InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ziekte van Kawasaki

Ziekte van Kawasaki

Ziekte van Kawasaki De ziekte van Kawasaki is een zeldzame aandoening die vooral kinderen onder de vijf jaar treft. De ziekte werd voor het eerst beschreven in 1967 door een Japanse kinderarts, Kawasaki. Kawasaki beschreef kinderen met koorts, huiduitslag en andere symptomen. De meeste kinderen genezen snel, hoewel de ziekte kan zorgen voor verschillende hartcomplicaties. Vroeg diagnosticeren en behandelen is het belangrijkste bij deze ziekte.

Wat zijn de symptomen?

Koorts van 5 dagen of langer is gebruikelijk bij deze ziekte. Verder deze symptomen:
  • Rode ogen.
  • Verandering in de mond. Zoals een rode keel of tong, of droge en gebarste lippen.
  • Een of meer lymfeklieren in de hals zwellen op.
  • Veranderingen in de handen of voeten, zoals zwelling of rode handen/voeten. Daarnaast kan de huid schilferen.
  • In sommige gevallen diarree, geelzucht, buikpijn, braken,

De diagnose is gebaseerd op de symptomen met uitzondering van het laatste symptoom. Er is geen test om de ziekte te bevestigen, wel kunnen er tests gedaan worden om andere kinderziektes (denk aan mazelen en roodvonk) uit te sluiten.

Wat is de oorzaak?

Het is nog niet duidelijk wat de oorzaak van Kawasaki is. De symptomen wijzen op een infectie, hoewel het niet besmettelijk is. Overgevoeligheid of een afwijkende afweerreactie, of een infectie (virus of bacterie) kan aanleiding geven tot een ontstekingsproces. Dit kan leiden tot ontsteking en schade aan de bloedvaten.

Is de ziekte erfelijk?

De ziekte is niet erfelijk, hoewel er wel een genetische gevoeligheid bestaat. Bijvoorbeeld ouders van kinderen met de ziekte van Kawasaki hebben meer kans de aandoening zelf gehad te hebben. Ook broers en zussen van kinderen met de ziekte van Kawasaki hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van de aandoening. Een kind kan de ziekte twee keer oplopen, maar dit is zeer zeldzaam.

Hoe ontwikkelt de ziekte zich?

Allereerst is er lang aanhoudende koorts. Daarna is het vaak zo dat de symptomen achter elkaar komen. Deze symptomen staan bovenaan in het artikel. Meestal houdt de ziekte ongeveer 10 dagen aan, hoewel er complicaties kunnen ontwikkelen. Per kind is het verschillend hoe hevig de ziekte is, het kan zijn dat het kind 10 dagen zeer ziek is terwijl het andere kind een milde infectie blijkt te hebben. Elk kind met de bovenstaande symptomen dient opgenomen te worden in het ziekenhuis, om eventuele hartcomplicaties te kunnen voorkomen. Een hart scan wordt hiervoor meestal gemaakt. Indien complicaties zich voordoen, ontwikkelen deze zich meestal een week na de symptomen.

Waar bestaat de behandeling uit?

De behandeling bestaat meestal uit twee delen:
  • Aspirine, dit wordt gebruikt om de ontsteking te verminderen in de kransslagaders (aders die lopen naar het hart).
  • Gammaglobulinen. Dit is een antilichaam dat wordt verkregen uit menselijk bloed. Het wordt gegeven door een infuus in de bloedbaan. Gammaglobulinen zou vooral helpen om een complicatie in het hart te voorkomen.

Zonder behandelingen krijgen ongeveer 20 op de 100 kinderen een complicatie, met behandeling is dit gereduceerd naar 5 op de 100 kinderen.

Wat zijn de mogelijke complicaties?

Er kan een ontsteking in de kransslagaders ontwikkelen. Dit kan een zwelling zijn van een deel van een slagader, dit wordt aneurysmata genoemd. Een coronaire aneurysmata veroorzaakt meestal geen symptomen. Na verloop van tijd gaat het vaak weg en de slagader is weer normaal. Echter, de muur van een aneurysma verzwakt en wordt abnormaal. Ernstige problemen kunnen ontstaan ​​bij sommige kinderen met een aneurysma. Het meest ernstige is dat een trombose (stolsel) wordt ontwikkeld in het aneurysma. Ook kan er een hartaanval optreden. Ongeveer 1 op de 100 kinderen met de ziekte van Kawasaki sterft van hartproblemen. Een aneurysma kan worden gedetecteerd door een hart-scan (een echocardiogram). Behandeling binnen 10 dagen voorkomt deze complicatie erg vaak. Dit is waarom het belangrijk is om de ziekte van Kawasaki in een vroeg stadium te diagnostiseren en te behandelen.
© 2012 - 2019 Mwilpshaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ziekte van Kawasaki of Kawasaki syndroom: symptomenZiekte van Kawasaki of Kawasaki syndroom: symptomenDe ziekte van Kawasaki of Kawasaki syndroom is een zeldzame ziekte die voor de eerste keer werd vermeld in Japan in het…
Syndroom van KawasakiSyndroom van KawasakiHet syndroom van Kawasaki is een ziekte waarbij er koorts optreedt en afschilfering van de vingertoppen. De grote bloedv…
Kawasaki Vulcan chopper club en icoon van de toermotorsKawasaki Vulcan chopper club en icoon van de toermotorsDe Kawasaki Vulcan 750 Twin was de eerste toermotor van Kawasaki met V-twin motor die in 1984 wereldwijd werd geïntroduc…
Ziekte van Kawasaki: continu koorts, vaatwandontsteking kindZiekte van Kawasaki: continu koorts, vaatwandontsteking kindTijdens de groei van het kind komt het geregeld in aanraking met virussen of bacteriën, waardoor ontstekingen tot ontwik…
Ziekte van Kawasaki: Ontstoken bloedvaten in de slagadersZiekte van Kawasaki: Ontstoken bloedvaten in de slagadersDe ziekte van Kawasaki is een multisystemische aandoening waarbij de bloedvaten in de slagaders ontstoken zijn. Hierdoor…
Bronnen en referenties
  • www.who.int/en

Reageer op het artikel "Ziekte van Kawasaki"

Infoteur: Mwilpshaar
Gepubliceerd: 22-03-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!