InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Tongontsteking: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaken

Tongontsteking: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaken

Tongontsteking: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaken Een ontstoken tong is een vervelende aandoening, doordat de tong flink opzwelt en glad en rood wordt. Deze infectie staat bekend als glossitis. De ontsteking is met een goede behandeling meestal snel weer over. Er liggen verschillende oorzaken ten grond slag aan een ontstoken tong.

Symptomen

  • Pijnlijke tong
  • Gezwollen tong
  • Gevoelige tong
  • Tong heeft glad oppervlak
  • Tong kleurt vuurrood
  • Barstjes in de tong
  • Slikken, kauwen en praten doen pijn

De klachten kunnen afhankelijk van de oorzaak erg verschillen. Bij een herpesinfectie wordt de tong bedekt met gevoelige witte plekken. Bij een schimmelinfectie zijn er juist weer kleine witte pijnlijke plekjes te zien op de tong.

Oorzaak

Een ontstoken tong kan door verschillende oorzaken komen. In de meeste gevallen is er sprake van een wond aan de tong. Die kan worden veroorzaakt door onder meer slecht zittende kunstgebitten drinken van te hete drankjes, niet passende beugels en ruwe delen van tanden en kiezen. Ook irriterende factoren zoals roken, het drinken van alcohol en het eten van pittig gekruide gerechten kunnen glossitis uitlokken. Vaak is een ontsteking aan de tong een gevolg van een schimmelinfectie of een virusinfectie (bijvoorbeeld de herpes simplex). In minder voorkomende gevallen ligt de oorzaak bij ijzerarmoede, een gebrek aan een vitamine B of een tekort aan foliumzuur. Soms lokken producten van mondhygiëne een tongontsteking uit door een allergische reactie. Producten die dit kunnen uitlokken zijn tandpasta, mondspoeldrankjes en ademverfrissers.

Diagnose

De diagnose van glossitis kan vaak snel worden gesteld. Een gezwollen en rode tong wijst op een ontstoken tong. De behandelend arts kan eventueel een uitstrijkje maken om te kijken wat de oorzaak is van de glossitis. Ook kan het bloed onderzocht worden om te kijken of er bijvoorbeeld sprake is van een tekort aan ijzer of bepaalde vitaminen. Ook het speeksel komt in aanmerking voor onderzoek om te kijken welke microbe verantwoordelijk is voor de ontstoken tong.

Behandeling

De behandeling van een tongontsteking is afhankelijk van de oorzaak van de infectie. Bij een bacteriële infectie kan antibiotica worden voorgeschreven en bij een schimmel een schimmelverdelgend middel. Als er een gebrek aan vitaminen of ijzer is, kan de arts supplementen voorschrijven om het tekort te verhelpen waardoor de ontsteking niet terugkeert. Een ontstoken tong is ontzettend pijnlijk en ongemakkelijk. Dit rotgevoel is te keren door je mond vaak te spoelen met zoutoplossing en mondwater. Er bestaat mondwater dat de pijn verlicht. Het is aan te raden tijdens de tongontsteking niet te roken en gekruid en zuur eten te mijden om de pijn niet erger te maken. Glossitis kan vaak ook zonder behandeling snel weer over.

Voeding aanpassen

Als er sprake is van een gebrek aan ijzer en/of vitamine B is het aan te raden het voedingspatroon aan te passen. Dat kan door producten te eten die veel ijzer en/of vitamine B hebben. Hierbij kun je denken aan het eten van lever, rundvlees, noten en eieren. Veel ijzer zitten in volkorenproducten. Het lichaam is makkelijker in staat om veel ijzer uit vis en vlees op te nemen dan ijzer uit groente, fruit en graan. Het veel drinken van thee en koffie zorgt er voor dat ijzer niet snel wordt opgenomen in het lichaam. Deze dranken kunnen bij een tekort aan ijzer en/of vitamine B dan ook beter niet te vaak worden gedronken.
Gerelateerde artikelen
Glossitis (ontstoken tong): symptomen, oorzaak & behandelingGlossitis (ontstoken tong): symptomen, oorzaak & behandelingGlottitis is een ontstoken tong. Glottitis symptomen zijn een glad tongoppervlak en een gezwollen tong. De tongkleur is…
Tongontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling glossitisTongontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling glossitisGlossitis of tongontsteking symptomen bestaan uit moeite met kauwen, slikken of spreken, een glad oppervlak van de tong…
Aandoeningen aan de tong & Oorzaak en behandelingAandoeningen aan de tong & Oorzaak en behandelingTongaandoeningen worden vaak gekenmerkt door veranderingen in de textuur van het tongoppervlak. Bij tongontsteking (glos…
Oorzaken en behandeling van een gezwollen tongOorzaken en behandeling van een gezwollen tongEen gezwollen tong is vaak een ongemakkelijke en zelfs pijnlijke situatie welke in de meeste gevallen vrij onschuldig is…
Glossitis: Ontsteking van tong met glad & rood tongoppervlakGlossitis: Ontsteking van tong met glad & rood tongoppervlakBij glossitis is het slijmvlies van de tong gezwollen. Dit is meestal het gevolg van een ontsteking, een infectie, een t…
Bronnen en referenties
  • Het medisch handboek, ondeir hoofdredactie van J.E. van Everdingen, Kosmos-Z&K Uitgevers
  • http://www.medicinfo.nl/%7B9f269393-5e20-48fd-a3a0-3926969911dd%7D

Reageer op het artikel "Tongontsteking: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaken"

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 23-06-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!