InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Extreem droge handen en kloven

Extreem droge handen en kloven

Extreem droge handen en kloven Het hebben van droge handen is vervelend, maar wanneer ze extreem droog zijn dan lijkt bijna niks te helpen. De handen zijn droog, ruw, rood, kunnen jeuken of doen pijn. Vaak ontstaan er ook kloofjes of grotere kloven aan vingers of handen. De oorzaak kan verschillend zijn.

Oorzaak van extreem droge handen

Het hebben van extreem droge handen is geen pretje, vooral niet in de winterperiode wanneer droge handen vaker voorkomen. De oorzaak kan erfelijke aanleg zijn, een huidziekte zoals eczeem of ichthyosis, een droge omgeving of het gebruik van vetoplossende stoffen. Wie vaak de handen wast met zeep spoelt de natuurlijke huidvetten weg. Het gevolg is een huid die zijn eigen vochthuishouding niet meer goed kan reguleren en uitdroogt. Ook vaak met heet water spoelen of wassen droogt de huid enorm uit. Watermoleculen trekken elkaar aan. Water van buitenaf trekt water uit de huid naar buiten toe. Dit zorgt voor uitdroging van de huid. Vooral warm of heet water lijkt dit effect sneller te bereiken.

Een andere veel voorkomende oorzaak is de winterperiode. In huizen wordt dan extra hoog gestookt om het warm te houden. De kachels zorgen voor een erg droge lucht in huis. Daarnaast brengt de winter altijd een koude en droge lucht met zich mee. Het gevolg is een huid die snel vocht verliest aan zijn droge omgeving.

Handen zijn veel gevoeliger voor uitdroging dan de rest van het lichaam, omdat handen continue in aanraking komen met gure wind, droge lucht, water of ontvettende producten.

Droge handen herkennen

Droge handen zien er ruw en rood uit, en kunnen schilferen. Daarnaast jeuken droge handen vaak en kunnen ze pijn gaan doen wanneer er kloofjes ontstaan. Kloofjes zijn barsten of scheuren in een erg droge huid. Kloven zijn dan ook erg pijnlijk.

Sommige mensen zijn veel gevoeliger voor het krijgen van droge handen dan anderen. Een en ander heeft met erfelijke factoren te maken, maar ook met de verzorging van de handen. Wie lief is voor zijn handen, heeft vaak minder snel last van een droge huid. Toch kan het voorkomen dat jij net die pechvogel bent die, ondanks alle goede zorgen, toch met extreem droge handen te maken krijgt.

Voorkomen en behandelen

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Wanneer je van jezelf weet dat je snel last hebt van droge handen, kan je je hiertegen beschermen. Wanneer het winterseizoen eraan komt en de kachel weer hoger gaat, zorg dan voor een goede luchtvochtigheid in huis. Hang waterbakjes op aan de radiator of nevel af en toe met de plantenspuit wat vocht door de kamer. Een andere optie is om nat wasgoed op de radiator te drogen te leggen. De lucht blijft hierdoor vochtig en de was is snel droog zonder extra kosten voor de droger/ droogtrommel. Wie naar buiten gaat, kan beter altijd handschoenen dragen. De koude gure wind kan de handen snel uitdrogen. Handschoenen beschermen de handen tegen deze wind.

De handen dagelijks insmeren met een goede zalf is geen overbodige luxe. Voor onderhoud van de huid volstaat een crème. Gebruik liever geen crème met parfum: deze kan de huid irriteren. Toch is de een hier gevoeliger voor dan de ander. Experimenteer gerust welke crème goed wordt verdragen. Smeer de handen meerdere malen per dag in en wacht niet totdat deze al droog begint te worden.

Eenmaal droge handen hebben meer verzorging nodig. Naast bovenstaande tips, is het insmeren met een vette zalf zeker aan te raden. Een vette zalf beschermt de droge huid optimaal. Kloven kunnen behandeld worden met klovenzalf. Klovenzalf is een vette zalf. Wie dit niet wil aanschaffen, kan ook gewone witte vaseline gebruiken. Belangrijk is vooral hoe vaak je het middel gebruikt. Geef de huid geen kans om opnieuw uit te drogen.

Spoel de handen alleen af met water bij een lichte vuiligheid. Gebruik zeep indien dit echt nodig is. Gebruik liever geen heet water om de handen te wassen. Hoewel koud water misschien onprettig aanvoelt, is het wel beter. Smeer na iedere wasbeurt de handen weer goed in met een zalf of crème. Wie dagelijks goed zijn handen verzorgt, zal veel minder last hebben van droge handen. Wanneer extreem droge handen ook echt droog blijven ondanks alle zorg, kan men het beste even langs de huisarts gaan. Vaak is er dan toch meer aan de hand zoals bijvoorbeeld een huidziekte.
Gerelateerde artikelen
Droge handen: oorzaak en tipsDroge handen: oorzaak en tipsDroge handen vormen vooral in de droge winterperiode bij veel mensen klachten. Droge handen kunnen echter het hele jaar…
Kloven en kloofjesKloven en kloofjesKloven ontstaan door uitdroging en zijn herkenbaar als scheurtjes in de huid of het slijmvlies. Kloven ontstaan vaak in…
Droge handen in de winterDroge handen in de winterIn de winter kan het voorkomen dat je last hebt van droge handen. Dit is iets waar veel mensen mee te maken hebben. Drog…
Droge huid in de winter: huidverzorgingDroge huid in de winter: huidverzorgingWat zijn de oorzaken van een te droge huid tijdens de winter? Wat zijn de oorzaken waarom een droge huid nog droger word…
Wat moet je niet doen met droge handen?Wat moet je niet doen met droge handen?Wanneer je last hebt van droge handen, dan is dat natuurlijk ontzettend vervelend. Het jeukt en soms doet het ook erg ve…

Reageer op het artikel "Extreem droge handen en kloven"

Reactie

Jeffrey Vels, 02-12-2016 23:09 #1
Ik zal dit eens proberen, heb volgende week een afspraak bij de huidarts. Hopen dat het werk.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 25-01-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!