InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gezondheid: Tintelende handen en voeten

Gezondheid: Tintelende handen en voeten

Gezondheid: Tintelende handen en voeten Veel mensen hebben met enige regelmaat last van tintelende handen en voeten. We benoemen het ook wel zo alsof dat lichaamsdeel “slaapt” en door een beweging “aan het wakker worden is”. De voeten “slapen” nog net iets vaker dan de handen, maar een vreemd gevoel is het wel. De controle is weg en je kunt even geen “gebruik” maken van dat lichaamsdeel. Hoewel het vaak onschuldig is, is er soms een oorzaak waar nadrukkelijker naar gezocht moet worden. Maar ja, wanneer weet je nu of het heel onschuldig is of dat je er mee aan de slag moet?

Wat is het?

Eigenlijk heeft iedereen het wel eens dat de hand of voet “slaapt” en als dit lichaamsdeel dan “wakker wordt” geeft dat een gevoel alsof er naaldjes in dat lichaamsdeel worden gestoken en andere mensen ervaren het als een plots warmer wordend lichaamdeel. Je kunt, zoals gezegd, even geen gebruik maken van dat lichaamsdeel, want de tinteling brengt een irritante gevoelloosheid met zich mee. Bij de een is die tinteling binnen enkele seconden wel en bij de ander duurt het net even iets langer.

Wat is de oorzaak?

Er zijn uiteenlopende oorzaken te benoemen.
  • In de meeste gevallen krijg je slapende handen of voeten als je je hand of voet even helemaal niet gebruikt hebt.
  • Soms is het juist de de overbelasting van een hand of voet die een rol speelt bij tinteling.
  • Verder kan het bekneld zitten van een zenuw een belangrijke rol spelen. Normaal gesproken is daar wel een aanleiding voor te vinden. Denk bij de handen bijvoorbeeld aan het veelvuldig gebruik van de computermuis (het komt is dit soort gevallen bijna altijd voor in verband met veelvuldig uitvoeren van identieke handelingen).
  • Bekend is ook het carpaal tunnelsyndroom wat tinteling tot gevolg heeft. Het carpaal tunnelsyndroom ontstaat doordat een zenuw (de middelste armzenuw) ter plaatse van de pols bekneld raakt. Hier hebben vrouwen meer last van dan mannen en men denkt dat het hormoon gerelateerd is.
  • Verder kan een trauma aan dat lichaamsdeel ook tot tinteling leiden.
  • Artrose is ook een aandoening die tinteling tot gevolg kan hebben.
  • In de koude maanden zien we bij sommige mensen ook nog wel eens tinteling ontstaan en dat kan te maken hebben met een vaataandoening (syndroom van Renaud, meestal betreffende de vingers en soms ook de tenen).
  • Diabetes is een ziekte die ook tinteling kan laten ontstaan.
  • Minder bekend is dat alcoholisme ook tinteling tot gevolg kan hebben.
  • Bij met name vegetariërs kan een tekort aan B12 ook leiden tot tinteling. Een B12 kan overigens ook bij niet vegetariërs ontstaan.
  • Tinteling specifiek in de voeten kan overigens ook te maken hebben met een hernia.
  • Tenslotte kunnen doorgezakte voeten ook tot tinteling in de voorvoet leiden.

Wat kan je er aan doen?

Meestal is het niet ernstig en als je de hand of voet even goed schud komt alles weer op gang en ben je er snel vanaf. Echter, als je er veelvuldig last van hebt dan kan het zinvol zijn contact op te nemen met je huisarts, want dan kan het een symptoom van iets anders zijn. Het is in dat geval zinvol bij te houden hoe vaak, met name ook wanneer je er last van hebt en of het specifieke plaatsen zijn. Wat ook nog wel eens wil helpen bij de huisarts aan tafel, is dat je je gemoedstoestand op het moment dat je last van de tinteling had, erbij aangeeft. Veruit de meeste zaken zijn op te lossen met behulp van de huisarts of een specialist.

Een alternatief?

Als je je bij tintelingen liever of ook verdiept in het alternatieve circuit, kan je bijvoorbeeld ook bij de voetreflextherapeut terecht. Sluit de reguliere geneeskunde overigens bij voorkeur niet uit, maar laat het desgewenst samen gaan.

Tot slot

In de meeste gevallen speelt de even niet gebruikte hand of voet een rol als je last van tinteling hebt. In dat geval is het zo weer voorbij, maar kan met enige regelmaat plaatsvinden. Toch is het zo dat als je twijfel hebt of je bent er gewoon niet zo gerust op, het zinvol is om het te bespreken met je huisarts. Bijvoorbeeld bij een beknelde zenuw kan het – als je er langer mee rond blijft lopen – tot schade leiden die niet meer te herstellen is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wakker worden met slapende handenWakker worden met slapende handenLijkt het alsof je handen ’s nachts slapen en maak je je zorgen dat er iets mis is? In de meeste gevallen komt dit gewoo…
Tintelende voeten en tintelende handen: mogelijke oorzakenTintelende voeten en tintelende handen: mogelijke oorzakenHeel veel mensen hebben bij tijd en wijle last van tintelende handen en/of tintelende voeten. Deze tintelende sensatie i…
Tintelende of pijnlijke vingersLast van tintelende of pijnlijke vingers? Lijkt het alsof uw hand slaapt en heeft u vooral ´s nachts last van vervelende…
Tintelende tong, prikkelende tong: mogelijke oorzakenTintelende tong, prikkelende tong: mogelijke oorzakenEen verdoofd, prikkelend of tintelend gevoel in de tong, staat medisch bekend als 'paresthesie van de tong' en treedt va…
Tintelende tenen (en tintelende vingers): oorzakenTintelende tenen (en tintelende vingers): oorzakenVeel verschillende factoren, waarvan sommige ernstig, kunnen aanleiding geven tot tintelingen in de tenen (en soms gelij…
Bronnen en referenties
  • H. Vernman - fysiotherapeut
  • A. cornelisse - Niiraja.nl

Reageer op het artikel "Gezondheid: Tintelende handen en voeten"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!