme…
Diarree, overgeven, buikkrampen, koorts en hoofdpijnDiarree, overgeven, buikkrampen, koorts en hoofdpijnLast van diarree, overgeven, buikkrampen (buikpijn), koorts en eventueel hoofdpijn? Mogelijk dat je last hebt van buikgr…
Buikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijnBuikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijnBuikpijn met misselijkheid, overgeven, diarree en gebrek aan eetlust duidt vaak op een maag-darminfectie, veroorzaakt do…
Geneeskundig methodiek over maag- darminfectieMaag- darminfectie wordt ook wel buikgriep genoemd. Het is een gelijktijdige ontsteking van de maagwand, in engere zin v…
Buikgriep: Griep, zomergriep of een voedselvergiftiging?Buikgriep: Griep, zomergriep of een voedselvergiftiging?Hoewel de naam anders doet vermoeden is buikgriep eigenlijk helemaal geen griep. Deze aandoening, die ook wel zomergriep…
Bronnen en referenties
  • Buikgriep.net
  • Diagnosewijzer
  • Het Medisch Handboek
  • Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Buikgriep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognose"

Reactie

Niels, 29-05-2014 17:11 #1
Belangrijke informatie ontbreekt steeds. Wat bedoelen jullie met 'bij ernstig of aanhoudend' bijvoorbeeld? Is aanhoudend 24 uur of een week? Wanneer is iets 'ernstig'. Waarom geen duidelijke taal en referenties. Reactie infoteur, 30-05-2014
Dank voor de reactie, ik heb de tekst aangepast. Met vriendelijke groet,

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 15-02-2019
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!