InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ziekte van Kawasaki: continu koorts, vaatwandontsteking kind

Ziekte van Kawasaki: continu koorts, vaatwandontsteking kind

Ziekte van Kawasaki: continu koorts, vaatwandontsteking kind Tijdens de groei van het kind komt het geregeld in aanraking met virussen of bacteriën, waardoor ontstekingen tot ontwikkeling kunnen komen. Indien de weerstand niet goed is, kan soms een ontsteking aan de vaatwand ontstaan. Daardoor kan het kind potentieel een aneurysma ontwikkelen en de bloeddruk drastisch minder worden. Wat houdt de ziekte van Kawasaki in en waarom heeft het kind daardoor continu koorts?

Ziekte van Kawasaki

Invloed van ontsteking

Het hebben van ontstekingen in het lichaam, kan vervelende consequenties hebben. Denk aan pijn, zwelling en kramp. Naast een weefselontsteking buiten de bloedvaten of bloedinfectie kan een ontsteking ook aan de vaatwand ontstaan. De vaatwand vormt de barrière tussen de bloedbaan en het omringende weefsel. Wat zijn de gevolgen indien er een ontsteking tot ontwikkeling komt en hoe wordt de ziekte van Kawasaki verder behandeld?

Vaatwand-verzwakking

Ten gevolge van de ontsteking worden vaatwandcellen aangetast, waardoor de stevigheid afneemt. Oftewel de bloedvaten, aders, aorta en kransslagader kunnen verwijden, waardoor “ernstige” bloeddrukafname kan ontstaan. Meest typerende is het optreden van een aneurysma, oftewel een geleidelijke toename van de doorsnede van een grote ader. Probleem is dat de vaatwand slechts een bepaalde rekking kan ondergaan, voordat optredende broosheid tot scheuren leidt. Oftewel er ontstaat een potentieel levensbedreigende inwendige bloeding.

Mate van voorkomen

De vaatwandontsteking kan overal in het lichaam voorkomen. De vaatverwijding kan daardoor ook overal optreden. Des te groter de doorsnede van de ader is des te groter zullen de problemen en eventuele consequenties zijn. Het komt praktisch altijd voor bij kleine kinderen tot vijf jaar oud. In twee van de drie gevallen gaat het om jongetjes. Soms komt het nog weleens voor bij pubers of volwassenen, echter in het overgrote deel van de gevallen gaat het om kinderen. In ons land komt de ziekte niet veel voor en gaat het om een tachtigtal gevallen per jaar. Waar het door wordt veroorzaakt is niet bekend, echter het lijkt gerelateerd te zijn aan een gebrekkig afweersysteem.

Symptomen

De ontsteking heeft invloed op de complete gesteldheid van het kind. Naast een lage bloeddruk zal het humeur en de emotie van het kind zijn aangetast. Denk aan snel boos zijn, geïrriteerdheid en vaak aandringen bij de ouders. Dit komt door een verlaagd tevredenheidsgevoel, doordat stoffen zoals serotonine en dopamine minder worden aangemaakt. Omdat de vaatwandspanning afneemt, neemt de omvang van aders toe. Bloed gaat dus trager stromen en hoopt plaatselijk op. Het kan daardoor in trombosevorming resulteren. Om de inwendige ontsteking aan te pakken moet het minder effectieve afweersysteem continu overuren draaien. Dit leidt tot grieperige en koortsachtige klachten. Probleem is dat deze koorts continu aanwezig is en dus niet na een paar dagen weer afneemt. Bovendien reageert het niet op een antibioticakuur. Deze omstandigheid is typerende voor deze ziekte en kan pas afnemen na correcte behandeling.

Behandeling ziekte van Kawasaki

Middels een echo van het hart kan de toestand van de kransslagader worden onderzocht. Het hebben van een aneurysma aan de kransslagader, kan verstrekkende gevolgen hebben. Door tijdig de ziekte bij het kind te diagnosticeren, kan de ziekte goed worden behandeld. In negentig procent van de gevallen kan het kind er compleet van genezen. De behandeling bestaat uit het toedienen van een gammaglobuline infuus gecombineerd met aspirine. Gammaglobuline wordt gebruikt als vervanger van immunoglubolinen, welke verantwoordelijk zijn voor het immuunsysteem. Oftewel het immuunsysteem wordt versterkt door extra stoottroepen, zodat de ontsteking rechtstreeks wordt aangepakt. Het is een eiwit dat uit het bloedplasma van donoren is gehaald, zodat het aan zieke personen kan worden toegediend. Het wordt zoal bij de ziekte van Crohn of Multiple Sclerose toegepast. Door een versterkte weerstand kan de ontsteking wel worden aangepakt, waardoor de vaatwand-verzwakking een halt wordt toegeroepen. Daarbij zal een eventueel opgetreden aneurysma voor een groot deel afnemen, waardoor de overlast afneemt. Oftewel de vaatwand kan weer aansterken, zodat voldoende tegendruk aan het bloed wordt verkregen. Vaak zal een enkel infuus voldoende zijn, omdat het kind zeer snel kan opknappen. Soms duurt de behandeling enkele weken tot op twee maand, indien het niet direct aanslaat. Dan zal aanvullende medicatie noodzakelijk zijn.

Heeft uw kind aanhoudende koortsverschijnselen welke niet over lijken te gaan, dan kan het om de ziekte van Kawasaki gaan. Omdat een aneurysma potentieel gevaarlijk is, dient het snel te worden gediagnosticeerd zodat het wordt behandeld. Laat continue koorts altijd door een kinderarts beoordelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziekte van KawasakiZiekte van KawasakiDe ziekte van Kawasaki is een zeldzame aandoening die vooral kinderen onder de vijf jaar treft. De ziekte werd voor het…
Ziekte van Kawasaki of Kawasaki syndroom: symptomenZiekte van Kawasaki of Kawasaki syndroom: symptomenDe ziekte van Kawasaki of Kawasaki syndroom is een zeldzame ziekte die voor de eerste keer werd vermeld in Japan in het…
Vaatwand-verzwakking, aneurysma: waarom is de vaatwand zwak?Vaatwand-verzwakking, aneurysma: waarom is de vaatwand zwak?Door toedoen van uiteenlopende aandoeningen of ziekten kan de vaatwand van aderen, de kransslagader of aorta worden aang…
Syndroom van KawasakiSyndroom van KawasakiHet syndroom van Kawasaki is een ziekte waarbij er koorts optreedt en afschilfering van de vingertoppen. De grote bloedv…
Kawasaki Vulcan chopper club en icoon van de toermotorsKawasaki Vulcan chopper club en icoon van de toermotorsDe Kawasaki Vulcan 750 Twin was de eerste toermotor van Kawasaki met V-twin motor die in 1984 wereldwijd werd geïntroduc…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lusi, Rgbstock
  • http://www.erfelijkheid.nl/content/kawasaki-ziekte-van
  • http://ziektevankawasaki.eu/behandeling-ziekte-van-kawasaki/
  • File:///C:/Users/Administrator/Downloads/Behandeling%20met%20gammaglobuline_november%202012.pdf

Reageer op het artikel "Ziekte van Kawasaki: continu koorts, vaatwandontsteking kind"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 25-03-2019
Subrubriek: Ziekten
Special: Groeiachterstand
Medische informatie…
Schrijf mee!