InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Roseola: de zesde ziekte (kinderziekte)

Roseola: de zesde ziekte (kinderziekte)

Roseola: de zesde ziekte (kinderziekte) Roseola, ook wel de zesde ziekte genoemd, is een veel voorkomende virusinfectie bij kinderen. Na een symptoomloze incubatietijd van vijf tot twaalf dagen, treedt plotseling hoge koorts op, die drie tot vijf dagen kan duren. Gedurende deze tijd kan het kind prikkelbaar worden en soms treden koortsstuipingen op.

Roseola: De zesde ziekte

Op de vierde of vijfde dag van de ziekte zakt de koorts snel en ontstaat de huiduitslag. Deze bestaat uit kleine, rode, platte vlekjes, van ongeveer twee millimeter in doorsnede. Deze kunnen zich snel uitbreiden naar hals, gezicht en ledematen.

De uitslag verdwijnt na een dag of twee, soms zelfs binnen een paar uur. Als de uitslag optreedt, is het kind meestal weer wat opgeknapt en niet meer besmettelijk. Roseola komt vrijwel alleen voor bij kinderen tussen de zes maanden en twee jaar en vaker in het voorjaar en de herfst. De ziekte is niet gevaarlijk en complicaties komen niet voor als de infectie over is. De behandeling is gericht op de verlichting van de symptomen. Zie daarvoor de volgende paragraaf.

Symptomen roseola

Wat zijn de symptomen?
  • Plotseling optredende koorts, soms tot boven de 40 graden.
  • Prikkelbaarheid.
  • Huiduitslag die zich van de romp uitbreidt naar hals, gezicht en ledematen.
  • Keelpijn.
  • Opgezette klieren in de hals.
  • Soms stuipen.

Oorzaken roseola of de zesde ziekte

Roseola wordt veroorzaakt door het humane herpesvirus 6 (HHV 6). Een besmet kind met HHV 6 kan de infectie overbrengen op andere kinderen.

Preventie van roseola

Een goed advies is om juiste hygiënische maatregelen te treffen, door bijvoorbeeld de kinderen de handen te laten wassen na het toilet en voor het eten gaan. Hoewel het in sommige gevallen moeilijk is waar te nemen, moet men proberen contact met besmette kinderen te vermijden.

Behandeling van de zesde ziekte

Paracetamol wordt vaak gebruikt tegen de koorts, maar let op. Gebruik geen aspirine, omdat het kind risico loopt op de ziekte van Reye. Dit is een zeldzame maar gevaarlijke ontsteking bij kinderen. Middelen zijn verkrijgbaar bij de gangbare drogisten. Ook kan tegen de koorts het kind worden afgesponsd met lauw water om de koorts te laten zakken. Probeer bij hoge koorts lichamelijke inspanning te voorkomen.

Wanneer moet ik naar de dokter?

Ga naar een arts als uw kind hoge koorts krijgt, met of zonder gezwollen lymfeklieren. Deze hoge koorts kan ook optreden bij een aantal ernstige ziekten waarvoor medische hulp noodzakelijk is. Er is sprake van een spoedgeval als uw kind stuipen krijgt. Roep dan onmiddellijk medische hulp in of ga naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Geneeswijzer
  • http://www.healthcentral.com/images/ency/fullsize/17255.jpg

Reageer op het artikel "Roseola: de zesde ziekte (kinderziekte)"

Infoteur: Victorho
Laatste update: 23-09-2016
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!