InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Goed inhaleren van geneesmiddelen niet altijd makkelijk

Goed inhaleren van geneesmiddelen niet altijd makkelijk

Goed inhaleren van geneesmiddelen niet altijd makkelijk Ogenschijnlijk lijkt het inhaleren van geneesmiddelen een eenvoudige zaak. In de praktijk van alle dag blijkt het goed inhaleren van geneesmiddelen echter verre van simpel te zijn. Zelfs mensen die aanvankelijk wel goed inhaleerden blijken na verloop van tijd ongemerkt kleine fouten te gaan maken, waardoor de effectiviteit van het in te ademen medicijn minder wordt.

Grootste deel inhaleert niet juist

Het inhaleren van geneesmiddelen blijkt in de praktijk niet altijd even eenvoudig. Onderzoek toont aan dat maar liefst ruim zestig procent van de gebruikers de geneesmiddelen niet (volledig) correct inhaleert. Dat is geen goede zaak, want daardoor kunnen de geneesmiddelen minder effectief hun werk doen en soms zelfs in het geheel niet. Belangrijk daarom om bij een deskundige advies in te winnen over het juiste gebruik van een inhalator, bijvoorbeeld bij een longarts of longverpleegkundige. Maar lees ook vooral de bijsluiter van het geneesmiddel, want daar staan ook nuttige instructies.

Waarom geneesmiddelen via inhalator

Bij mensen met luchtwegaandoeningen zoals COPD en astma, worden in de meeste gevallen geneesmiddelen voorgeschreven die geïnhaleerd moeten worden. Het grote voordeel hiervan ten opzichte van drankje en pillen is, dat de geneesmiddelen daardoor rechtstreeks in de longen terecht komen.
  • Lokale werking: Door middel van inademing bereikt het geneesmiddel direct de juiste plaats van bestemming, waar het zín werk moet doen. Daardoor worden er geen overige delen van het lichaam door het middel belast.
  • Snel en effectief: Het geneesmiddel is zonder verliezen direct op de juiste locatie, waardoor een relatief geringe dosis volstaat voor optimaal en snel effect.
  • Minder bijwerkingen: Het risico op bijwerkingen wordt beperkt door de locale toediening. Dit heeft met name bij corticosteroïden bevattende medicamenten grote voordelen.

Begeleiding

Verschillende apotheken kennen een zogenaamd begeleidingsprogramma waarmee mensen worden geholpen de inhaleringstechniek onder de knie te krijgen en te houden. De organisatie van Service apothekers bijvoorbeeld, geeft jaarlijks meerdere nieuwsbrieven uit, met allerlei nuttige informatie over COPD en/of astma, met vele nuttige adviezen, nieuwe ontwikkelingen enz.

Mondeling

Informatie kan natuurlijk vaak het beste mondeling worden verstrekt, vooral als het gaat om het demonstreren van de juiste inhaleringstechnieken. Misschien is uw apotheker op dit gebied getraind.

Heesheid

Hoe belangrijk het juist inhaleren is, en tevens hoe lastig de juiste techniek kan zijn, blijkt onder ander uit het volgende verhaal van een gebruiker:
"Vrij snel nadat ik de medicijnen ben gaan gebruiken (Seretide 50/500 en Ventolin) kreeg ik ook last van een hese stem. Heel vervelend en ook lastig bij mijn werk. Ik ben ervan overtuigd dat het aan de medicijnen ligt. Ik neem de Seretide 2x daags ('s-morgens en 's-avonds) voor het eten in, maar die heesheid heeft bij mij dus niet met het eten te maken. Ben kort geleden ook bij de longverpleegkundige geweest, en die gaf als tip dat ik mijn hoofd een klein beetje schuin omhoog moet houden bij het inhaleren en dat ik dat inhaleren niet te krachtig moest doen: anders vliegt die luchtstroom met medicijnen als het ware 'uit de bocht' en slaat het voor een deel neer op je stembanden. Mijn inhaleringstechniek was dus niet helemaal goed."

Mond spoelen

De bijsluiter geeft allerlei nuttige adviezen. Het "na gebruik de mond met water spoelen" is beslist ook een nuttige tip daar dit o.a. schimmelinfectie in de mond kan voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Help, ik ben mijn stem kwijt!Je stem kwijt zijn of zo hees zijn dat je stem af en toe wegvalt is een vervelend probleem. Pas dan besef je hoe vaak en…
De inhalator voor pufjes werkt niet goed genoegDe inhalator voor pufjes werkt niet goed genoegEen inhalator is een apparaat waarmee mensen bepaalde medicijnen kunnen innemen oof wel pufjes genoemd. Er zijn heel vee…
Heesheid: oorzaken en behandelingHeesheid: oorzaken en behandelingHeesheid is iets wat de meeste mensen wel eens of zelfs vrij vaak ervaren. Je kunt hees worden doordat je verkouden bent…
Fluticason: tegen hooikoorts en ontstoken neusslijmvliesFluticason: tegen hooikoorts en ontstoken neusslijmvliesHet neusslijmvlies kan door verschillende oorzaken geïrriteerd raken, bijvoorbeeld door een allergie, hooikoorts, ontste…
Bijwerkingen van ontstekingsremmers (corticosteroïden)Bijwerkingen van ontstekingsremmers (corticosteroïden)Personen met een chronische longziekte krijgen vaak ontstekingsremmers (corticosteroïden) voorgeschreven. Meestal in inh…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: InspiredImages, Pixabay
  • Tijdschrift Leef
  • Bijsluiter Symbicort sept 2014
  • BIG geregistreerd A-verpleegkundige

Reageer op het artikel "Goed inhaleren van geneesmiddelen niet altijd makkelijk"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 24-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!