InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Obsessieve gedachte geuit in dwangmatig gedrag

Obsessieve gedachte geuit in dwangmatig gedrag

Obsessieve gedachte geuit in dwangmatig gedrag Om de zoveel minuten een repeterende actie doen om fouten te voorkomen, kan door een obsessieve gedachte worden veroorzaakt. Het kan ervoor zorgen dat men op gezette tijdstippen of met een bepaalde interval een dwangmatige gedraging moet uitvoeren. Voor de omgeving is er geen reden of noodzaak om het te doen, echter voor de persoon in kwestie is het noodzakelijk. Wat houdt de aandoening in en wat kan er tegen worden gedaan?

Obsessieve gedachte en dwangmatig gedrag

Invloed van geen zelfvertrouwen

Vertrouwen in jezelf hebben en zelfverzekerdheid gaan hand in hand. Indien dit in verminderde mate van toepassing is of niet aanwezig is, dan neemt de angst toe dat er iets verkeerd gaat. Ben ik wel schoon, heb ik het wel goed geteld, vergis ik me niet, enzovoorts zijn standaard gedachten welke continu voorkomen. Het betekent dat men gaat twijfelen, waardoor de angst op fouten toeneemt. Het vormt de basis van een door de persoon zelf opgelegde regelmaat om te bevestigen dat er geen onjuistheden van toepassing zijn. Indien deze omstandigheid verergert dan kan het leiden tot compulsief gedrag, waarbij de persoon bepaalde dingen concreet moet uitvoeren.

Geen controle en schaamte

Personen die hiermee worden geconfronteerd zijn zich er zeer van bewust, echter men kan er zelf niets tegen doen. Het is een automatisme, waarmee men tracht te leven. Het continu of herhaaldelijk iets moeten doen, zorgt ervoor dat de persoon zich schaamt. Continu een bepaald krakend of snurkend geluid maken, altijd de handen moeten wassen wegens smetvrees, structureel moeten tellen, afchecken of bepaalde spullen er zijn, enzovoorts. De persoon moet het doen en is zich van het eigen handelen wel degelijk bewust. Men schaamt zich ervoor vanwege de omgeving, maar men kan niet stoppen. Het zorgt ervoor dat de persoon stilletjes en heimelijk het dwangmatige gedrag vaak afgezonderd uitvoert.

Anti-depressiva

Een veel toegepaste manier om lichaam en geest bij de aandoening rust te geven, is middels de inname van anti-depressiva. De persoon neigt namelijk door de angsten en continu dezelfde activiteiten te moeten doen naar een depressiviteit of opgebrand gevoel. Om de invloed van die angsten en gedragingen te doorbreken wordt anti-depressiva voorgeschreven. Het heeft tot doel om rustig en meer zelfverzekerd te worden. Zodoende kan met medicijnen de aandoening worden afgebroken. Wat kan er verder aan worden gedaan om de invloed van het automatisme te beperken?

Angsten doorbreken

Een methode om het naast medicatie te behandelen is middels therapie. De persoon moet zelf inzicht krijgen dat het repeterende gedrag nergens toe leidt en dat het slechts op angsten teert. Onder begeleiding van een therapeut kan de persoon betere resultaten bereiken, waarbij stapsgewijs de mate van de gedraging wordt verminderd. Geleidelijk aan zal men minder angstig zijn. Het doel is uiteraard om de invloed van die angsten compleet te verwijderen, waardoor een meer gunstige zelfverzekerheidsbalans wordt verkregen. Zo kan met de tijd de gedraging naar de achtergrond worden verdrongen door de angst ervoor weg te nemen.

Gebruik van angst remmende stoffen

Twijfel en angsten liggen ten grondslag aan het voordoen van de aandoening. Het is dus van belang om de invloed daarvan te verminderen. Een lichaamseigen stof dat hier grote invloed op uitoefent is serotonine. Het is een neurotransmitter, waarmee de stemming van het lichaam wordt bepaald. Lust, trek in voedsel, opgewektheid, zelfverzekerdheid enzovoorts worden hiermee bepaald. Indien men veel angsten heeft - zoals het bij een obsessieve gedachte van toepassing is - dan daalt het serotonineniveau. Enerzijds krijgt men tevredenheid door de gedraging te doen. Anderzijds is men vrij snel weer angstig, waardoor de gedraging moet worden herhaald. Dit kan een neerwaartse spiraal betekenen, waardoor men steeds angstiger kan worden. Daardoor moet de gedraging steeds vaker worden herhaald. Om de mate van angst te verminderen moet het serotoninegehalte hoog zijn en dat wordt aangemaakt tryptofaan. Neem griffonia extract (verkrijgbaar bij reformhuis) of tryptofaan supplementen in zodat die aanmaak wordt bevorderd.

Laat je voorlichten omtrent het gezamenlijk innemen van tryptofaan tezamen met anti-depressiva. Niet ieder medicament mag hiermee worden gecombineerd. Let wel dat men niet griffonia tezamen met tryptofaan mag innemen, omdat het een te heftige werking kan hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Obsessieve-compulsieve_stoornis

Reageer op het artikel "Obsessieve gedachte geuit in dwangmatig gedrag"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 17-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lang leven
Medische informatie…
Schrijf mee!