InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Uitgedroogde handen

Uitgedroogde handen

Uitgedroogde handen Vooral in de winter hebben mensen last van uitgedroogde handen. Er kunnen zomaar scheurtjes in je handen komen of ze voelen ruw aan. Lees in dit artikel meer over hoe je je handen kunt verzorgen.

Droge handen

Je handen

Met je handen doe je alles. Daarom is het goed om je handen iedere dag goed te verzorgen. Er bestaan verschillende handcrème's, maar wat is nou precies de beste. Mensen die vaak hun handen wassen vanwege hun werk of mensen die smetvrees hebben, hebben vaak last van jeukende handen en voelen ze ruw aan. Het zou zomaar kunnen dat als je iets aan het doen bent, er ineens een kloof in je vinger of hand springt. Dit is geen fijn gevoel.

Hoe te behandelen?

Glycerona

Glycerona is een blauw potje en ruikt naar aloë vera. Iedere ochtend kan je dit even op je handen smeren en goed inwrijven, en na een uurtje kan je je handen goed afspoelen met warm water. Ook versterkt Glycerona je nagels. Je handen worden heerlijk glad en zacht.

Daro boorzalf

Dit is goed te gebruiken als je in de verbouwing van je huis zit. Mannen die vaak kloofjes of wondjes op hun handen hebben kunnen deze zalf gebruiken. Een voordeel van deze zalf is dat het niet prikt als je het er op smeert. Het is ook bruikbaar voor mannen die in de bouw zitten. Deze zalf is ook te gebruiken voor een kind vanaf 0 jaar.

Dr. E.J. Swaab glyca

Deze zalf is goed voor iemand die de hele dag met cement werkt buiten. Als je probeert al het viezigheid van je handen af te halen kan dat nog wel eens een gevoelige handen veroorzaken. Dit smeersel is niet plakkerig en houd het vochtgehalte van je handen in peil. Ook als je reuma hebt is deze zalf heerlijk om te gebruiken. Door de reuma drogen je handen erg uit. Door deze crème heb je geen zere handen meer. Na een paar dagen smeren geeft het al resultaat.

Handen verzorgen

Om je handen goed te verzorgen heb je veel crèmetjes om op je handen te smeren. Om kloofjes en wondjes te voorkomen heb je een goede handcrème nodig. Deze kan je bijvoorbeeld bij 'de tuinen' kopen. Dit is een winkel met een groot assortiment. Ze hebben naast verzorgingsproducten ook voedingsupplementen, thee, snoep, etherische oliën, wierook en granen. Ook kan je je handverzorgingsproducten kopen bij bijvoorbeeld de Etos, de Dirx, of een bodyshop.

Winter

Om je handen goed te verzorgen is in de winter erg nodig. In de winter is het koud en hangt er een vochtige lucht. Als je binnen de verwarming of de kachel aan zet wordt de lucht droog en krijg je daardoor droge handen. Je zou er aan kunnen denken om bakjes met water op de verwarming te zetten om de lucht toch nog wat vochtig te krijgen.

Gevoelige handen

Belangrijk is om veel met handcrème te smeren om te goed vet te houden. Als je geen vaatwasser hebt, en je moet de vaat afwassen, is het verstandig om handschoentjes te gebruiken. Voor mensen die van maskertjes houden zijn ook handmaskertjes heerlijk om te gebruiken. Dit maskertje verzorgt ook je nagels. Om het masker goed in te laten werken is het voor sommige mensen beter om het 's nachts goed in te laten trekken met speciale handschoentjes. Dit maskertje houd je handen zacht en soepel.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Andreas160578, Pixabay
  • http://www.weetjewathelpt.nl/
  • http://www.margriet.nl/mooi-gezond/tips-droge-handen.html

Reageer op het artikel "Uitgedroogde handen"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 28-02-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!