InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Knobbeltje bij mijn anus, wat kan het zijn?

Knobbeltje bij mijn anus, wat kan het zijn?

Knobbeltje bij mijn anus, wat kan het zijn? Het uiteinde van de endeldarm bestaat uit een sluitspier ook wel de anus genoemd. Deze spier zorgt ervoor dat de ontlasting wordt tegengehouden, tot het moment we de neiging krijgen om naar het toilet te gaan. Het kan echter voorkomen dat er aan die uitgang een vergroeiing of knobbel ontstaat. Soms kan het daarbij jeuk, een branderig gevoel of juist bloed in de ontlasting geven. Waardoor wordt een knobbeltje bij de anus veroorzaakt en waarom moet men bij aanhoudende klachten het laten onderzoeken?

Knobbeltje bij anus

Vergroeiing, verkleuring en jeuk

Het hebben van een vreemde vergroeiing of een onderhuids knobbeltje is vaak aanleiding om zorgen te maken. Het kan daarbij gaan om een talgophoping in de huid, een ontsteking, maar het kan ook ernstiger zijn. Indien het gepaard gaat met vreemde snel toenemende vergroeiingen en/ of verkleuringen kan het om anuskanker gaan. Omdat het op een zeer persoonlijke plek groeit, is de drempel vaak te groot om het tijdig medisch te laten controleren. Wat zijn de redenen waardoor een knobbeltje bij de anus wordt veroorzaakt en waarom is snelle behandeling soms noodzakelijk?

Huidflapje

Een veel voorkomende aandoening aan het rectum is een huidvergroeiing. Hierbij gaat het om een onschadelijke vergroeiing, waarbij de huid als een flapje uitsteekt. Het kan als enkel klein flapje voordoen, echter het kan ook als een kring om de anus voorkomen. Probleem is echter wel dat één en ander minder goed schoon te houden is. Door toedoen van achterblijvende uitwerpselen kan de huid geïrriteerd raken, waardoor het gaat jeuken. Het kan soms leiden tot scheurtjes en/ of ontstekingen. Vaak worden kleine marisken niet behandeld. Heeft men er wel overlast aan, dan kan worden overwogen om de flapjes te laten verwijderen.

Ontsteking in de huid

Huidplooien en –scheurtjes rondom deze lichamelijke uitgang zijn extra gevoelig voor ontstekingen. Bacteriën kunnen binnendringen, waardoor in de huid een heftige en soms zeer pijnlijke drukopbouw ontstaat. Vaak gaat het gepaard met veel talg- of pusaccumulatie, waarbij de huid op spanning komt te staan en rood wordt. Het is daarbij vergelijkbaar met een steenpuist. Soms kan het gaan om een ernstige ontsteking, welke lastig is te behandelen. Dit omdat bij een etterende wond ongewenste darmbacteriën herhaaldelijk opnieuw ontstekingen veroorzaken. Oftewel men kan er lang mee blijven rondlopen, waarbij de ontsteking blijft groeien. Het aangetaste gebied neemt toe, waarnaast jeuk en pijn qua invloed toenemen.

Invloed van aambeien

Het hebben van spataderen komt bij veel mensen op de benen voor. Door toedoen van veel en krachtig persen tijdens de stoelgang kunnen aderen in de darmen opzetten. Inwendige aambeien kunnen daarbij branderige klachten geven. Om daartoe verlichting te geven kan men zogeheten aambeienzalf toepassen. Soms komt het voor dat een dergelijke ader eveneens naar buiten komt. Oftewel men heeft een aambei buiten de anusring, waaraan ook ontstekingen kunnen voorkomen. Daarbij gaat het om een opbouw van bloed in de bobbel, waarin een ontsteking tot ontwikkeling komt. Deze ontsteking kan heftige aanhoudende pijnen geven.

Van knobbel naar pingpongbal

Het komt soms voor dat een knobbeltje snel vergroeit tot een formaat vergelijkbaar met een pingpongbal. Vaak gaat het om een onderhuidse knobbel en soms gaat het gepaard met bruine tot zwarte pijnlijke zwerende plekken. Dergelijke snelle veranderingen aan de huid dienen altijd zeer serieus te worden genomen. Het kan namelijk om anuskanker gaan. Rectale kanker zit normaal in de endeldarm terwijl anuskanker aan de sluitspier zit. Oftewel de overgang tussen de endeldarm en de huid. Ondanks het onderscheid geven beide varianten vergelijkbare klachten. Er zijn kwaadaardige cellen tot ontwikkeling gekomen, waardoor vergroeiingen worden veroorzaakt. Het dient spoedig te worden gediagnosticeerd, zodat één en ander kan worden behandeld. Let wel naast het hebben van een knobbel bij de anus, kan het gepaard gaan met andere klachten. Denk aan bloederige ontlasting, jeuk, ongewone afscheiding en een veranderd ritme van de stoelgang. Afhankelijk van de ernst wordt het behandeld middels chemokuur, bestraling en/ of chirurgische verwijdering. Het kan daarbij ook om een combinatie van behandelingsmethoden gaan. Is de vergroeiing nog klein dan kan bestraling voldoende zijn. In dat geval is het ongemak minimaal.

Wanneer medische check knobbeltje bij anus?

Heeft u een knobbel, toenemende bobbel, huidvergroeiing of -verkleuring bij de anus, dan is het soms van belang dat het tijdig wordt behandeld. Onbehandelde anuskanker kan vergaande gevolgen hebben. Heeft u reeds enige tijd anale klachten, laat het dan altijd onderzoeken om eventuele behandeling snel te kunnen opstarten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mariske verwijderen, behandeling en operatie van een mariskeMariske verwijderen, behandeling en operatie van een mariskeWat zijn marisken en hoe kun je marisken verwijderen? Een mariske is een volkomen onschuldig en zacht aanvoelend huidfla…
Aambeien: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakAambeien: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakEen aambei komt voor aan de binnenkant van de anus. De aambei kan het beste worden omschreven als een uitstulping. Aambe…
Aambeien: symptomen en behandelingOpgezette aderen in de endeldarm en rond de anus … aambeien. Aambeien zijn een veel voorkomend probleem dat de helft van…
Aambeien en pijn bij de ontlastingAambeien en pijn bij de ontlastingAambeien zijn klachten die veel voorkomen. Ze veroorzaken pijn en hinder bij de ontlasting. Een klacht waarmee je missch…
Aambeien zijn vervelendEr zijn veel mensen die last hebben van aambeien. Hieronder wordt beschreven wat aambeien zijn, waar ze zitten en hoe u…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokter.nl/forum/maag-darmen/57695-bultje-bij-anus
  • http://www.symptomen-behandeling.nl/1/anuskanker_symptomen_490349.html

Reageer op het artikel "Knobbeltje bij mijn anus, wat kan het zijn?"

Reactie

Fred, 08-11-2018 04:15 #1
Ik heb een harde knobbel in mijn anus die geen pijn doet niet bloedt etc maar de stoelgang ernstig bemoeilijkt, wat kan dat zijn? Reactie infoteur, 13-11-2018
Het kan een aambei zijn. Bij twijfel laat het bij de specialist controleren.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidvergroeiingen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!