InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Glossitis (ontstoken tong): symptomen, oorzaak & behandeling

Glossitis (ontstoken tong): symptomen, oorzaak & behandeling

Glossitis (ontstoken tong): symptomen, oorzaak & behandeling Glottitis is een ontstoken tong. Glottitis symptomen zijn een glad tongoppervlak en een gezwollen tong. De tongkleur is ook gewijzigd en is meestal felrood. De aandoening veroorzaakt een gezwollen tong. De tongrug kan een glad aspect krijgen en pijnlijk zijn. Ook kan je last hebben van een brandend gevoel aan de tong. Ook kunnen er kleine oneffenheden (laesies) of zweertjes in de mond verschijnen. En bij atrofische glossitis, een bepaald type ontsteking van de tong, verdwijnen de papillen, zodat je tong er glad en kaal uitziet.

Tongontsteking

Tongontsteking of glossitis / Bron: Martin Kronawitter, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Tongontsteking of glossitis / Bron: Martin Kronawitter, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Soorten glossitis of tongontsteking

Er zijn verschillende soorten glossitis:

Acute glossitis

Acute glossitis is een pltselinge ontsteking van de tong, wat vaak gepaard gaat met ernstige symptomen. Dit type glossitis ontwikkelt zich gewoonlijk tijdens een allergische reactie.

Chronische glossitis

Chronische glossitis is een ontsteking van de tong die blijft terugkomen. Dit type kan een symptoom zijn van een onderliggende aandoening.

Idiopathische glossitis

Idiopathische glossitis, ook bekend als hunterse glossitis of hunterse tong, treffen de spieren van de tong. Hierbij kunnen een groot aantal papillen verloren gaan. De oorzaak van idiopathische glossitis is onbekend. Idiopathisch betekent dan ook 'zonder bekende oorzaak'. De andere namen komen van de Engelse arts William Hunter (1861-1937), die in 1907 voor het eerst deze vorm van glossitis beschreef.

Atrofische glossitis

Atrofische glossitis treedt op wanneer een groot aantal papillen verloren gaan, wat resulteert in veranderingen van de kleur en de textuur van de tong. Dit type glossitis geeft de tong een typisch donkerrode kleur.

Wat zijn de oorzaken van glossitis?

Een aantal factoren kan een ontsteking van de tong veroorzaken, waaronder:

Soms kan tandpasta een allergische reactie geven / Bron: Martin SulmanSoms kan tandpasta een allergische reactie geven / Bron: Martin Sulman
Allergische reacties
Allergische reacties op medicijnen, voedsel, bepaalde middelen die gebruikt worden voor mondhygiëne, zoals mondspoelingen of tandpasta, kunnen een allergische reactie in de mond veroorzaken wat leidt tot glossitis.

Ziekten

Tongontsteking kan ook een (vroeg) symptoom zijn van een virusinfectie zoals herpes simplex (herpesvirus) of een schimmelinfectie zoals orale candidiasis. Een candida-infectie van de mond ontstaat als gevolg van verminderde lokale of systemische afweer, bijvoorbeeld door een verzwakt immuunsysteem.

Laag ijzergehalte

Een ontoereikende hoeveelheid ijzer in het bloed kan leiden tot glossitis. IJzer is nodig om hemoglobine te produceren. Hemoglobine is aanwezig in de rode bloedcellen, deze stof transporteert de zuurstof door het lichaam, waardoor er in organen, weefsels en spieren genoeg zuurstof aanwezig is om adequaat te kunnen functioneren. Lage niveaus van ijzer in het bloed kan leiden tot lage niveaus myoglobine. Myoglobine is het zuurstofbindende eiwit dat in grote hoeveelheden voorkomt in de spieren, waaronder ook de tong welke voornamelijk bestaat uit spieren.

Droge mond

Een droge mond en tong wordt veroorzaakt door een gebrek aan speeksel, dat kan worden veroorzaakt door een speekselklierstoornis of algehele dehydratatie (uitdroging).

Mondtrauma

Een wondje aan de tong veroorzaakt door bijvoorbeeld een slecht passend kunstgebit, een ruwe tand of kies of het drinken van een hete drank, kan aanleiding geven tot een tongontsteking.

Risicofactoren

Je hebt een verhoogd risico op een ontsteking van de tong wanneer er sprake is van:
  • een mondletsel;
  • het eten van gekruid voedsel;
  • een slecht passend kunstgebit;
  • herpes;
  • een laag ijzergehalte;
  • een droge mond;
  • een voedselallergie;
  • een immuunstoornis (een verstoring van het immuunsysteem).

Symptomen van glossitis: pijnlijke of dikke tong

De symptomen kunnen variëren en zijn afhankelijk van de oorzaak van de ontsteking. In het algemeen kunnen de volgende symptomen optreden:
  • pijn of gevoeligheid van de tong;
  • zwelling van de tong: een gezwollen tong of een dikke tong;
  • verandering in de kleur van je tong;
  • een onvermogen om te spreken, eten of slikken;
  • verlies van papillen op het oppervlak van je tong.

Hoe wordt de diagnose ontstoken tong gesteld?

De tandarts of arts zal je mond onderzoeken om te controleren op abnormale knobbels en blaren op de tong, tandvlees en zachte weefsels van je mond. Bloedmonsters en speekselmonsters kunnen ook worden genomen en naar een laboratorium worden gestuurd voor verder onderzoek.

Hoe wordt glossitis behandeld?

Behandeling voor glossitis bestaat meestal uit medicijnen en het wegnemen van de oorzaak.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Glossitis: Ontsteking van tong met glad & rood tongoppervlakGlossitis: Ontsteking van tong met glad & rood tongoppervlakBij glossitis is het slijmvlies van de tong gezwollen. Dit is meestal het gevolg van een ontsteking, een infectie, een t…
Oorzaken en behandeling van een gezwollen tongOorzaken en behandeling van een gezwollen tongEen gezwollen tong is vaak een ongemakkelijke en zelfs pijnlijke situatie welke in de meeste gevallen vrij onschuldig is…
Aandoeningen aan de tong & Oorzaak en behandelingAandoeningen aan de tong & Oorzaak en behandelingTongaandoeningen worden vaak gekenmerkt door veranderingen in de textuur van het tongoppervlak. Bij tongontsteking (glos…
Gezwollen tong: oorzaken van een dikke, opgezwollen tongGezwollen tong: oorzaken van een dikke, opgezwollen tongEen gezwollen tong of zwelling van de tong kan optreden als gevolg van ontsteking van de tong, bekend als glossitis, de…
Aardbeientong: Felrode tong met hobbelige papillenAardbeientong: Felrode tong met hobbelige papillenEen aardbeientong (aardbeitong) is een symptoom waarbij de patiënt een meestal felrode tong heeft met hobbelige papillen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Grook Da Oger, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Dr. J.A.H. Eekhof, dr. A. Knuistingh Neven, dr. W. Opstelten. Kleine kwalen bij kinderen. Elsevier Gezondheidszorg, Maarssen, 2e druk 2009.
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/132857-tongontsteking-symptomen-oorzaak-en-behandeling-glossitis.html
  • http://www.healthline.com/health/glossitis#Overview1
  • http://www.medicinfo.nl/%7B0435EF49-9499-4F55-A41F-BBAA7B7EAFA5%7D
  • Afbeelding bron 1: Martin Kronawitter, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • Afbeelding bron 2: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Glossitis (ontstoken tong): symptomen, oorzaak & behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 06-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mondaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!