InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aambeien en pijn bij de ontlasting

Aambeien en pijn bij de ontlasting

Aambeien en pijn bij de ontlasting Aambeien zijn klachten die veel voorkomen. Ze veroorzaken pijn en hinder bij de ontlasting. Een klacht waarmee je misschien liever niet zo snel naar de dokter gaat. Echter, je huisarts kan heel eenvoudig middeltjes voorschrijven om de klachten snel te laten afnemen. Lees hieronder verder over de oorzaken, symptomen van aambeien en ook klachten van een fissuur, Marisken of bloeduitstortingen rond de anus.

Hoe ontstaan aambeien?

Door teveel druk op de anus, zwellen de zwellichamen aan de binnenzijde van de kringspier op. Er ontstaan dan aambeien. De zwellichamen zorgen normaal gesproken voor het tegengaan van het lekken van vocht of gas uit de anus. In het ergste geval kunnen de aambeien zo opzwellen dat ze buiten de anus zakken. Tijdens zwangerschappen heb je meer kans op aambeien.

Wat zijn de oorzaken van aambeien?

  • Te hard persen tijdens de stoelgang;
  • Veel in een gehurkte houding te zitten;
  • Weinig beweging;
  • Uitstel van ontlasten bij aandrang;
  • Langdurig op het toilet blijven zitten;
  • Harde ontlasting (verstopping);
  • Diarree;
  • Verslapping van het weefsel bij ouderen;
  • Tijdelijke verslapping van het weefsel bij zwangere vrouwen;
  • Geneesmiddelen. Bijvoorbeeld als bijwerking van middelen die ijzer bevatten en/of plasmiddelen;
  • Een te hoog lichaamsgewicht;
  • Verkeerde zindelijkheidstraining waarbij teveel haast is aangeleerd bij de stoelgang.

Welke klachten treden op?

  • Aambeien kunnen het gevoel van aandrang geven
  • Minder goede sluiting van de anus met als gevolg eventuele lekkage wat leidt tot huidirritatie en jeuk.
  • Bloedverlies door irritatie van het slijmvlies.
  • Verkramping van de sluitspier met als gevolg een harde pijnlijke zwelling in de anus.

Andere aandoeningen met soortgelijke klachten

Marisken

Marisken zijn te herkennen aan zogenaamde huidflapjes rond de anus. Soms kunnen de flapjes opzwellen, maar buiten dat geeft het vaak geen verdere klachten. Doordat het gebied rond de anus lastiger schoon te houden is en daardoor minder hygiënischer is, kan er besloten worden de Marisken te laten verwijderen.

Bloeduitstortingen

Door te hard persen kan er in de anusstreek een bloeduitstorting ontstaan met stolselvorming. Er ontstaat dan direct veel pijn en dient de zwelling te worden verwijderd.

Fissuur

Als de stoelgang gepaard gaat met een heftige en scherpe pijn, kan dit duiden op kloofjes (Fissura ani) in het slijmvlies van de anus. Soms is deze pijn zo hevig, dat men niet meer naar het toilet durft. Fissura ani worden in eerste instantie behandeld met zalf en een middel waardoor de ontlasting soepeler wordt.

Naar de huisarts

Wacht niet te lang met naar de dokter gaan. De huisarts kan een lactulose (siroop) voorschrijven in combinatie met een verdovende zalf. De lactulose zal de ontlasting zachter maken waardoor persen niet nodig meer is. Dit geeft het gebied rond de anus rust. De verdovende zalf zorgt dat de pijnklachten even afnemen tijdens het genezingsproces. Te lang wachten en het bezoek aan je huisarts uitstellen kan leiden tot veel grotere problemen met soms zelfs een operatieve ingreep als gevolg. Bespaar je deze ellende, ga met de billen bloot en laat je behandelen!

Lees verder

© 2013 - 2019 Madeleine79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Mariske: verwijderen, behandeling & operatie van een mariskeMariske: verwijderen, behandeling & operatie van een mariskeWat zijn marisken en hoe kun je marisken verwijderen? Een mariske is een volkomen onschuldig en zacht aanvoelend huidfla…
Anusfissuur: scheurtjes rondom de anusAnusfissuur: scheurtjes rondom de anusEen anusfissuur is een zeer vervelende en vooral pijnlijke aandoening. Wanneer je last hebt van een anusfissuur heb je l…
Wat zijn aambeien (Hemorroïden)?Rond de anus lopen een aantal ringvormige bloedvaten. Het vullen van bloedvaten met bloed zorgt samen met de kringspiere…
Aambeien, hoe komt het en wat doe je eraan?Aambeien zijn bloedvaatjes in de anus die vergroot zijn. Bijna iedereen heeft er wel eens last van, maar men praat er ni…
Bronnen en referenties
  • Amc.nl
  • Apotheek.nl

Reageer op het artikel "Aambeien en pijn bij de ontlasting"

Infoteur: Madeleine79
Laatste update: 27-07-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!