Geneeskundig methodiek over pseudo-kroep

Pseudo-kroep is een virale ontsteking van de keel (stembanden, luchtpijp, grote luchtwegen), waardoor kinderen een luide hoest ('blaffen'), heesheid en een goed hoorbare bemoeilijkte ademhaling hebben.

Inleiding:

Pseudo-kroep (ook wel: laryngitis subglottica) is een virale ontsteking van de keel (stembanden, luchtpijp, grote luchtwegen), waardoor kinderen een luide hoest ('blaffen'), heesheid en een goed hoorbare bemoeilijkte ademhaling hebben. Doordat de symptomen lijken op die van difterie - de echte kroep - is de naam pseudo-kroep ontstaan.

Epidemiologie:

Pseudokroep komt vooral voor bij kinderen van 6 maanden tot vijf jaar.
Bovendien komt het vaker voor bij jongens dan bij meisjes.

Etiologie:

Kroep is besmettelijke want het is een virus-ontsteking van het strottehoofd (= laryngitis) en het luchtpijp-slijmvlies. Het wordt verspreid via met virus besmette druppeltjes in de uitademingslucht van de patiënt. Preventie is dus wel mogelijk door kinderen bij zieke kinderen weg te houden.

Pathofysiologie:

Pseudokroep wordt door een virus veroorzaakt. De slijmvliezen van de stembanden en bovenste luchtwegen raken ontstoken en zwellen op. Daardoor wordt het kind hees, gaat het hoesten en krijgt het moeite met inademen. Angst en huilen maken het ademhalen nog moeilijker. .

Symptomatologie:

De luide hoest, heesheid en de bemoeilijkte ademhaling zullen direct opvallen. Door het zware ademhalen ontstaat een angstige indruk. Deze toestand wordt vooral 's nachts verergerd. Het kind gaat rechtop zitten om beter te kunnen ademen. Huilen en opwinding verergeren de klachten

Onderzoek / diagnostiek:

De diagnose wordt gesteld op basis van de klachten Tijdens zijn onderzoek zal de arts vooral een potentieel levensbedreigende epiglottitis willen uitsluiten. Deze aandoening lijkt namelijk in een aantal opzichten op pseudo-kroep.

Therapie:

In eerste instantie is het belangrijkste dat het kind gerust wordt gesteld.
Het idee dat de zwelling in de keel worden verminderd door vochtige lucht is door recent onderzoek niet bevestigd. Het advies om met het kind in de badkamer te gaan zitten, terwijl de hete kraan van douche of bad loopt, moet als verouderd worden beschouwd.
Neem het kind op schoot, dat vermindert sowieso al de angstige gevoelens die het door de benauwdheid heeft. Warme, heldere dranken kunnen het slijm in de luchtwegen wat oplossen, wat de klachten verder verlicht. In het algemeen kan de behandeling gewoon thuis plaatsvinden soms vind opname in het ziekenhuis plaats en worden corticosteroïden (ontstekingsremmers) gegeven om de zwelling te doen verminderen.

Prognose en beloop:

Pseudo-kroep lijkt ernstiger dan de aandoening in werkelijkheid is. Na 2 tot 3 dagen is het kind vaak weer geheel de oude

Complicaties:

Pseudo-kroep gaat vanzelf weer over. Als de piepende ademhaling blijft, ook wanneer uw kind rustig is, en als uw kind verder ook een zieke indruk maakt, moet u met uw kind naar de huisarts gaan. Bij een ernstige aanval van pseudo-kroep zijn soms medicijnen (corticosteroïden) nodig.
© 2007 - 2020 Xpetrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Pseudokroep of valse kroep, symptomen en behandelingPseudokroep of valse kroep is een erg ongevaarlijke kinderziekte die veroorzaakt wordt door een virus. Een piepende stem…
CSS - werken met pseudo classCSS - werken met pseudo classNaast de Class mogelijkheden heeft CSS ook de mogelijkheid nog een aantal Pseudo Class te definiëren. Daarmee kun je de…
Geneeskundig methodiek over glomerulonefritisDit is een geneeskundige methodiek over glomerulonefritis. Nierfilterontsteking (glomerulonefritis) is een verzamelnaam…
Gezondheid & hoesten en bronchiale problemenGezondheid & hoesten en bronchiale problemenHoesten is niets anders dan een reflexmatige reactie van uw lichaam op irritaties van uw luchtwegen. Vele oorzaken kunne…

Geneeskundig methodiek over maag- darminfectieMaag- darminfectie wordt ook wel buikgriep genoemd. Het is een gelijktijdige ontsteking van de maagwand, in engere zin v…
Geneeskundig methodiek: Chronische nierinsufficiëntieIk heb hier de ziekte chronische nierinsufficientie uitgewerkt. Nierinsufficiëntie is een aandoening waarbij de nieren h…

Reageer op het artikel "Geneeskundig methodiek over pseudo-kroep"

Reacties

Robin, 09-05-2013 00:48 #2
Hallo, ik het dit als kind gehad (redelijk zwaar), maar ik heb na al die jaren nog steeds last van die diepe hoest (precies blaffend). De dokters hebben er tot nu toe nog geen oorzaak of oplossing van gevonden. Is het mogelijk dat dit van die pseudo-kroep komt? Zo ja, zijn er verzachtende middelen voor?

groeten Robin

ps: het is al meer dan 13 jaar geleden dat ik deze "ziekte" heb gehad. Elk jaar hoest ik nog steeds zo op onregelmatige momenten.

Hanneke, 17-04-2009 16:53 #1
Ik ben 23 jaar en heb nog steeds elk jaar last van pseudokroep. ik kom er niet vanaf.

Infoteur: Xpetrax
Gepubliceerd: 10-01-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!