InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat is heesheid

Wat is heesheid

Heesheid is een stoornis van het stemgeluid. De meeste mensen zijn ooit al eens hees geweest. Maar wat is heesheid nou precies en hoe wordt het veroorzaakt? En vervolgens een paar adviezen die je kan opvolgen als je hees bent.

De normale stem

Door het uitademen worden de stembanden in het strottenhoofd in trilling gebracht. Door je mond op dat moment te gebruiken komt er geluid uit je mond. Geen enkele stem is gelijk.

Heesheid

Heesheid is een stoornis in het stemgeluid. De stem klinkt ruw, en is anders in toonhoogte. Heesheid kan veroorzaakt worden doordat er een probleem met de stembanden zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld slechter bewegen als gevolg van een verlamming van één of beide stembanden. Een verlamming kan het gevolg zijn van een ontsteking en in zeldzame gevallen een herseninfarct of een tumor.

Een ander probleem bij heesheid kan ook zwellingen op de stembanden zijn. Meestal zijn dit poliepjes. Poliepen ontstaan meestal door verkeerd stemgebruik. Ook kan het voorkomen bij een ontsteking in het strottenhoofd.

Andere oorzaken

Er zijn natuurlijk tal van andere oorzaken die voor heesheid kunnen zorgen. Deze zijn:
  • Irritatie van de stembanden, door verkeerd stemgebruik
  • gebruik van alcohol of tabak
  • ontsteking van de luchtpijn, keel, neus of bijholten
  • poliepen, deze zijn goedaardig
  • stress
  • een afwijking van de schildklier
  • verwonding in keel of strottenhoofd
  • ouderdom
  • zwakte van de aansturingszenuw
  • een kwaadaardige tumor, dit komt zelden voor, en als het voor komt is het vaak bij oudere mensen.

Onschuldig

Meestal wordt heesheid veroorzaakt door verkeerd stemgebruik, een virusinfectie of door roken en niet door iets ernstigs Het is vaak een onschuldige aandoening die meestal binnen drie weken vanzelf overgaat. Als er na drie weken nog heesheid bestaat is het verstandig om naar een huisarts te gaan. Hij zal aan de hand van een aantal vragen en onderzoek achter de oorzaak proberen te komen. Eventueel wordt er doorverwezen naar een KNO arts.

Adviezen

  • niet roken
  • geen alcohol gebruiken
  • proberen je stem te sparen. Ook niet fluisteren, hierbij gebruik je ook je stem
  • als er sprake van een luchtweginfectie: goed drinken, op deze manier bouw je weerstand op en kunnen je stembanden herstellen.
  • als het langer als drie weken duurt kun je beter een afsrpraak maken bij je huisarts
Gerelateerde artikelen
Heesheid: oorzaken en behandelingHeesheid: oorzaken en behandelingHeesheid is iets wat de meeste mensen wel eens of zelfs vrij vaak ervaren. Je kunt hees worden doordat je verkouden bent…
Help, ik ben mijn stem kwijt!Je stem kwijt zijn of zo hees zijn dat je stem af en toe wegvalt is een vervelend probleem. Pas dan besef je hoe vaak en…
Stembanden en aandoeningenStembanden en aandoeningenDe stembanden zijn nodig voor de stem, dat is duidelijk. We hebben ware en valse stembanden. Het belangrijkste zijn de w…
StembandpoliepenStembandpoliepenStembandpoliepen zijn poliepen op de ware stembanden die heesheid kunnen veroorzaken. Dit komt doordat deze poliepen de…
Bronnen en referenties
  • Kompas voor AG: zelfstandig af te handelen hulpvragen

Reageer op het artikel "Wat is heesheid"

Reacties

Jeanette, 06-04-2018 20:57 #3
Ben al een week mijn stem kwijt, met name bij rust, bij het opstaan dus geen stem meerů na ca 1 uur wel stem maar zo hees! Zodra ik ga liggen, ontspannen, is mijn stem weg! Wel een beetje keelpijn, maar niet ernstig! Ik drink nu veel water maar helpt niet echt helaas, en nu praat ik ff tegen mijzelf want anders is mijn stem weg, zoals ik al schrijf bij rust geen stem meer. Jullie suggesties?

Matthys Tania, 10-05-2010 09:17 #2
Ik heb astma enmoet daarvoor dagelijks cortisone gebruiken. Na die cortisone moet ik wel spoelen maar door het lange geruik van die cortisone wordt ik hees. Weet er soms iemand wat ik daar kan aan doen. Vooral na een glas alcohol heb ik er het meeste last van. Bestaat er hier een remedie voor?

Marthe, 08-03-2010 15:27 #1
Ik ben nu ongeveer een week behoorlijk hees en as. vrijdag heb ik een concert, de Joh. Passie van Bach. Graag wil ik dit meezingen. Bestaat er een paardemiddel om van de heesheid af tekomen? De heesheid is ontstaan na een verkoudheid met hoesten.

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 03-09-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!