InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Roodvonk of scarlatina, symptomen en behandeling

Roodvonk of scarlatina, symptomen en behandeling

Roodvonk of scarlatina, symptomen en behandeling Roodvonk of scarlatina is een erg ongevaarlijke ziekte die meestal bij kinderen voorkomt. Het is een vorm van keelontsteking met verschillende neveneffecten. Hoewel de symptomen soms beangstigend kunnen zijn, vormt de ziekte geen gevaar en zijn de complicaties vrijwel onbestaande. Een juiste behandeling is echter wel vereist.

Inhoud

Wat is roodvonk of scarlatina?

Roodvonk of scarlatina is over het algemeen een zeldzame ziekte. Ze wordt in tegenstelling tot de zesde ziekte niet door een virus veroorzaakt maar door een bacterie, namelijk de streptokokken. Deze groep van bacteriën maakt een mens echter niet altijd ziek, ze kunnen het lichaam ook betreden zonder het te infecteren. Ook dieren kunnen drager zijn van de streptokokken.

Wie kan roodvonk of scarlatina krijgen?

Net als waterpokken of rode hond is roodvonk een kinderziekte die echter ook bij volwassenen kan voorkomen. Hoewel roodvonk ook kan voorkomen bij volwassenen is dit fenomeen erg zeldzaam. De ziekte zal zich vooral ontpoppen bij kleuters en kinderen van 3 tot en met 12 jaar.

Is roodvonk of scarlatina besmettelijk?

Roodvonk is vrij besmettelijk en kan door ieder persoon opgenomen worden. De verspreiding van de bacterie gebeurt door onmiddellijk contact met een ziek persoon of wanneer die hoest of niest. De symptomen verschijnen 2 tot 4 dagen nadat de bacterie het lichaam binnengedrongen is. Vanaf het moment dat de symptomen van roodvonk zich voordoen is de ziekte besmettelijk, voordien niet. Vanaf het moment dat de symptomen verdwenen zijn is verdwijnt ook de gevaar van besmetting.

Wat zijn de symptomen van roodvonk of scarlatina?

Roodvonk wordt door heel wat symptomen vertegenwoordigd die vaak erg vervelend kunnen zijn. Toch zijn geen van de symptomen gevaarlijk noch kunnen ze erge complicaties veroorzaken. De symptomen voor roodvonk zijn op volgorde:
  1. Keelpijn en hevige koorts
  2. Gezwollen en ontstoken amandelen, hoofdpijn en braken
  3. Na een tweetal dagen rode puntjes in de hals en oksels
  4. Geleidelijk verspreiden van de puntjes over het hele lichaam
  5. Aardbeientong; eerst wit en daarna rood en gezwollen
  6. Vlekjes verdwijnen na een vijftal dagen
  7. Na één tot drie weken vervellen de handpalmen en voetzolen

Kan roodvonk of scarlatina ook complicaties veroorzaken?

In sommige gevallen, al is het erg zelden, ontstaan er complicaties nadat een persoon roodvonk gehad heeft. Zo kan een persoon nierklachten of acuut reuma krijgen nadat hij ziek geweest is. Deze complicaties zijn echter niet het gevolg van de bacterie of de symptomen van de ziekte. Ze worden veroorzaakt door stoffen die in het lichaam aangemaakt worden om de infectie te bestrijden.

Hoe wordt roodvonk of scarlatina behandeld en genezen?

Preventief handelen in de vorm van een vaccin is in tegenstelling tot bij bijvoorbeeld bof niet mogelijk. De ziekte kan gewoon uitgeziekt worden of een arts kan antibiotica voorschrijven zoals penicilline waar de bacterie die de ziekte veroorzaakt erg gevoelig voor is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Roodvonk of scarlatina, symptomen en behandeling"

Infoteur: Harrys
Laatste update: 15-03-2011
Subrubriek: Ziekten
Special: Kinderziektes
Medische informatie…
Schrijf mee!