InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in de tong: BMS (Brandende mond syndroom)

Pijn in de tong: BMS (Brandende mond syndroom)

Pijn in de tong: BMS (Brandende mond syndroom) Een pijnlijke tong kan je behoorlijk belemmeren, maar meestal is het onschuldig. Het kan allerlei oorzaken hebben, zoals medicijnen, een slecht zittend kunstgebit of beschadigde smaak- of pijnzenuwen. Ook kan het eten van pittig eten, een schimmelinfectie of een voedingtekort leiden tot een pijnlijke tong. Langdurige pijn in de tong wordt ook wel BMS genoemd. Hoewel er geen medicijnen zijn voor deze aandoening, kun je er zelf wel wat aan doen om de pijn te verzachten.

Pijn in de tong

Pijn in de mond is erg vervelend, vooral als het de tong betreft. Als je op je tong bijt tijdens het eten, is het meestal na een paar dagen weer weg. Maar er zijn ook mensen die langdurig pijn in de tong hebben. Zij hebben het zogenaamde burning mouth syndrome (brandende mond syndroom), afgekort BMS. Het komt met name voor bij mensen van middelbare of hoge leeftijd en meer bij vrouwen dan bij mannen. In Nederland is nog niet zo veel bekend over deze aandoening, maar in Amerika en Japan wordt BMS volop onderzocht.

De klachten

Na het eten van iets pittigs zoals sambal kan het flink branden in de mond, vooral als je het niet gewend bent. Normaal gesproken duurt dit gevoel maar kort. Maar bij sommige mensen houdt dit pijnlijke branderige gevoel aan, van maandenlang tot soms wel jaren. Het is niet alleen erg vervelend, maar het kan erg frustrerend zijn omdat er vaak geen oorzaak voor gevonden wordt. BMS kenmerkt zich met een brandend, droog of tintelend gevoel in de tong, maar het kan ook in je lippen, tandvlees of gehemelte voorkomen. Daarnaast kan iemand een bittere of metaalachtige smaak in de mond hebben.

Oorzaken

Omdat er geen medicijnen zijn om BMS te behandelen, het geen ernstige aandoening is, komt het wel eens voor dat de huisarts zegt dat je er maar mee moet leren leven. Dit hoeft niet altijd waar te zijn. Hoewel de oorzaak vaak lastig te achterhalen is, kan er soms toch een diagnose worden gesteld waarvoor er een behandeling gestart kan worden. Vooral wanneer je veel klachten hebt, wil je graag een oorzaak achterhalen, ook al kost dit veel moeite en energie. Mogelijke oorzaken van BMS zijn:

  • Beschadigde of beknelde smaak- of pijnzenuwen
  • Slecht zittend kunstgebit
  • Allergische reactie
  • Schimmelinfectie in de mond
  • Maagzuur
  • Tekort aan voedingsstoffen zoals ijzer, zink of vitaminen
  • Hormonale schommelingen
  • Ouderdom
  • Angststoornis
  • Depressie
  • Bijwerking van medicijnen, bijvoorbeeld bij antidepressiva
  • Tandenknarsen en tongpersen
  • Suikerziekte
  • Langzaam werkende schildklier

Behandeling

Om de juiste behandeling te kunnen geven, moet er eerst een oorzaak achterhaald worden. Hiervoor kan het zijn dat je allerlei testen moet ondergaan zoals een bloedtest, allergietest of uitstrijkje aan de binnenkant van je mond. In veel gevallen is de exacte oorzaak niet te achterhalen. Het kan zijn dat je doorverwezen wordt naar een psychiater, psycholoog, tandarts, dermatoloog, kno-arts of logopedist om te kijken of je er baat bij hebt. Mocht er sprake zijn van een tekort aan voedingsstoffen, kun je voedingssupplementen gebruiken. Als het een bijwerking is van een antidepressiva, moet je in overleg met je psycholoog of psychiater kijken naar een ander medicijn. Een tandarts kan wat doen aan een slecht zittend kunstgebit.

Wat je zelf kunt doen

Er is soms geen remedie voor de pijnlijke tong, maar toch kun je er zelf een hoop aan doen om de pijn te verminderen. Je kunt niet heel veel doen tegen de pijn in je tong, maar je kunt de volgende tips in acht nemen: rook geen sigaretten en vermijd kaneel, pittig eten, mintproducten of mondspoelingen op basis van alcohol. Doe een kunstgebit ís nachts uit. Om pijn te verzachten kun je zuigen op ijsblokjes of kauwen op suikervrije kauwgom.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lion6255, Pixabay
  • www.dokterdokter.nl

Reageer op het artikel "Pijn in de tong: BMS (Brandende mond syndroom)"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 15-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!