InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tintelende voeten: oorzaken, symptomen en behandeling

Tintelende voeten: oorzaken, symptomen en behandeling

Tintelende voeten: oorzaken, symptomen en behandeling Tintelende voeten is de sensatie van speldenprikjes of tintelingen. Deze stoornis in de gevoelssensatie staat ook wel bekend als 'paresthesie'. Tintelende voeten is een veel voorkomend symptoom dat mild of ernstig, tijdelijk of chronisch kan zijn. Vaak worden tintelende voeten veroorzaakt door druk op de zenuwen, wat kan komen door met je benen over elkaar te zitten of door te lang op je voeten te zitten. Dit soort tintelingen verdwijnen snel nadat de druk is afgenomen. Prikkelingen in de voeten kunnen echter soms een symptoom zijn van een ernstiger aandoening zoals perifere neuropathie (zenuwbeschadiging) of diabetes. Veel mensen hebben in meer of mindere mate last van een soort perifere neuropathie (er zijn meer dan 100 verschillende soorten). Als het tintelende gevoel in je voeten aanhoudt, is het verstandig om je huisarts te raadplegen voor het geval er een onderliggende aandoening is, zoals een systemische ziekte.

Tintelende voeten symptomen

Naast het gevoel van speldenprikken in de voet, zijn er andere symptomen die soms gepaard kunnen gaan met tintelende voeten, waaronder:

Als tintelende voeten gepaard gaan met andere symptomen zoals deze, kunnen er verschillende oorzaken zijn. Deze symptomen moeten serieus worden genomen en beoordeeld worden door een arts.

Oorzaken van tintelende voeten

De ernst en duur van tintelende voeten zal variëren, afhankelijk van de oorzaak. Veelvoorkomende oorzaken van tintelende voeten zijn:

Vitaminen
De zenuwen in je lichaam hebben de vitaminen E, B1, B3, B6, en B12 nodig om goed te functioneren. Maar teveel van een van deze vitaminen kan tintelingen veroorzaken, terwijl onvoldoende vitamine-inname kan leiden tot aandoeningen zoals perifere neuropathie. Neem je voedingsgewoonten onder de loep en kijk of je dagelijks de juiste hoeveelheid vitamines binnenkrijgt om problemen zoals tintelende voeten te voorkomen.

Tintelingen door vitamine B12-tekort

Een vitamine B12-tekort kan tintelingen in de handen en voeten veroorzaken. Een ernstige vitamine B12-tekort kan leiden tot tintelingen of een verlies van gevoel in handen en voeten, spierzwakte, moeite met lopen, verwardheid en depressie. Vitamine B12-tekort wordt geassocieerd met een tal van andere symptomen, waaronder hartkloppingen, kortademigheid, bleke huid, tongontsteking, obstipatie, diarree, verlies van eetlust.

Risicogroepen
Risicogroepen voor vitamine B12-tekort zijn strikte vegetariërs en veganisten, ouderen, en mensen met een grotere behoefte aan vitamine B12, zoals zwangere vrouwen of personen die lijden aan bloedarmoede, kanker en lever- of nierziekte.

Tintelende voeten door diabetes

Diabetes kan tintelingen van de handen en voeten en gevoelloosheid veroorzaken. Diabetes kan neuropathie of zenuwschade veroorzaken wat resulteert in pijn, tinteling of gevoelloosheid in de handen, armen, voeten en benen. Alhoewel zenuwproblemen als gevolg van diabetes vaak voorkomen in de ledematen, kunnen zenuwproblemen zich voordoen in elk orgaansysteem, inclusief de darmen, het hart en de geslachtsorganen. Symptomen die samenhangen met zenuwbeschadiging, waaronder tintelingen van de handen en voeten, zijn in het begin vaak mild, maar nemen in de loop van de tijd in ernst toe, omdat er zenuwbeschadiging optreedt. Diabetici zijn gevoeliger voor zenuwcompressie (samendrukking van een zenuw waardoor pijn en functieverlies ontstaat), zoals het carpaal tunnel syndroom (CTS). CTS kan een secundaire oorzaak zijn van tintelingen in de hand bij diabetici en kan handspierzwakte of pijn veroorzaken.

Risico's op neuropathie verkleinen
Een diabeticus kan de kans op neuropathie verkleinen door zijn of haar gewicht in de gaten te houden, voldoende te bewegen, te stoppen met roken en te zorgen voor normale bloedsuikerwaarden.

Huisarts raadplegen

Tintelende voeten mogen nooit worden genegeerd, omdat ze een teken kunnen zijn van een ernstige onderliggende aandoening. Het in een vroeg stadium identificeren van aandoeningen zoals perifere neuropathie en een slechte bloedcirculatie, zou het verschil kunnen betekenen tussen een eenvoudig bezoekje aan de huisarts en wat leefstijlaanpassingen of een uitgebreid behandelplan. Als je duizeligheid, verwardheid, zwakte of verlamming ervaart in combinatie met tintelende voeten, neem dan direct contact op met de huisarts.

Onderzoek en diagnose

Vraaggesprek en lichamelijk onderzoek

Tintelende voeten worden niet zo gemakkelijk gediagnosticeerd als andere problemen vanwege de verscheidenheid aan mogelijke oorzaken. Je huisarts zal vragen stellen over de klachten die je ervaart en hij zal lichamelijk onderzoek doen. De arts neemt ook de medische voorgeschiedenis van jou en je familie in ogenschouw, evenals je leef- en voedingsgewoonten, het risico van infectieziekten en toxische blootstelling.

Aanvullend onderzoek

Om bepaalde aandoeningen, aandoeningen en ziekten uit te sluiten, kan je arts bloedonderzoek, een zenuwbiopsie, schildklierfunctietesten, het meten van vitamineniveaus, een elektromyogram of EMG (om inzicht te krijgen in het functioneren van de zenuwen en spieren), een CT- scan of MRI-scan of andere onderzoeken laten uitvoeren om erachter te komen wat de tintelende voeten veroorzaakt.

Behandeling van tintelende voeten

Behandeling van tintelende voeten zal gebaseerd zijn op de onderliggende oorzaak. Als je bijvoorbeeld te weinig vitamines binnenkrijgt, kan een vitaminesupplement worden aanbevolen. Als het probleem wordt veroorzaakt door een bepaald medicijn, moet de arts mogelijk de dosering aanpassen of het recept wijzigen. Als je diabetes hebt, moet je wellicht je bloedsuikerspiegel beter onder controle houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tintelende handen en voeten bij het poepenTintelende handen en voeten bij het poepenEen logisch gevolg op het innemen van voedsel is dat de persoon na verloop van tijd de neiging krijgt om te poepen. Het…
Tintelende of pijnlijke vingersLast van tintelende of pijnlijke vingers? Lijkt het alsof uw hand slaapt en heeft u vooral ´s nachts last van vervelende…
Gezondheid: Tintelende handen en voetenGezondheid: Tintelende handen en voetenVeel mensen hebben met enige regelmaat last van tintelende handen en voeten. We benoemen het ook wel zo alsof dat lichaa…
Tintelende hand en vingers: oorzaken van tintelingenTintelende hand en vingers: oorzaken van tintelingenEen tintelende hand of tintelende vingers kan meerdere oorzaken hebben. Er kan bijvoorbeeld een zenuw bekneld zijn geraa…
Last van opgezette, dikke voetenLast van opgezette, dikke voetenVeel mensen hebben wel eens last van opgezette, dikke voeten, de voeten zijn erg dik en de schoenen passen niet goed. Ho…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: IGlobalWeb, Pixabay
  • FootVitals. Causes and Treatment for Tingling of the Feet. http://www.footvitals.com/nerves/tingling-feet.html (ingezien op 19-11-2017)
  • Gezondheidsnet. Zenuwschade door diabetes. https://www.gezondheidsnet.nl/diabetes/zenuwschade-door-diabetes (ingezien op 19-11-2017)
  • Livestrong. Causes of Tingling in the Hands and Feet. https://www.livestrong.com/article/167666-causes-of-tingling-in-the-hands-and-feet/ (ingezien op 19-11-2017)
  • WebMD. Vitamin B12: What to Know. https://www.webmd.com/diet/vitamin-b12-deficiency-symptoms-causes#2 (ingezien op 19-11-2017)
  • Afbeelding bron 1: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 2: Tcal, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/monkeybusinessimages

Reageer op het artikel "Tintelende voeten: oorzaken, symptomen en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 23-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voetproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!