InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Droge handen: oorzaak en tips

Droge handen: oorzaak en tips

Droge handen: oorzaak en tips Droge handen vormen vooral in de droge winterperiode bij veel mensen klachten. Droge handen kunnen echter het hele jaar door ontstaan. Wie veel met water of zeep werkt of een erfelijke aanleg heeft voor droge handen, zal al snel schilfers aan de huid zien. In ernstige gevallen ontstaan er kloven of eczeem. Hoe verzorg je droge handen?

Wat zijn droge handen?

Droge handen voelen vervelend aan: de huid schilfert, ziet rood uit, geeft een trekkerig gevoel of er ontstaan pijnlijke kloven. Droge handen ontstaan vooral in de winter, wanneer de luchtvochtigheid in de omgeving erg laag is. Droge handen komen vaak voor in combinatie met een droge huid. Mensen met eczeem hebben ook sneller last van droge handen. Het hebben van een erg droge huid kan erfelijk aangelegd zijn, maar ook als allergische reactie ontstaan (eczeem). Droge handen kan variëren van een lichte vorm tot een zware vorm.

Het herkennen van droge handen

Droge handen voelen vaak vervelend aan: de huid kan trekken. Er ontstaan schilfertjes aan de handen. Dit is vooral te merken wanneer men langs bepaalde stoffen als zijde of wol met de handen strijkt: er ontstaat een weerstand en de stof kan door de droge handen zelfs beschadigd worden.

De schilfertjes zijn niet altijd goed zichtbaar: soms laten de schilfertjes los van de huid, soms ook blijven ze hangen aan de huid. Schilfertjes zijn wit van kleur. Droge handen kunnen ook een rode kleur vertonen. Soms zijn de handen zo droog, dat er kloven ontstaan: de huid barst dan open. Dit kan zeer pijnlijk zijn. Ook kunnen handen zo droog zijn, dat er eczeem aan de handen ontstaat: dit zijn rode schilferende plekken die kunnen jeuken.

Oorzaak van droge handen

Bij droge handen is de vochtbalans van de huid verstoort. Dit kan allerlei oorzaken hebben, zoals erfelijke aanleg, veel met de handen in het water werken, of een allergische reactie.

Meestal komen droge handen voor bij droge lucht: vooral in de winterperiode kan de lucht in buis aardig droog worden. Door het veelvuldig werken met de handen in water wordt er teveel water aan de huid onttrokken, dat ook droge handen veroorzaakt.

Wie vaak de handen met zeep wast krijgt ook sneller last van droge handen. Zeep ontvet de huid waardoor de beschermlaag op de huid wordt weg gewassen. Hierdoor verdampt er makkelijker vocht uit de huid.

Droge handen behandelen en voorkomen

Een droge huid zal zichzelf proberen te herstellen door de aanmaak van extra huidvetten. Echter, bij gure wind op de huid of bij het veelvuldig gebruik van zeep krijgt de huid niet de kans om te herstellen. Ook wanneer er sprake is van erfelijke aanleg, kan het zijn dat de huid zichzelf niet voldoende kan herstellen. Het is dan belangrijk om de huid een handje te helpen.

Door het gebruik van een vette crème of zalf wordt er een laagje op de huid gevormd die verdere uitdroging tegengaat. Over het algemeen geldt: hoe droger de huid, hoe vetter de crème of zalf moet zijn. Een vochtinbrengende crème bestaat niet: de huid is waterafstotend en neemt dan ook geen vocht van buitenaf op. Sterker nog: wie water op zijn handen aanbrengt, zal merken dat de handen juist droger worden: watermoleculen trekken elkaar aan en het water op de huid trekt zodoende het vocht uit de huid naar buiten toe.

Vaseline is een prima vette zalf, maar kan soms wat lastig zijn tijdens het dagelijks werk. Een glycerine of een minder vette zalf kan dagelijks gebruikt worden, mits deze meerdere malen per dag op wordt gebracht. Een droge huid heeft een intensieve verzorging nodig. Smeer de handen ook in wanneer men de koude wind in gaat. Bescherm de handen tegen vocht en gure wind, alsmede ook tegen droge lucht. Droge lucht binnenshuis kan bestreden worden door een luchtbevochtiger. Draag altijd handschoenen bij koude wind. Zeep de handen niet te vaak in en gebruik altijd een crème of zalf na het handen wassen.

Kloven ontstaan naar aanleiding van een droge huid: de huid is zo droog dat deze openbarst. Dure klovenzalf helpt net zo goed als een vette zalf zoals vaseline. Klovenzalf heeft vaak wel een prettige geur. Let wel op dat er niet teveel parfum in een crème of zalf zit: deze kan een allergische reactie en nog meer droogte van de handen veroorzaken. Het belangrijkste is dat de huid goed ondersteund wordt in zijn herstel. Blijven smeren dus. Wees lief voor je handen, dan zijn ze ook lief voor jou!
Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen droge handen? TipsWat te doen tegen droge handen? TipsDroge handen, wanneer je er last van hebt, wil je er uiteraard zo snel mogelijk vanaf komen. Droge handen kunnen erg jeu…
Tips tegen droge handenTips tegen droge handenDroge handen hebben is heel vervelend, je handen voelen grof en ruw aan, wat kun je doen tegen droge handen?
Extreem droge handen en klovenExtreem droge handen en klovenHet hebben van droge handen is vervelend, maar wanneer ze extreem droog zijn dan lijkt bijna niks te helpen. De handen z…
Droge handen in de winterDroge handen in de winterIn de winter kan het voorkomen dat je last hebt van droge handen. Dit is iets waar veel mensen mee te maken hebben. Drog…
Droge handen en winterhanden: symptomen, behandeling & tipsDroge handen en winterhanden: symptomen, behandeling & tipsDroge handen kunnen soms erg vervelende bijwerkingen veroorzaken, zoals jeuk, verschilfering en het loskomen van stukjes…

Reageer op het artikel "Droge handen: oorzaak en tips"

Reacties

Yvonne Hijman, 06-02-2016 11:48 #2
Ik heb iedere winter extreem droge handen, mijn huid is zoiezo al droog. Inderdaad blijven smeren en alle boven genoemde tips gebruiken, maar ik kijk zelf erg uit naar het voorjaar. Ik werk bij een vogelasiel en als we kleine eendjes hebben wil ik ze altijd graag verschonen. Deze zijn namelijk waterdicht om warm te blijven in het water. Geloof me een betere handcreme bestaat niet. Nu ben ik me er van bewust dat niet iedereen in deze positie is maar probeer een dier te vinden die zoiets heeft. Een vettige huid van je hond bijvoorbeeld. Het is voor de natuur de bedoeling dat je dit er niet afwast. Je krijgt dit er wel met zeep af, dus alleen water gebruiken.

Franciscus Noben, 05-10-2014 08:48 #1
Ik kreeg op mijn 42ste vier overbruggingen en nam ongeveer 15 jaar plavix. Na een ingreep van mijn cardioloog was het mogelijk de verstopte aders terug vrij te maken. De plavix (bloedverdunner) was niet meer nodig.Sindsdien (vier jaar) heb ik last van ongevoelige en erg droge voetzolen en vingertoppen. Ik gebruik veel uiercréme, maar toch blijven mijn vingertoppen en hielen barsten. Die gevoelloze vingertoppen zijn erg irritant. Ik ben intussen 62 en bezocht 2 dermatologen. Maar met die kleine tubes créme ben ik niet geholpen. Ik liet mijn bloed en urine testen, maar er bleek niets aan de hand. Ik nam reeds extra vitamine B en A-D. Wat kan mij nog helpen?

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 05-06-2015
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!