InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Pseudokroep bij kinderen

Pseudokroep bij kinderen

Pseudokroep of laryngitis subglottica wordt veroorzaakt door een virus. De slijmvliezen van de keel, luchtpijp en stembanden raken ontstoken. Pseudokroep heeft over het algemeen een mild verloop, maar in enkele gevallen is het verloop ernstig en is opname in het ziekenhuis noodzakelijk.

Wat is pseudokroep?

Pseudokroep is een aandoening die vaak voorkomt bij kinderen tussen de 6 maanden en 5 jaar. Het meest wordt pseudokroep gezien bij kinderen tussen de 2 en 3 jaar.

Het kan veroorzaakt worden door verschillende virussen, zoals influenza type A, para-influenzavirus type 1 en 2, syncytiaal respiratoir virus, adenovirus en enterovirussen. De slijmvliezen van de stembanden en de bovenste luchtwegen raken ontstoken en zwellen op.

Pseudokroep komt in aanvallen, die vooral 's avonds of 's nachts beginnen. Vaak is het kind van te voren niet opvallend ziek, alleen wat verkouden. Tijdens een aanval wordt het kind benauwd wakker. Het inademen gaat moeilijk en geeft een gierend of raspend geluid. Het kind is vaak hees en heeft een typerende luide "blafhoest". Het kind heeft vaak geen koorts of lichte koorts (38 graden). De eerste aanval van pseudokroep kan voor ouders als zeer beangstigend worden ervaren.

Symptomen:

  • verkouden
  • loopneus
  • moeite met inademen
  • gierende en/of raspende ademhaling
  • heesheid
  • blafhoest

Bij ernstige gevallen wordt de ademhaling zeer snel en extreem moeizaam. In sommige gevallen hapt het kind naar lucht en is er een driehoek (naar binnen drukkend, door het happen naar lucht) onder het borstbeen zichtbaar. Er treed zuurstoftekort op, waardoor de tong, lippen en het gebied rond de mond blauw kunnen worden. Dit wordt ook wel cyanose genoemd. Als deze symptomen optreden, moet er direct contact worden opgenomen met de huisarts.

Behandeling

Behandeling met medicijnen is in de meeste gevallen niet nodig. Het is voornamelijk van belang dat het kind rustig blijft.
Probeer als ouder niet in paniek te raken, want dit maakt het kind ook angstig, waardoor de klachten kunnen verergeren. Afleiding is vaak het beste voor ouder en kind. Even voorlezen, een speeltje of knuffel kunnen prima afleiding zijn. Stomen bij een lopende hete douche is achterhaald, maar kan wel de hoestprikkel verminderen en de droge keel wat verzachten. Het stomen lijkt vaak ook rustgevend te werken. Heldere dranken kunnen ook wat verlichting geven en het slijm in de keel wat verminderen.

Bij ernstige gevallen kan de arts medicijnen (corticosteroïden) toedienen, via verneveling. Dit medicijn doet de zwelling in de keel verminderen, waardoor het kind wat makkelijker kan ademen. Deze medicijnen werken erg snel (tussen de 30 minuten en 2 uur) en eenmalige toediening is vaak voldoende. Mocht er geen verbetering optreden, dan is opname in het ziekenhuis vaak noodzakelijk.
© 2010 - 2019 Ussemuske, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Geneeskundig methodiek over pseudo-kroepPseudo-kroep is een virale ontsteking van de keel (stembanden, luchtpijp, grote luchtwegen), waardoor kinderen een luide…
Pseudokroep of valse kroep, symptomen en behandelingPseudokroep of valse kroep is een erg ongevaarlijke kinderziekte die veroorzaakt wordt door een virus. Een piepende stem…
Pseudokroep: besmettelijk, aanval, symptomen en behandelingPseudokroep: besmettelijk, aanval, symptomen en behandelingPseudokroep is een aandoening die voorkomt bij jonge kinderen, waarbij er sprake is van benauwdheid, hoorbare inademing…
Pseudokroep, symptomen en behandelingPseudokroep, symptomen en behandelingBenauwdheid is nooit fijn. Maar wanneer kinderen hier last van krijgen kan er een paniekreactie ontstaan. Het kind snapt…
Oorzaken hoestenLang niet alle mensen die hoesten hoeven naar een huisarts, toch is het de meest voorkomende reden om een huisarts te be…
Bronnen en referenties
  • www.medicinfo.nl www.kiesbeter.nl

Reageer op het artikel "Pseudokroep bij kinderen"

Reactie

Noumoe, 01-02-2018 00:00 #1
Ik mis hier de tip om naar buiten te gaan. De frisse lucht helpt het best! Als het koud is even lekker inpakken en vaak gaat het met een minuut of 10 al beter. Als het ademen beter gaat kun je weer naar binnen gaan.
Meestal is pseudokroep een voorbode van een griep of verkoudheid. Soms komt het de volgende avond/nacht weer terug.

Infoteur: Ussemuske
Gepubliceerd: 09-02-2010
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!