InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Heesheid: oorzaken en behandeling

Heesheid: oorzaken en behandeling

Heesheid: oorzaken en behandeling Heesheid is iets wat de meeste mensen wel eens of zelfs vrij vaak ervaren. Je kunt hees worden doordat je verkouden bent of door het te intensief gebruiken van je stem. Kinderen die hees zijn kunnen hun stem te veel forceren. In enkele gevallen treedt er beschadiging van de stembanden op, waarop blijvende heesheid optreedt. Een kind dat vaak een hese stem heeft kan baat hebben bij een behandeling logopedie. Heesheid gaat vaak vanzelf over, soms is een bezoek aan de arts aan te raden.

Heesheid

Heesheid

Je spreekt van heesheid als je normale stemgeluid veranderd is. De toonhoogte van de stem is anders en de stem klinkt ruw i.p.v. helder. De stem kan ook tijdelijk helemaal verdwijnen. Artsen zien vaker vrouwen met deze klacht op het spreekuur, dan mannen. Voor het achterhalen van de oorzaak van heesheid is het goed te weten of de heesheid plotseling is opgetreden, of dat het geleidelijk is ontstaan. Treedt heesheid geleidelijk op, dan is er vaak een lichamelijke oorzaak aanwezig of komt het door het inademen van bepaalde stoffen.

Oorzaken heesheid

  • De grootste oorzaak van heesheid is verkoudheid, griep of een andere infectie van de luchtwegen. Hierbij zwellen de stembanden, doordat ze geprikkeld raken. Infecties van de bovenste luchtwegen worden vrijwel altijd veroorzaakt door virussen.
  • Inademing van stoffen. Heesheid kan komen door het veelvuldig inademen van tabaksrook. Maar andere oorzaken kunnen zijn het inademen van chemische stoffen of inhalatie van medicijnen voor astma of bronchitis.
  • Het forceren van de stem tijdens een feest, concert, voetbalwedstrijd e.a.
  • Verkeerd gebruik van de stem
  • Psychische problemen kunnen heesheid van de stem geven, doordat de strottenhoofd spieren onder spanning staan
  • Bijwerking van medicijnen ( hormonen, antihistaminica)
  • Lichamelijke oorzaken als knobbeltje op de stembanden, hypothyreoïdie, beschadiging van de stemband- zenuw, kanker aan het strottenhoofd of de stembanden.
  • Beschadiging van de stembanden door intubatie bij het onder narcose brengen

Met heesheid naar de dokter?

Met klachten van heesheid hoef je zeker niet direct naar de huisarts te stappen. Meestal wordt heesheid veroorzaakt door een luchtweginfectie, en zullen de klachten met twee à drie weken vanzelf overgaan. Anders wordt het als de klachten na drie weken nog onverminderd aanwezig zijn. Een bezoek aan de huisarts is dan wel aan te raden. De arts zal in de keel kijken en enkele vragen stellen. Soms kan hij/zij door middel van adviezen helpen de klachten te verminderen. Eventueel wordt er naar de KNO-arts ( bij vermoeden van een aandoening bij de stembanden) of een logopedist (bij verkeerd stemgebruik en/of stress) doorverwezen.

Komt de heesheid door het gebruik van medicijnen dan kan met de arts overlegd worden of er alternatieven beschikbaar zijn.

Wat je zelf kunt doen bij heesheid - Behandeling heesheid

  • Rust is nu belangrijk voor de stem. Probeer zo weinig mogelijk te praten en bedenk dat heesheid erger wordt door fluisteren.
  • Komt de heesheid door verkoudheid, dan wil stomen met heet water en eventueel met kamillethee helpen om slijm rond de stembanden op te lossen.
  • Vermijdt rokerige ruimten en stop zelf met roken.
  • Ga stress te lijf door ontspanningsoefeningen te doen, regelmatig rust te nemen en op tijd naar bed te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is heesheidHeesheid is een stoornis van het stemgeluid. De meeste mensen zijn ooit al eens hees geweest. Maar wat is heesheid nou p…
Heesheid kan ernstige oorzaak hebbenHeesheid kan ernstige oorzaak hebbenIedereen is wel eens hees of schor. Bijvoorbeeld na lang en hard praten. Of na een avondje stappen en tijdens een verkou…
Stem: stembanden en aandoeningenDe stem gebruiken we dagelijks. Hoe de stem precies werkt, word al snel duidelijk. Soms word er teveel van de stembanden…
Geneeskundig methodiek over pseudo-kroepPseudo-kroep is een virale ontsteking van de keel (stembanden, luchtpijp, grote luchtwegen), waardoor kinderen een luide…
Bronnen en referenties
  • Boek Wel of niet naar de huisarts?
  • www.dokterdokter.nl

Reageer op het artikel "Heesheid: oorzaken en behandeling"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 22-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Winterkwalen
Medische informatie…
Schrijf mee!