InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Anusfissuur: scheurtjes rondom de anus

Anusfissuur: scheurtjes rondom de anus

Anusfissuur: scheurtjes rondom de anus Een anusfissuur is een zeer vervelende en vooral pijnlijke aandoening. Wanneer je last hebt van een anusfissuur heb je last van scheurtjes, barstjes of wondjes rondom de anus. Deze kunnen onder andere veroorzaakt worden door obstipatie, aambeien of maagdarm stoornissen. Een anusfissuur is een aandoening waar veel mensen zich voor schamen. Dit is echter onnodig want een anusfissuur kan iedereen overkomen! Met fissuren worden barstjes, kloven en scheurtjes in de huid bedoeld. De term fissuur is afkomstig uit het Latijn, van het woord "fissura" dat spleet of kloof betekent. Wanneer dit fissuur rondom de anus plaatsvindt spreken we van een anusfissuur. Anale fissuren betreffen de huidplooien in en rondom de anus. Deze anusfissuren kunnen een heel felle pijn veroorzaken. De scheurtjes kunnen eveneens gaan bloeden en er kunnen ontstekingen onstaan wanneer de fissuren niet behandeld worden. Men ervaart met name pijn tijdens de ontlasting, die enkele minuten tot enkele uren aan kan houden.

De oorzaak van anusfissuur

In verreweg de meeste gevallen wordt een anusfissuur veroorzaakt door een aanhoudende verstopping, ook wel obstipatie genoemd. Wanneer men last van obstipatie heeft blijft de ontlasting te lang in het maagdarm kanaal zitten waardoor het hard wordt en samen kan gaan klonteren. Dit zorgt ervoor dat er scheurtjes in het onderste gedeelte van het darmkanaal kunnen ontstaan. In sommige gevallen spelen aambeien een rol bij het ontstaan van een anusfissuur.

Lastig te behandelen

Een anusfissuur is extra lastig te behandelen omdat de wondjes geen tijd krijgen om te genezen omdat ze keer op keer tijdens de ontlasting geïrriteerd raken. Een mogelijk gevolg is dat de sluitspier gaat verkrampen wat als zeer pijnlijk ervaren wordt.

Vicieuze cirkel

De pijn gerelateerd aan een anusfissuur treedt met name op tijdens de ontlasting. Men wil de pijn tijdens de ontlasting vermijden en gaat tegen het bezoek aan het toilet op zien. Dit zorgt er op zijn beurt echter weer voor dat er verstopping en daarmee gepaard gaande harde ontlasting ontstaat welke voor de hevige pijn bij de ontlasting zorgt. Het is erg lastig om dit patroon te doorbreken.

De behandeling van anusfissuur

Veel mensen vinden het erg lastig en genant om de stap naar de huisarts te zetten wanneer zij een anusfissuur vermoeden. Zij schamen zich. Dit is volstrekt onnodig, je bent niet de enige die hier last van heeft en bovendien ziet de arts dagelijks blote billen. De arts kan een anusfissuur vaststellen door de anus te inspecteren.

De arts kan je een laxeermiddel voorschrijven om harde ontlasting te voorkomen. Hiermee wordt tevens het onderste gedeelte van de endeldarm gsmeerd waardoor deze minder gevoelig wordt. Je kan eveneens zetpillen met een pijnstillende werking mee naar huis krijgen.

Nestocyl

De genezing van een anuskloofje kan wel drie weken tot maanden duren. De genezing van de wondjes gaat dikwijls gepaard met jeuk, waardoor men de neiging heeft aan de wondjes te krabben. Dit verstoort en vertraagt het genezingsproces echter alleen maar. Nestocyl is een zalfje dat in eerste instantie bedoeld is om jeuk bij insectenbeten tegen te gaan, maar is ook zeer geschikt voor het behandelen van anusfissuur. Nestosyl bevat de stof pramocaïne wat een plaatselijk pijn- en jeukverlichtende werking heeft.
Gerelateerde artikelen
Scheurtjes of kloofjes in de anus: anusfissuur behandelenScheurtjes of kloofjes in de anus: anusfissuur behandelenEen scheurtje in de anus of kloofje in de anus is een vervelende klacht. Een anuskloofje is een zwerend kloofje in de hu…
Pijn, jeuk en afscheiding uit de anus: oorzaken en symptomenPijn, jeuk en afscheiding uit de anus: oorzaken en symptomenIn dit artikel wordt onder anale klachten pijn, jeuk, afscheiding en een door een persoon gevoelde afwijking in en rondo…
Zalf bij bloedverlies door anale kloofjes of scheurtjesZalf bij bloedverlies door anale kloofjes of scheurtjesBloedverlies bij de ontlasting - op het toiletpapier of in het toilet - kan het gevolg zijn van anale kloofjes, scheurtj…
Aambeien: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakAambeien: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakEen aambei komt voor aan de binnenkant van de anus. De aambei kan het beste worden omschreven als een uitstulping. Aambe…
Rode ontlasting: oorzaken van rode poep of diarreeRode ontlasting: oorzaken van rode poep of diarreeRode ontlasting of rode diarree hoeft niet per se te wijzen op bloed in ontlasting. Rode poep of rode diarree kan wijzen…

Reageer op het artikel "Anusfissuur: scheurtjes rondom de anus"

Reacties

Jacob de Nooijer, 18-09-2013 12:26 #4
Hallo ik heb al 3 maanden pijn aan de anus. ik vermoed scheurjes en heb brandende pijn aan de anus. wat moet ik doen? ik woon in Thailand.

Michael Burm, 06-08-2012 09:29 #3
Ik heb het sinds kort ook en ben gaan zoeken naar enkele verzachtend 'oplossingen'. zowel hier als op wikipedia wordt nestosyl genoemd, wat me enorm verbaast: dit mag namelijk niet worden gebruikt op slijmvliezen. Naar mijn mening zou dit echt moeten worden verwijderd aangezien dit schandalig verkeerd adviezen zijn!

Anoniem1, 29-07-2010 16:05 #2
Hallo, ik heb sinds een jaar een anusfissuur, en het is op z'n zachts uitgedrukt een hel.
Het gaat niet over ondanks dat ik al een jaar zalf erop smeer. eerst isosobidinenitraat en nu bijna 2 maanden diltiazem. De pijn is (meestal) minder dan voorheen maarja ben niet van plan de rest van m'n leven te blijven smeren. als ik het dus 1 dag oversla doet het meteen weer gruwelijk pijn en lekt het bloed. 2 keer bij de arts geweest, die zegt dat het met die zalf moet lukken. maarja denk dat ik toch maar anders ga ingrijpen maar wil me liever niet laten opereren. wat is nu het slimste?
Alvast bedankt.

Anoniem, 27-01-2010 04:01 #1
Ik heb een vraag… moet je je laten behandelen? Of hoeft dat niet als je er eigenlijk geen last van hebt. Ik heb er namelijk 1 en hij gaat maar niet weg, maar ik heb er nu eigenlijk ook geen last meer van.
Kan zoiets ook erger worden? (groter groeien?) Reactie infoteur, 27-01-2010
Beste anoniem,
in principe hoef je dit niet te laten behandelen wanneer je er geen last van hebt. Heel veel mensen hebben er wel eens last van wanneer ze een moeilijke stoelgang hebben. Het kan erger worden, wanneer je ontlasting bijvoorbeeld erg dik en hard blijft. In zo'n geval is het verstandig eens goed naar je voedingspatroon te kijken.

Infoteur: Melod
Laatste update: 05-08-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!