InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Pseudokroep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognose

Pseudokroep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognose

Pseudokroep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognose Een kind wordt wakker, is benauwd, kan moeilijk inademen en heeft een blafhoest. Mogelijk is er sprake van pseudokroep. Bij deze ziekte is er sprake van zwelling van het strottehoofdslijmvlies, rond de stembanden, waardoor een of meer aanvallen van benauwdheid optreden. Pseudokroep komt in het algemeen voor bij kinderen jonger dan drie jaar. Waar wordt pseudokroep door veroorzaakt, wat zijn de symptomen en hoe kun je de ademhaling van het kind verlichten? Wat is de prognose bij pseudokroep?

Inhoud artikel

Pseudokroep

Het bovenste gedeelte van de luchtpijp is ontstoken en vernauwd als gevolg van een virusinfectie. Het komt met name voor bij kinderen tussen de zes maanden en vijf jaar. Pseudokroep komt iets vaker voor bij jongens dan bij meisjes, waarom is niet bekend. De luchtpijp raakt tijdens een aanval van pseudokroep ontstoken door een virusinfectie. De luchttoevoer is beperkt en het kind zal zwaar ademen. Pseudokroep komt met name voor in de herfst en de winter.

Symptomen pseudokroep

Pseudokroep begint meestal met verschijnselen die doen denken aan een gewone verkoudheid. Een kind kan bijvoorbeeld een loopneus hebben. Na een paar dagen kunnen de onderstaande verschijnselen optreden:
  • Een zware ademhaling die gepaard gaat met veel geluid, met name bij het inademen (gierende ademhaling);
  • Een droge hoest met een geluid wat doet denken aan blaffen;
  • Schorheid;
  • De temperatuur is normaal of hooguit rond de 38 graden.

Wanneer zeker een arts inschakelen?

  • Als je het niet vertrouwt dan is het altijd verstandig om een arts te bellen.
  • Wordt de ademhaling heel snel en moeizaam, dan kan dit leiden tot zuurstoftekort. Tong en lippen worden blauw (cyanose). Als dit optreedt moet je direct een arts bellen of 112 bellen.
  • Neem ook contact op met een arts als het kind suf wordt of erg onrustig is.

Wat kun je zelf doen?

  • Het is heel belangrijk om rustig te blijven, dit zal ook een goede invloed op het kind hebben. Bij angst, paniek kan de benauwdheid toenemen.
  • Probeer het kind af te leiden, bijvoorbeeld door een boekje voor te lezen.
  • Stoom kan helpen, maar de werking is niet wetenschappelijk aangetoond. Het kan soms helpen om de hoestprikkel wat af te zwakken. Richt de warme douche op de koude muur zodat er stoom ontstaat. Ga samen met kind in de badkamer zitten.
  • Geef het kind iets te drinken, dat verzachtend is voor de keel. Bijvoorbeeld thee met een beetje suiker.

Wat kan de arts doen?

De arts kan afhankelijk van de ernst corticosteroïden voorschrijven om de ontsteking van de luchtwegen te onderdrukken.
Als de verschijnselen ernstig zijn dan kan opname in het ziekenhuis nodig zijn. Heel soms is er beademing nodig.

Prognose pseudokroep

De meeste kinderen zijn binnen een paar dagen weer beter. Het kind kan opnieuw pseudokroep krijgen, tot een leeftijd van ongeveer vijf jaar. Bij kinderen ouder dan vijf jaar zijn de luchtwegen wijder en zullen ze niet snel vernauwd raken door een ontsteking.
Gerelateerde artikelen
Pseudokroep of valse kroep, symptomen en behandelingPseudokroep of valse kroep is een erg ongevaarlijke kinderziekte die veroorzaakt wordt door een virus. Een piepende stem…
Geneeskundig methodiek over pseudo-kroepPseudo-kroep is een virale ontsteking van de keel (stembanden, luchtpijp, grote luchtwegen), waardoor kinderen een luide…
Pseudokroep: besmettelijk, aanval, symptomen en behandelingPseudokroep: besmettelijk, aanval, symptomen en behandelingPseudokroep is een aandoening die voorkomt bij jonge kinderen, waarbij er sprake is van benauwdheid, hoorbare inademing…
Pseudokroep bij kinderenPseudokroep of laryngitis subglottica wordt veroorzaakt door een virus. De slijmvliezen van de keel, luchtpijp en stemba…
Pseudokroep: oorzaak, verschijnselen en behandelingPseudokroep: oorzaak, verschijnselen en behandelingWie een kind meemaakt met een aanval van pseudokroep, en hier nog niet eerder mee te maken heeft gehad, kan er erg van s…
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen geraadpleegd op 2 februari 2014:
  • Kinderziektes.org
  • De Grote Oosthoek
  • Het Medisch Handboek
  • Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Pseudokroep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognose"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 09-05-2016
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!