InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wakker worden met slapende handen

Wakker worden met slapende handen

Wakker worden met slapende handen Lijkt het alsof je handen s nachts slapen en maak je je zorgen dat er iets mis is? In de meeste gevallen komt dit gewoon door een slechte houding van de handen waardoor de bloedcirculatie onderbroken werd, maar soms kan een onderliggend medisch probleem ook de aanleiding zijn van deze gevoelloze handen.

Symptomen van slapende handen

Wanneer de handen in slaap vallen tijdens het slapen ervaar je tintelingen, gevoelloosheid en het onvermogen om een of beide handen te voelen wanneer je net wakker wordt. Je zou ook moeite hebben met het maken van een vuist of het wijd openen van de handpalmen. Deze symptomen zullen snel verdwijnen. Als je in slaap bent gevallen op je handen kan het nuttig zijn om langzaam je handen tot een vuist te vormen en terug te ontspannen tot het gevoel terugkeert. Ook het voorzichtig schudden van de armen kan hierbij helpen.

Oorzaken van gevoelloosheid

Deze aandoening kan iedereen overkomen op elke leeftijd. Als de bloedtoevoer wordt afgesneden van je handen is dit meestal het gevolg van een beknelde zenuw of een slechte doorbloeding in dit gebied. Er zijn echter ook enkele medische problemen die slapende handen kunnen veroorzaken terwijl je slaapt. Het is aangeraden om bij ernstige symptomen of aanhoudende klachten een arts te raadplegen.

Slechte circulatie

Dit is waarschijnlijk de meest voorkomende reden waarom je handen in slaap kunnen vallen en kan meestal eenvoudig worden verholpen door het veranderen van slaappositie.

Diabetes

Handen, armen en voeten kunnen in slaap vallen als gevolg van diabetes. Dit kan zelfs voorvallen bij iemand die wakker en ontspannen is bijvoorbeeld tijdens het televisie kijken of het werken aan een computer.

Carpale Tunnel Syndroom of tendinitis

Door een geknelde zenuw zal de druk in het polsgewricht toenemen waardoor er een tintelend gevoel of zelfs verlies van gevoel kan optreden. Uitgesproken symptomen worden vooral s morgens ervaren.

Artritis of handoperatie

Hierdoor kunnen de zenuwen geïrriteerd of beschadigd geraakt zijn.

Voorkomen van slapende handen

Hieronder volgen enkele tips om slapende handen te verminderen of te voorkomen:
  • Houd de handen niet onder een kussen of je hoofd terwijl je slaapt.
  • Zorg dat je niet rechtstreeks op je arm in slaap valt, het kan de bloedcirculatie onderbreken.
  • Probeer niet in slaap te vallen met gebalde vuist, je houd ze beter ontspannen.
  • Drink gemberthee om de bloedcirculatie te verbeteren.
  • Doe oefeningen om je schouders, nek en armen te versterken.
  • Probeer gebruik te maken van een zacht kussen waaronder een kniekussen.
  • Probeer in slaap te vallen op je rug. Als je op de zijkant of buik slaapt hebt je een grotere kans dat je handen onder een kussen belanden.
  • Nachtelijke ondersteuningsbraces voor de polsen en handen kunnen bijdragen tot het verminderen van de tintelende sensatie die je slaap kan verstoren.
  • Spalken kunnen ondersteuning bieden en helpen voorkomen dat de handen en polsen op een verkeerde manier zullen buigen. Ook het krimpen van de zenuwen wordt hierdoor verminderd.

Praat met je arts

Het is niet de bedoeling dat je je eigen spalk creëert. Je raadpleegt best een arts of dit wel een effectieve oplossing is voor jou. Als je problemen ondervindt met gevoelloosheid tijdens de slaap en je hebt een slaapstoornis zoals slaapapneu, rusteloze benen syndroom of slapeloosheid is het belangrijk dat je arts hiervan op de hoogte is. In sommige gevallen van slaapapneu kan de genezing van slapende handen hierdoor langzamer gaan dan normaal. Als de gevoelloosheid in de handen gerelateerd is aan een blessure kan slaapapneu afbraak doen aan het genezingsproces.

Lees verder

© 2014 - 2017 Robin990, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat als je voet, been of hand slaapt? Tips bij tintelingenWat als je voet, been of hand slaapt? Tips bij tintelingenAls je te lang in dezelfde houding ligt of zit, dan krijg je te maken met een tintelend gevoel in de ledematen. We kenne…
Koude handen in de winter: oorzaak, behandeling en tipsKoude handen in de winter: oorzaak, behandeling en tipsTal van mensen hebben 's winters last van koude handen. Handen waarin de bloedcirculatie niet sterk genoeg is kunnen aan…
Tintelende voeten en tintelende handen: mogelijke oorzakenTintelende voeten en tintelende handen: mogelijke oorzakenHeel veel mensen hebben bij tijd en wijle last van tintelende handen en/of tintelende voeten. Deze tintelende sensatie i…
Uitgedroogde handenUitgedroogde handenVooral in de winter hebben mensen last van uitgedroogde handen. Er kunnen zomaar scheurtjes in je handen komen of ze voe…
Mooie handen, hoe doe je dat?Mooie handen, hoe doe je dat?Waarom is goede huidverzorging noodzakelijk voor mooie handen? Hoe kan je de gezondheid van de nagels bevorderen? Zijn m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Wakker worden met slapende handen"

Reactie

Goes Ginette, 14-08-2017 23:14 #1
Heb nu al twee weken slapende linkerhand, gevoelloos, kracht is weg, heb arts op de hoogte gebracht maar hij reageerde niet. waarom?

Infoteur: Robin990
Laatste update: 20-10-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slaapstoornissen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!