InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Geneeskundig methodiek over maag- darminfectie

Geneeskundig methodiek over maag- darminfectie

Maag- darminfectie wordt ook wel buikgriep genoemd. Het is een gelijktijdige ontsteking van de maagwand, in engere zin van het slijmvlies, en darmslijmvliesontsteking.

Inleiding

Maag- darminfectie (= gastro-enteritis) wordt ook wel buikgriep genoemd. Het is een gelijktijdige ontsteking van de maagwand, in engere zin van het slijmvlies, en darmslijmvliesontsteking.

Epidemiologie

Maag- darminfecties komen bij kinderen onder de 7 jaar veel voor, maar ook oudere kinderen en volwassenen kunnen het krijgen. Extra risico is er voor mensen die in het buitenland op vakantie gaan, vanwege vreemd en sterk gekruid eten, warmte en andere bacteriën dan thuis, de darmen kunnen daardoor makkelijk van streek raken. De ziekte komt veel in ontwikkelingslanden voor, bacteriën die de infectie veroorzaken worden overgedragen via direct contact, besmet voedsel of drinkwater en via contact met uitwerpselen.

Etiologie

De oorzaken van maag- darminfectie zijn besmettingen met virussen (zoals norwalk-like virus), bacteriën (o.a. Salmonella, Campylobacter, Escherichia coli), darmparasieten (zoals Giardia lamblia) en amoeben. Besmettingen kunnen komen door eten of aanraken van rauw vlees of rauwe eieren, niet handen wassen voor het eten, drinken van onbetrouwbaar drinkwater (vooral in het buitenland), ook niet-gepasteuriseerde melk en kaas kan de oorzaak van een besmetting zijn. Een maag- darminfectie is erg besmettelijk.

Pathofysiologie

Bij Bas zou de infectie ontstaan kunnen zijn door het niet handen wassen voor het eten, of door het eten van voedsel wat besmet was. Ook kan het ontstaan zijn door contact met kinderen die buikgriep hadden. Bacteriën of andere ziekteverwekkers dringen de wand van de darm binnen. Dit veroorzaakt een irritatie van de darmwand met diarree en buikkrampen als gevolg.

Symptomatologie

De eerste paar dagen zijn de symptomen koorts, hoofdpijn, moeheid en soms ook spierpijn en gewrichtspijnen. Na enkele dagen gevolgd door buikkrampen, misselijkheid en diarree, die soms vermengd is met bloed en slijm. Deze verschijnselen duren in totaal meestal enkele dagen tot circa 6 weken.

Onderzoek/ diagnostiek

De diagnose kan gesteld worden door een feaces (ontlasting)-onderzoek. Bij een faeces-onderzoek wordt gezocht naar specifieke verwekkers van maag- darminfecties. Er wordt een microscopisch onderzoek gedaan en er worden kweken uitgevoerd.

Therapie

Vaak treedt er na enkele dagen spontaan herstel op. Er moet veel gedronken worden om uitdrogen te voorkomen. Ook is het van belang om het verlies aan minerale zouten te compenseren. Als de diarree langer duurt dan 5-6 dagen of als de diarree vermengd is met slijm en bloed, kan de arts overwegen om een antibiotica voor te schrijven. Als bekend is welke specifieke bacterie de verwekker is, kan er gericht met specifieke antibiotica worden behandeld.

Prognose/ beloop

De prognose is goed. De infectie is meestal binnen een week over. De diarree duurt ongeveer 2 tot 3 dagen, maar de pijn in de onderbuik en de andere ongemakken kunnen enkele weken aanhouden.

Complicaties

De infectie blijft meestal beperkt tot de darm en de bacteriën komen, op enkele uitzonderingen na, niet in de bloedbaan terecht. Als dat gebeurt, kan een bloedvergiftiging optreden met ernstige complicaties.
© 2007 - 2019 Xpetrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Maag-darminfectie: symptomen, oorzaak en behandelingMaag-darminfectie: symptomen, oorzaak en behandelingEen darminfectie of maag-darminfectie kan mild of ernstig verlopen. Dit is afhankelijk van de micro-organismen of microb…
Paratyfus, infectie van de darmenParatyfus, infectie van de darmenEen darminfectie wordt vaak opgelopen door besmet voedsel of besmet drinkwater. Paratyfus is een darminfectie die in Ned…
Buikgriep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseBuikgriep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseEen maag-darminfectie of gastro-enteritis noemen we in de volksmond ook wel buikgriep. Het gaat om een ontsteking van he…
Oorzaak, prognose, behandeling van prikkelbare darm syndroomAndere namen voor prikkelbare darm syndroom zijn spastische darm, spastisch colon of irritable bowel syndrome (IBS). Er…
Darmaandoeningen bij kinderenDarmaandoeningen bij kinderenWanneer er iets mis is met onze darmen, merken wij dit over het algemeen vrij snel op. Onze ontlasting vertoont dan name…

Reageer op het artikel "Geneeskundig methodiek over maag- darminfectie"

Reacties

Lisa, 05-09-2014 16:41 #5
Na een week Zuid-Spanje heb ook ik de ergere versie van reizigers-diarree; een maagdarm-infectie. Heftige diarree, braken, buikpijn, koorts, spierpijn, geen energie hebben enzovoort. Ook heb ik de afgelopen week niet meer dan elke dag een halve boterham gegeten; geen ontbijt, lunch of diner. Na een bezoek aan mijn huisarts heb ik zetpillen tegen de misselijkheid gekregen, pillen die je moet laten oplossen in water zodat je zoutgehalte hoog blijft (voorkomt uitdroging) en een antibiotica kuur van 3 dagen. Net m'n 1e antibiotica pil genomen en ik kan eindelijk weer een hele boterham op. Nou zegt de ene site dat het 6 dagen ongeveer duurt voordat je je beter gaat voelen, de ander zegt 6 weken. Wat is realistisch?

Patricia, 26-02-2014 04:51 #4
4 dagen geleden heb ik waarschijnlijk een infectie opgelopen. De eerste nacht heb ik overgegeven en last van diarree gehad. Twee dagen geen ontlasting gehad en nu op de vierde dag zijn mijn darmen nog steeds aan het borrelen en heb ik weer diarree (groenig). Ik dacht aanvankelijk dat ik een heftige allergische reactie op alcohol had, want niemand anders op het feestje is ziek geworden. En ik heb ander halve maand eerder een dergelijke ervaring gehad, maar dit duurde maar een dag (ook als reactie op alcohol, denk ik). Ik neem straks contact met dokter maar is er iets wat ik zelf kan doen?

Geartsje, 10-09-2011 19:37 #3
Ik heb het gehad toen ik 7 was, en er trad dus geen herstel op. de dokter deed het af met beetje rust en neem een aspirine maar ik lag voor dood op de bank, met uitdroging ook. later kwamen mn beide ouders thuis, pakten me op, in de auto en heel hard naar het ziekenhuis gescheurd, door rode lichten heen en in no time renden er allemaal artsen naar ons toe, hup in bed en ineens lag ik aan een antibiotica en vocht infuus. ik mocht absoluut niks meer eten, viel kilo's af en voelde me dood en doodziek :( na een week ging het beter en mocht ik naar huis, maar nu, 18 jaar later, ondervind ik nog steeds gevolgen… ik kan amper kruiden en noten verdragen, dan krijg ik echt helse pijnen! vooral kerrie is heel erg! ik zit vaak verstopt en zit voor de rest van mn leven aan poeders… maandag ga ik weer naar de huisarts, ik heb zulke ongelovelijke dikke krampen in mn buik! ik heb al een maag en darm onderzoek gehad (rot-onderzoeken bah bah!) maar kwam niks uit, ik zal met de gevolgen moeten leven maar ben mn ouders nog elke dag dankbaar dat ze zo alert hebben gereageerd!

Likie, 04-05-2009 17:50 #2
Hm… ik moest wel overgeven en ik heb ook diarree maar nu is het overgeven gestopt maar de diarree niet heb ik een darminfecite?

Els Ouweneel, 19-03-2008 12:50 #1
Kunt u zeggen wat de bijwerkingen zijn van het medicijn Tannalbine. Een grondig medicijn tegen darminfectie?

Infoteur: Xpetrax
Gepubliceerd: 10-01-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!