InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Vijfde ziekte, erythema infectiosum: symptomen & behandeling

Vijfde ziekte, erythema infectiosum: symptomen & behandeling

De vijfde ziekte wordt ook wel erythema infectiosum genoemd. Deze ziekte komt vooral voor bij kinderen waarbij de ziekte totaal ongevaarlijk is. Gevaarlijker wordt het wanneer een volwassen persoon geïnfecteerd geraakt door het virus. Hoewel het dus een echte kinderziekte is, hebben volwassen er meer last van dan kinderen.

Vijfde ziekte

Wat is de vijfde ziekte of erythema infectiosum?

De vijfde ziekte is net als de zesde ziekte of bof een kinderziekte. De ziekte wordt niet door een bacterie maar door een virus veroorzaakt, namelijk het parvovirus B19. Dit virus kan op oudere leeftijd ook gewrichtsklachten of artritis veroorzaken. Behalve bij zwangere vrouwen is het parvovirus B19 totaal ongevaarlijk. Wanneer een geïnfecteerde moeder in verwachting is heeft de foetus tijdens de eerste twintig weken 1 kans op 10 om te sterven.

Wie kan de vijfde ziekte of erythema infectiosum krijgen?

Vooral kinderen, maar ook volwassenen kunnen de vijfde ziekte krijgen. Bij 6 van 10 kinderen zal de ziekte voorkomen wanneer ze 4 tot 10 jaar oud zijn. Ook een opvallend verschijnsel is dat het virus meestal in het voorjaar aanvalt. Volwassen personen die als kind reeds de vijfde ziekte hadden zijn immun voor het virus. Wanneer een volwassen persoon als kind echter niet ziek werd van het parvovirus B19 kunnen hierdoor gewrichtsklachten of artritis krijgen.

Is de vijfde ziekte of erythema infectiosum besmettelijk?

De vijfde ziekte is licht besmettelijk. Wanneer een besmet persoon hoest of praat kan het virus zich verspreiden via kleine vochtdruppeltjes uit de keel- en neusholtes. Een besmet persoon zal eerst tien dagen besmet zijn vooraleer hij ziekteverschijnselen vertoont, slechts in de eerste zeven dagen hiervan zal hij het virus kunnen verspreiden en aldus iemand anders kunnen besmetten. Tijdens de ziekte zal het virus dus niet meer overdraagbaar zijn.

Wat zijn de symptomen van erythema infectiosum?

Een kind dat geïnfecteerd is door het parvovirus B19 en dat de vijfde ziekte krijgt hoeft niet te vrezen. De symptomen zijn vrij onschuldig en de complicaties zijn vrijwel onbestaande. Zoals reeds eerder aangehaald krijgen volwassenen die ziek worden van het parvovirus B19 last van gewrichtsproblemen of artritis. Symptomen bij kinderen zijn in volgorde:
  1. Rode wangen met roze vlekjes
  2. Uitslag op romp, armen, benen en billen
  3. De uitslag vloeit samen tot een groter geheel met een weinig koorts of jeuk tot gevolg
  4. Op dag tien is de uitslag verdwenen
  5. Door stress, warmte, kou of zware inspanningen kan de uitslag even terugkomen

Kan de vijfde ziekte of erythema infectiosum ook complicaties veroorzaken?

De complicaties bij kinderen zijn nihil tot onbestaande. Het gevaar wordt groter wanneer volwassenen besmet geraken door het parvovirus B19. Na besmetting kunnen de complicaties zich dan uiten in:
  • Bloedarmoede
  • Gewrichtsontsteking
  • Overlijden van ongeboren baby wanneer de moeder besmet is door het virus

Hoe wordt de vijfde ziekte of erythema infectiosum behandeld en genezen?

De vijfde ziekte is een ongevaarlijke ziekte die vanzelf verdwijnt. Een medische behandeling voor deze ziekte is dan ook onbestaande. Om de uitslag wat minder jeukend te maken kan er eventueel wel talkpoeder of een anti-jeukzalf op aangebracht worden. Aangezien de ziekte enkel besmettelijk is wanneer de persoon nog niet ziek is, en het dus wellicht ook nog niet weet, mag hij gewoon naar school of gaan werken tijdens de ziekte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zesde ziekte of driedaagse koorts, symptomen en behandelingDe zesde ziekte wordt ook wel de driedaagse koorts of Roseola infantum genoemd. Deze ziekte komt enkel voor bij jonge ki…
Roseola: de zesde ziekte (kinderziekte)Roseola: de zesde ziekte (kinderziekte)Roseola, ook wel de zesde ziekte genoemd, is een veel voorkomende virusinfectie bij kinderen. Na een symptoomloze incuba…
Zesde ziekte: symptomen & besmettelijk kind en volwassenenZesde ziekte: symptomen & besmettelijk kind en volwassenenDe zesde ziekte is een milde vlekjesziekte en wordt veroorzaakt door het herpesvirus (type 6 en 7). Meestal treedt de zi…
Vijfde en zesde ziekte: oorzaken, symptomen, behandelingVijfde en zesde ziekte: oorzaken, symptomen, behandelingDe vijfde ziekte en de zesde ziekte. De namen klinken wat geheimzinnig, maar wat houden de ziekten nu eigenlijk in. Hoe…
Klachten, oorzaak en behandeling van de zesde ziekteDe zesde ziekte is een aandoening die voornamelijk gezien wordt bij jonge kinderen. Het wordt veroorzaakt door een virus…
Bronnen en referenties
  • Gezondheid.be
  • Wikipedia.org
  • Huidarts.com

Reageer op het artikel "Vijfde ziekte, erythema infectiosum: symptomen & behandeling"

Infoteur: Harrys
Laatste update: 15-03-2011
Subrubriek: Ziekten
Special: Kinderziektes
Medische informatie…
Schrijf mee!