InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Pseudokroep of valse kroep, symptomen en behandeling

Pseudokroep of valse kroep, symptomen en behandeling

Pseudokroep of valse kroep is een erg ongevaarlijke kinderziekte die veroorzaakt wordt door een virus. Een piepende stem en blaffende hoest zijn de meest voorkomende symptomen bij de pseudokroep. Een medische behandeling is niet voorhanden, een goede behandeling is echter wel aan te raden.

Inhoud

Wat is de pseudokroep of valse kroep?

De pseudokroep of valse kroep wordt ook wel laryngitis subglottica genoemd. Het is een infectie veroorzaakt door een virus waarbij de bovenste luchtwegen die zich in de omgeving van de stembanden bevinden ontsteekt. Deze ontsteking wordt meestal voorgegaan door een verkoudheid. Net als waterpokken en rode hond is ook pseudokroep een typische kinderziekte.

Wie kan de pseudokroep of valse kroep krijgen?

Pseudokroep of valse kroep komt vrijwel enkel en alleen voor bij kinderen. De gekende geïnfecteerde tieners en volwassenen zijn zeer gering. Jaarlijks krijgt ongeveer 3% van de kinderen te maken met pseudokroep. De patiënten zijn zo goed als altijd ouder dan 6 maanden en jonger dan 5 jaar.

Is de pseudokroep of valse kroep besmettelijk?

De pseudokroep of valse kroep is zeer gering besmettelijk. Het virus wordt verspreid via vochtdruppeltjes die een geïnfecteerd lichaam verlaten via de neus of mond wanneer die bijvoorbeeld niest. In tegenstelling tot pseudokroep is kroep wel erg besmettelijk.

Wat zijn de symptomen van de pseudokroep of valse kroep?

Doordat de bovenste luchtwegen ontstoken geraken treden er verschillende vervelende symptomen op. Hoewel ze wel erg vervelend zijn is geen er van gevaarlijk. De symptomen kunnen zo'n twee weken blijven duren. Nadat het kind licht verkouden geweest is treden wijzen volgende symptomen meestal op pseudokroep:
  • Kind wordt 's nachts huilend wakker doordat het slecht kan inademen
  • Piepend inademen
  • Hese stem
  • Blaffende hoest (zoals een zeehond)
  • Zo goed als geen koorts

Kan de pseudokroep of valse kroep ook complicaties veroorzaken?

De complicaties van de pseudokroep zijn zeer gering. Pas wanneer er sprake is van een aanhoudende of terugkerende pseudokroep of spasmodische kroep kunnen er problemen ontstaan en dient een huisarts gecontacteerd te worden.

Hoe wordt de pseudokroep of valse kroep behandeld en genezen?

Aangezien de pseudokroep een erg onschuldige ziekte is bestaat er geen medische behandeling voor. Wel zijn er enkele puntjes waarop gelet dient te worden wanneer een kind pseudokroep heeft:
  • Het kind kalmeren en zeker niet opjagen
  • Kalm blijven als ouder
  • Warm waterdampen inademen milderen de symptomen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zesde ziekte of driedaagse koorts, symptomen en behandelingDe zesde ziekte wordt ook wel de driedaagse koorts of Roseola infantum genoemd. Deze ziekte komt enkel voor bij jonge ki…
Pseudokroep bij kinderenPseudokroep of laryngitis subglottica wordt veroorzaakt door een virus. De slijmvliezen van de keel, luchtpijp en stemba…
Vijfde ziekte, erythema infectiosum: symptomen & behandelingDe vijfde ziekte wordt ook wel erythema infectiosum genoemd. Deze ziekte komt vooral voor bij kinderen waarbij de ziekte…
Roseola: de zesde ziekte (kinderziekte)Roseola: de zesde ziekte (kinderziekte)Roseola, ook wel de zesde ziekte genoemd, is een veel voorkomende virusinfectie bij kinderen. Na een symptoomloze incuba…
Kinderziekte - De bofKinderziekte - De bofKinderen zijn veel vatbaarder voor ziektes dan volwassenen. Zij hebben nog geen sterk imuunsysteem opgebouwd. Bij jonge…
Bronnen en referenties
  • Gezondheid.be
  • Wikipedia.org

Reageer op het artikel "Pseudokroep of valse kroep, symptomen en behandeling"

Reactie

Chrisje, 04-02-2014 11:39 #1
Als kind had ik nooit pseudokroep, maar toen ik als volwassene bij de overheid ging werken, kreeg ik ieder jaar minstens 2 bronchitissen die eindigden op valse kroep. 28 jaar zat ik in een lokaal met air-conditioning en volgens de dokter was dat de oorzaak van mijn pseudokroep die ik als volwassenen kreeg. Ons gebouw werd voor heropbouw afgebroken en ik kreeg ook een vaccinatie tegen pneumococcen omdat ik risicopatiënt was door mijn diabetes type 1. 3 jaar kreeg ik geen valse kroep meer, maar nu, tijdens een mnr-scan zette de verpleegster de ventilatie boven mijn aangezicht aan en ja, een 3-tal dagen later was het weer zover. Ik kreeg weer pseudokroep, met het verschil dat niet alleen mijn strottenhoofd opzette, maar ook leek het of mijn oor-trommelvliezen gingen ontploffen. Inmiddels genas ik, behalve aan één kant lijkt mijn trommelvlies weer op te zetten. Als dit blijft ga ik terug naar de huisarts. Er is sprake van een allergie. Ik moet allergisch zijn tegen een stof uit de air-conditioning van gebouwen, van machines en van auto's. Ofwel wordt het virus op die manier verspreid in de ruimte waar ik mij bevind. Ik vind het te gek dat ik 60 ben en nog steeds het slachtoffer word van een kindervirus.

Infoteur: Harrys
Laatste update: 15-03-2011
Subrubriek: Ziekten
Special: Kinderziektes
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!