InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Zesde ziekte of driedaagse koorts, symptomen en behandeling

Zesde ziekte of driedaagse koorts, symptomen en behandeling

De zesde ziekte wordt ook wel de driedaagse koorts of Roseola infantum genoemd. Deze ziekte komt enkel voor bij jonge kinderen voor en kan dus geplaatst worden in het rijtje van de kinderziekten. De zesde ziekte of driedaagse koorts is een ongevaarlijk voor het kind maar heeft wel de nodige en juiste verzorging nodig.

Zesde ziekte

Wat is de zesde ziekte of driedaagse koorts?

De zesde ziekte is net als kinkhoest en bof een typische kinderziekte. De zesde ziekte wordt niet door een bacterie maar door een virus veroorzaakt, namelijk het humaan herpesvirus type 6. Dit virus is verwant met de virussen die een koortslip en genitale herpes veroorzaken. In tegenstelling tot de virussen die een koortslip en genitale herpes veroorzaken is het humaan herpesvirus type 6 echter een virus dat zich slechts éénmaal vertoont en de zesde ziekte veroorzaakt.

Wie kan de zesde ziekte of driedaagse koorts krijgen?

De zesde ziekte of driedaagse koorts is een typische kinderziekte die in tegenstelling tot bijvoorbeeld mazelen enkel en alleen kinderen treft. Zelfs oudere kinderen zijn immuun voor het virus. Enkel kinderen die ouder dan 6 maanden zijn maar jonger dan 3 jaar kunnen de ziekte oplopen.

Is de zesde ziekte besmettelijk?

De zesde ziekte of driedaagse koorts is niet tot nauwelijks besmettelijk. Aangezien personen vanaf 3 jaar immuun zijn voor het virus is het dan ook voor de hand liggend dat deze immuun zijn voor besmetting. Kinderen die besmet zijn met het virus kunnen wel andere kinderen van 6 maanden tot 3 jaar besmetten. Vanaf het moment dat het virus het lichaam binnengedrongen is duurt het nog 10 tot 15 dagen vooraleer de ziekte uitbreekt. Vanaf de moment dat het virus in het lichaam zit is het overdraagbaar. Of de ziekte ook besmettelijk is na het uitbreken is onbekend.

Wat zijn de symptomen van de zesde ziekte of driedaagse koorts?

De eerste symptomen (koorts) treden meestal vrij plots op en duren 3 tot 5 dagen. Hoewel de symptomen gevaarlijk lijken zijn ze minder erg dan gedacht. Na 5 dagen treden er kleine rode vlekjes op in het gezicht en de nek. De verschijnselen uitten zich in deze volgorde:
  1. Plotse hoge koorts tot 40,5°C die 3 tot 5 dagen duurt en soms opgezette klieren in de hals en achter de oren.
  2. Rode vlekjes die niet jeuken in het gezicht, nek en romp die na twee dagen verdwijnt.

Kan de driedaagse koorts ook complicaties veroorzaken?

In de meeste gevallen kent de vijfde ziekte of driedaagse koorts geen complicaties of gevolgen na de ziekte. In enkele zeer zeldzame gevallen is het echter wel mogelijk dat er zich complicaties voordoen zoals:
  • Bloedarmoede
  • Gewrichtsontsteking
  • Overlijden van ongeboren baby wanneer de moeder besmet is door het virus

Hoe wordt de zesde ziekte of driedaagse koorts behandeld en genezen?

De zesde ziekte of driedaagse koorts is totaal ongevaarlijk en het gehele proces van ziekte tot genezing duurt niet langer dan 7 dagen. Middeltjes om de koorts te verlagen zijn niet nodig aangezien de toch wel vrij hoge koorts totaal geen kwaad kan voor het kind. Wanneer het kind echter te ziek wordt of teveel last heeft van de koorts kan een pijnstiller en koortswerend middel wel helpen, zoals bijvoorbeeld Paracetamol. Behalve het gewoon uitzieken is het wel aangeraden volgende handelingen op te volgen:
  • Voldoende drinken
  • Genoeg rusten
  • Dunne kleding zodat de warmte uit het lichaam kan
  • Niet binnen blijven

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Roseola: de zesde ziekte (kinderziekte)Roseola: de zesde ziekte (kinderziekte)Roseola, ook wel de zesde ziekte genoemd, is een veel voorkomende virusinfectie bij kinderen. Na een symptoomloze incuba…
Infectieziekten bij kinderen De Zesde ziekteStel; een kindje heeft gedurende een paar dagen hoge koorts en een paar dagen na het verdwijnen van deze koorts ontstaan…
Zesde ziekte: symptomen & besmettelijk kind en volwassenenZesde ziekte: symptomen & besmettelijk kind en volwassenenDe zesde ziekte is een milde vlekjesziekte en wordt veroorzaakt door het herpesvirus (type 6 en 7). Meestal treedt de zi…
Vijfde ziekte, erythema infectiosum: symptomen & behandelingDe vijfde ziekte wordt ook wel erythema infectiosum genoemd. Deze ziekte komt vooral voor bij kinderen waarbij de ziekte…
Klachten, oorzaak en behandeling van de zesde ziekteDe zesde ziekte is een aandoening die voornamelijk gezien wordt bij jonge kinderen. Het wordt veroorzaakt door een virus…
Bronnen en referenties
  • Gezondheid.be
  • Wikipedia.org
  • Huidarts.com

Reageer op het artikel "Zesde ziekte of driedaagse koorts, symptomen en behandeling"

Infoteur: Harrys
Laatste update: 15-03-2011
Subrubriek: Ziekten
Special: Kinderziektes
Medische informatie…
Schrijf mee!