InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn, jeuk en afscheiding uit de anus: oorzaken en symptomen

Pijn, jeuk en afscheiding uit de anus: oorzaken en symptomen

Pijn, jeuk en afscheiding uit de anus: oorzaken en symptomen In dit artikel wordt onder anale klachten pijn, jeuk, afscheiding en een door een persoon gevoelde afwijking in en rondom de anus verstaan. Rectaal bloedverlies, obstipatie (verstopping), fecale incontinentie (het niet goed beheersen van ontlasting en het niet goed kunnen uitscheiden ervan op een geschikte plaats en tijd) en encopresis (broekpoepen of onzindelijkheid voor ontlasting bij kinderen na het vierde levensjaar) worden in dit artikel niet besproken. Anale klachten komen vaak voor. De meest voorkomende aandoeningen betreffen: hemorroïden (aambeien), de fissura ani (kloofjes in het slijmvlies van de anus) en pruritus ani (anale jeuk), welke we hieronder samen met een aantal andere aandoeningen nader zullen toelichten.

Hemorroïden (aambeien)

Vele mensen hebben in meer of mindere mate last van aambeien. Aambeien ontstaan door verwijding van de anders in de endeldarm en rond de anus. Vaak wordt een onderscheid gemaakt tussen inwendige en uitwendige aambeien. Aambeien worden geassocieerd met zittend werk, bepaalde voedingsgewoonten en obstipatie. Symptomen die zich kunnen voordoen zijn onder meer het aantreffen van vers bloed op het toiletpapier of in het toilet of op de ontlasting na de stoelgang, zichtbare zwelling rond de anus, afscheiding van slijm, gevoel van branderigheid, irritatie en jeuk en een oncomfortabel drukkend gevoel.

Fissura ani (anuskloofjes)

Een anusfissuur of anuskloofje is een klein en pijnlijk scheurtje of kloofje in de huid en/of het slijmvlies van het anale kanaal, welke vaak in de lengterichting verloopt. Vaak ontstaat een dergelijk kloofje als gevolg van obstipatie en passage van harde ontlasting. Het geeft meestal een scherpe, snijdende pijn tijdens of na de stoelgang, hetgeen vaak gepaard gaat met wat bloedverlies. Je treft dan helderrood bloed op de ontlasting of het toiletpapier aan.

Pruritus ani (anale jeuk)

Anale jeuk kan vele oorzaken hebben, zoals aambeien, anuskloofjes, perianaal eczeem, lichen sclerosus (een aandoening van de huid van de geslachtsdelen van onbekende oorzaak, waarbij het gebied rond de anus soms ook is aangetast), oxyuriasis, condylomata acuminata (genitale wratten), psoriasis en fecale lekkage. Soms wordt geen oorzaak gevonden. Dit wordt idiopathische pruritus ani genoemd. Idiopathisch betekent 'van onbekende oorzaak'.

Perianaal eczeem

Anaal eczeem of perianaal eczeem gaat vaak gepaard gaat met roodheid, vochtproductie, schilfering en jeuk. Anaal eczeem kent velerlei oorzaken, zoals overmatig transpireren of zweten, slechte hygiëne, aambeien, wormpjes, contactallergie voor vochtige doekjes en overgewicht of obesitas.

Perianaal abces

Een perianaal abces is een geïnfecteerde, met pus gevulde holte in de buurt van de endeldarm of anus. Het is een uitermate pijnlijke aandoening en het is vooralsnog niet duidelijk waarom deze aandoening bij de ene mens wel en bij de ander niet voorkomt. De aandoening hangt niet samen met gebrekkige hygiëne.

Condylomata acuminata (genitale wratten)

Genitale wratten is een seksueel overdraagbare aandoening (soa), waarbij zich zachte, wratachtige gezwellen op de geslachtsdelen en rond de anus manifesteren. Genitale wratten kunnen jeuk of een branderig gevoel en soms pijn veroorzaken.

Andere (seksueel overdraagbare) infecties

Verschillende soa kunnen aanleiding geven tot anale klachten. Deze soa worden gezien bij personen die zich inlaten met anale seks. De belangrijkste soa's die kunnen leiden tot anale klachten zijn chlamydia, gonorroe en syfilis.

Volwassen aarsmaden / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Volwassen aarsmaden / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Oxyuriasis (aarsmaden)

Oxyuriasis of enterobiasis is een besmetting door de aarsmade: Oxyuris (Enterobius) vermicularis. Aarsmaden zijn kleine wormpjes die vooral bij kinderen parasitair de darmen kunnen infecteren en eitjes leggen rond de anus. Dit geeft hevige jeuk in het anale gebied. Aarsmaden kunnen zeer vervelende klachten veroorzaken, zoals hevige jeuk rondom de anus. Dit komt doordat de vrouwtjeswormen 's nachts door de anus naar buiten kruipen en eitjes leggen op de huid rondom de anus. In de ontlasting zijn soms kleine, bewegende witte tot geelachtige aarsmaden zichtbaar.

Proctalgia fugax

Bij proctalgia fugax treedt vluchtige, doch zere hevige pijn op in het onderste gedeelte van het rectum. Het gaat om tijdelijke, vaak nachtelijke, pijnaanvallen. De pijn is heftig en krampend. Het duurt meestal minder dan 20 minuten en verdwijnt net zo geheimzinnig als het komt. Het is (nog) niet bekend waardoor proctalgia fugax wordt veroorzaakt.

Carcinoom (kanker)

Een carcinoom van anus of rectum laat zich meestal kennen door rectaal bloedverlies of defecatieverandering (veranderingen in de stoelgang). Andere klachten zijn loze aandrang (het gevoel dat je moet poepen, terwijl dit niet zo is), onvolledige stoelgang en een krampend gevoel in de anus welke verergert tijdens de stoelgang.

Anale huidflapjes (skintags of marisken)

Een mariske is een goedaardige, volkomen onschuldige, zacht aanvoelend huidflapje bij de anus. Dit kan een restant zijn van een aambei die er heeft gezeten. Een marikse kan aanleiding geven tot jeuk, irritatie en eczeemklachten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Anale jeuk / jeuk aan de anus; oorzaken, behandeling, tipsAnale jeuk / jeuk aan de anus; oorzaken, behandeling, tipsAnale jeuk is een klacht die vrij veel mensen hebben, maar waar weinig over gepraat wordt. Het wordt gezien als een te g…
Bultje bij anus: oorzaken van bult of knobbeltje bij de anusBultje bij anus: oorzaken van bult of knobbeltje bij de anusJe voelt een verheven plek, bultje of knobbeltje bij de anus. Wat kunnen de oorzaken daarvan zijn? De belangrijkste oorz…
Aarsmaden: klein witte wormpjes rond aars of anusAarsmaden: klein witte wormpjes rond aars of anusWat zijn aarsmaden en wat kun je tegen aarsmaden doen? Aarsmaden zijn kleine wormpjes die parasitair de darmen kunnen in…
Mariske: verwijderen, behandeling & operatie van een mariskeMariske: verwijderen, behandeling & operatie van een mariskeWat zijn marisken en hoe kun je marisken verwijderen? Een mariske is een volkomen onschuldig en zacht aanvoelend huidfla…
Anuskanker of anale tumor: oorzaak, symptomen en behandelingAnuskanker of anale tumor: oorzaak, symptomen en behandelingDe anus is de opening aan het einde van het spijsverteringskanaal. De aandoening die het meest gezien wordt bij de anus…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/scanrail
  • Dr. H. de Vries, drs. T.O.H. de Jongh, dr. H.G.L.M. Grundmeijer (red.). Diagnostiek van alledaagse klachten II - Bouwstenen voor rationeel probleemoplossen. Bohn Stafleu Van Loghum, Houten, 2003.
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "Pijn, jeuk en afscheiding uit de anus: oorzaken en symptomen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aambeien
Medische informatie…
Schrijf mee!