InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Darmaandoeningen bij kinderen

Darmaandoeningen bij kinderen

Darmaandoeningen bij kinderen Wanneer er iets mis is met onze darmen, merken wij dit over het algemeen vrij snel op. Onze ontlasting vertoont dan namelijk vrijwel altijd afwijkingen. De ontlasting kan te dun, te waterig zijn of stinkt of er is sprake van verstopping. Aan deze darmproblemen kunnen diverse oorzaken ten grondslag liggen, waaronder coeliakie, darmafsluiting, darminfectie en darmkrampen. Deze darm problemen worden in dit artikel besproken.

Coeliakie

Coeliakie komt voort uit een overgevoeligheid voor gliadine, een stof die voorkomt in gluten, waardoor de darmklachten ontstaan. Gluten zijn eiwitten die voort komen uit bepaalde granen. Kinderen met coeliakie kunnen de stof niet goed verteren door overgevoeligheid. Wanneer iemand met een overgevoeligheid voor gluten deze gluten binnen krijgt, raakt het slijmvlies in de darmwand beschadigd en wordt de voedselverwerking verstoord. Een mogelijk gevolg hiervan is een vettige diarree.

In het begin van deze aandoening vertoont de ontlasting vaak nog een normaal patroon en uiterlijk. Na verloop van tijd is er echter enkel nog sprake van vettige ontlasting. De eetlust gaat vaak achteruit, wat zorgt voor een verstoord eetpatroon.
Met een glutenvrij dieet is de aandoening redelijk onder controle te houden, al blijven er bij deze aandoening ups en downs.

De oorzaak van coeliakie is niet helemaal duidelijk, vermoedelijk wordt het veroorzaakt door een combinatie van genetische en omgevingsfactoren. Het gevolg van coeliakie kan onder meer zijn dat het kind onvoldoende voedsel op neemt en daardoor in de groei achterblijft, dat het kind laat tanden krijgt of en afwijkende botontwikkeling. Dit laatste wordt de Engelse ziekte genoemd.

Darmafsluiting

Een darmafsluiting doet zich gelukkig maar zelden voor. Er kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen aan een darmafsluiting. Er kan bijvoorbeeld een stukje darm mee gaan naar een volgend darmgedeelte waardoor het de doorgang blokkeert. Er kan ook sprake zijn van een "knik" in de darmen welke vaak het gevolg is van een beklemde breuk. Een darmafsluiting is te herkennen aan ernstige en hevige pijnaanvallen welke gepaard gaan met overgeven en een opgezette buik. De ontlasting is vaak bloederig en slijmerig.

Deze aandoening komt vooral voor bij kinderen in de leeftijd van 4 maanden tot ongeveer 2 jaar, maar kan ook op een later moment in het leven de kop opsteken. Hoewel deze aandoening erg zeldzaam is, vereist het een directe medische behandeling.

Darminfectie

Een darminfectie wordt in de volksmond meestal 'buikgriep' genoemd. Bij een darminfectie is er een deel van de buik ontstoken, wat gepaard gaat men buikpijn en lichte diarree of juist verstopping. Een darminfectie is erg besmettelijk en kan daarom gemakkelijk overgedragen worden op de rest van het gezin.

Darmkrampen

Met darmkrampen worden de krampen die een baby in de eerste paar maanden van het leven nogal eens te verduren heeft. Bij oudere mensen kan dit ook voor komen, meestal noemt men het dan darmkoliek.

Behandelen van darmaandoeningen bij kinderen

De meeste artsen zijn erg terughoudend in het voorschrijven van medicatie of pijnstillers bij jonge kinderen met darmaandoeningen. Dit is vanwege de vele bijwerkingen die dergelijke middelen kunnen hebben. In sommige gevallen zal de arts Dimeticon voorschrijven, dit is een medicijn dat niet door het lichaam opgenomen wordt en veilig is. Dit middel vermindert de gasophoping in het maagdarmkanaal van het kind. Bij sommige kinderen kan je de pijn wat verlichten door wat voorzichtige druk op de buik uit te oefenen.
Gerelateerde artikelen
Darmklachten en voedselintolerantie door parasietDarmklachten en voedselintolerantie door parasietWie darmklachten heeft zoals buikpijn, opgeblazen gevoel, winderigheid, vermoeidheid en opgezette buik kan de ontlasting…
Diarree bij baby'sDiarree bij baby'sDiarree bij baby's kan soms leiden tot uitdroging. Het is daarom zaak om de gezondheid van uw baby goed in de gaten te h…
Geneeskundig methodiek over maag- darminfectieMaag- darminfectie wordt ook wel buikgriep genoemd. Het is een gelijktijdige ontsteking van de maagwand, in engere zin v…
Spastische darm: prikkelbare darmSpastische darm: prikkelbare darmEen spastische darm staat ook wel bekend als een prikkelbare darm. Veel mensen hebben last van darmproblemen, waarvan ee…
Bronnen en referenties
  • Eisenberg, Murkoff & Hathaway: Baby's eerste jaar (2008)

Reageer op het artikel "Darmaandoeningen bij kinderen"

Reacties

Jacques, 13-09-2018 09:10 #2
Goedendag. Onze kleinzoon van 2,5 jaar, heeft al vanaf zijn geboorte darmproblemen. Dat wil zeggen ernstige obstipatie. In het ziekenhuis, is een biopt genomen, van zijn endeldarm, geen problemen gevonden. Volgens de kinderarts, heeft hij '" gewoon" een heel luie darm. Verder onderzoek acht hij niet nodig. Hij heeft sinds een halfjaar, 6 zakjes per dag, met vezels. Dit helpt niet. De problemen worden steeds ernstiger. Als hij geen pijn heeft, is het een levendig gezond, vrolijk kind. De dokter zegt, dat we dan maar met darmspoelingen moeten beginnen. Ik ken dit proces zelf zeer goed. Lijkt me voor een kind van deze leeftijd geen optie. Hoe houd je zo'n kind rustig 1 uur lang? Eigenlijk is het lijden van dit joch, niet menselijk meer. De pijnen zijn zeer ernstig, vele uren per dag, de tranen en pijn breken je hart. Ook zijn nachtrust wordt ernstig verstoord. Kent iemand deze problemen? Of heeft een aanwijzing of tip? We zijn teneinde raad. BVD

Jolanda, 06-09-2010 10:05 #1
Hallo, onze dochter van acht jaar oud heeft regelmatig darmkolieken. Wij zijn al een paar keer bij de huisartsenpost geweest en daar kunnen ze niets vinden. We geven haar een zetpil paracetamol 500 mg en na een half uurtje zakt het dan weer af. Ze heeft aanvallen om de paar minuten en deze duren ongeveer een minuut, haar buik is dan helemaal gespannen en ze gilt het uit van de pijn. Herkent iemand dit en heeft er iemand advies voor ons? Bvd.

Infoteur: Melod
Laatste update: 11-11-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!